Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

skiftet kabel plugger på coiler

 

pån igjen for å få motor til å gå som klokke;

 

av med hele fronten på motor, av med vifteremer og register belte

og hjulene for rem og register

av med en haug med kabling på motor

grave seg ned til kamaksler

jepp, timing i ulage, justere kamaksler så de passer i hop med stillingen til stempler

pakke det hele sammen igien - tidkrevende

 

starter? JA! som et skudd - går på alle 8

går som den skal? vet ikke - starter uten radiator og coolant så kjører kun et par minutter - men ser bra ut

på med braketter og hypp og hei og radiator og radiatorvifter samt nødkjølingsarrangement

 

tok en hel dag for 2 mann det, tid for en øl da før solen gikk ned

 

fyller på coolant og grundigere testing i morgen

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Demonterte alle reimer, strammehjul og vibrasjonsdemper og reimhjul fra veivaksel på begge motorene. Registerdeksel og alle hjul og smådeler skal vaskes og males opp. KAD300 har et sammensurium av reimer og hjul i forkant av motorene som støver og griser noe skikkelig. Skal bli godt å få et løft her.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Fikk en liten svipptur utpå på lørdag, men etter det har jeg bare sett båten på webkamera...

 

Nå går jeg inn i en årstid der det stort bare blir turer i frihelger og på fridager. Rekker rett og slett ikke hjem fra jobb og ned i båten for å komme meg utpå før det blir mørkt etter at klokka ble stilt tilbake på søndag...

 

Unntaket er når jeg har grytidligvakt og slutter kl. 13! Men da er jeg stort sett såpass trøtt når jeg kommer hjem at jeg havner i sofaen og ikke i båten... Vi får se an været! 

 

Vet det er litt sent, men her er noen bilder fra lørdagens tur...

 

22814409_10154795450877032_9159925416984175959_n.jpg.1817f0e299da4746740756caf57ae59d.jpg

 

22894263_10154795451182032_2918780015578413018_n.jpg.8b4ca0c297880f9b311ea5ce04d25ce2.jpg22815105_10154795451147032_8757672248004968535_n.jpg.4c8bb2b29a0d4cee4146bcfac7d7386b.jpg22814350_10154795451187032_8227296429656922732_n.jpg.ab400ee9dfb28f78bf7eac3aff450298.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Flytta den til en bås lengre inn i anlegget for vinteropplag. Var drittlei hele båten etter å frosset i hjel i sommer så den har ikke vært i bruk siden siste dagen av ferien i Juli.

 

Åpna for diesel og kjølevann og den startet etter ørlite kinning og la et flott røykteppe utover den vindstille og blanke sjøen. Litt olje/dieselfilm på sjøen ble det også. Den ralla i noen få øyeblikk før den begynte å spytte sjøvann taktfast. 

 

Har som vane å kikke over ripa for å visuelt sjekke kjølevannet, selv om jeg hører splattinga. Fikk et par gode magadrag av dieseleksos i samme slengen. Og akkurat da kjente jeg at dette båtgreiene, til tross for kald sommerferie, er fine greier. 

 

Bakket ut av båsen og syns båten var veldig treg til å svinge, og når den først svinga så ville den ikke slutte, ble nesten så jeg tok en liten piruett. Som så ofte før så hadde jeg glemt å senke kjølen. Seilbåt uten kjøl = såpestykke. Greit at det var vindstille. Jeg gadd ikke å senke den så jeg gikk i sneglefart til den nye båsen, fikk blåst litt groe av baugtrøsteren og lagt til. Har notert bak øret at motoren virka utrolig svak så jeg må nok ned å sjekke propellen til våren. 

 

Etter å ha fortøyd i den nye båsen kjørte jeg tankene tomme for vann. Skrudde av dusjhåndtaket på akterspeilet. Åpnet vannkranene i lugaren, på badet og i byssa og kjørte ut siste rester av vann. Løsna slangene på trykkpumpa og åpnet ventilen på varmtvannstanken så den fikk tømt seg. 

--

Når jeg skulle starte båten skjedde det som har skjedd en del ganger de to siste årene. Starteren slår ikke inn. Har hele tiden trodd det var dårlig kontakt i hovedstrømbryteren for det har alltid hjulpet å slå over fra "start" til "all". Men ikke i dag... Siden båten hadde ligget så lenge så tenkte jeg den kunne være lurt å rikle på kablinga til starteren. Og "oops", der var det en ledning inn som hadde hoppet ut av kabelskoen. Av med strømmen og frem med kabelskotang og kabelsko. Litt mikkemekk så var det ny kabelsko på og starteren slo inn med en gang. Kabelen ligger litt nær motorkassa og kan bli røska i når jeg åpner/lukker kassa. Tipper kabelen har lagt nedi skoen og såvidt vært borti slik at kontakten har vaklet litt frem og tilbake. Må huske å tre om den kabelen sånn at den ikke er så utsatt som nå. Er også en del annen kabling osv i på motoren som jeg vil gå over. 

--

Slo en liten tamp gjennom skjøtepunktet og rundt rullegenoa som ekstra sikring til genua skal ned for vinteren. Når det blåser mye og jeg skal sove så hender det jeg tenker på at revelina løsner og genua står og flagrer til den henger i laser. 

 

Har slitt med en seig halsbetennelse i over en uke nå og fikk vondt som faen i halsen på vei ned til båten. Kikka gjennom skapene på badet i båten før jeg skulle hjem og fant en pakke Dispril som jeg fornøyd putta i lomma på vei opp til bilen.  Gode gamle Dispril er tingen. Smaker surt og er helt perfekt å suge på som drops når en har halsbetennelse :-) 

 

Nydelig vær.

Link to post
Share on other sites

Idag fikk Trudelutt burka'n på. Men det er et slit med en 6 × 10m presenning på 385 g/m2. Men som hver høst siden 1987, har presenning kommet på plass.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er rakkelværket på plass og klar for ny presenning. Men den må jeg vente med å legge på til Welcro bårrebånd ankommer posten fra UK. De ble sendt for snart 4 uker siden men på en eller annen uforståelig  måte så har de blitt sent i retur  til selger.:sad:

20171028_173110.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

I går hentet jeg vår båt fra service og kjørte til opplagsplassen og gjorde det samme med hytte båten til pappa i dag.. ille kjekt med tre båter lagret under samme tak hvis man skal bort og se etter :yesnod: det forenkler alt sammen en god del for oss som skal følge opp..

 

PS snart er sommeren her igjen, vi har alt skrudd på klokka en gang alt :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

I dag ferdig med konservering av motorer.

Generator, toalett, airconditon samt septiktank. 

 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Da var den nye selvlagde burkaen på. Nesten alt passet perfekt. De utfordringene tilpassses neste  år. Men noe tilpasssninger på bakstykket må gjøres. Stativet må heves 10cm slik at presenningen blir strekt noe mere bak..

20171112_150528.jpg

20171112_150540.jpg

20171112_150546.jpg

20171112_150641.jpg

20171112_150507.jpg

20171112_175450.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Montert tilbake alle reimhjul, strammehjul og reimer etter rengjøring og stell på begge KAD300ene. 

 

Trekt slanger fra førerposisjon til maskinrom for turbotrykksmålere som snart skal monteres.

 

I morgen blir det montering av LED striper i maskinrom. Skal ha 3 lengder som masinromslys.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I dag har jeg byttet ut avløpet fra vasken(kjøkken) i båten. Lei av 19mm som gikk tett stadig under oppvask. Nå er det 32mm fra vask til å med skroggjennomføring.  Har også boret opp ekstra luftehull til septiktanken. Nå skal det bli bedre gjennomlufting i tanken. Bestilt litt bunnstoff, så blir det gjort når det kommer rett over jul, da er alt klart til vår 2018.

Link to post
Share on other sites

i går;

 

byttet 2 gamle Toyota coiler med 2 nye after market coiler

loddet på og tapet ny plugg til air flow meter

teitet opp en løs bolt bak på LH topplokk

fikset litt dårlig taping av batterikabler her og der

skjøtte/loddet røket sensor kabel til gearolje temp sensor og la den om

flyttet negativ skinne og positiv skinne montert på motor ca 15 cm akterover, jævla jobb - håndbore i syrefast er noe pes

monterte nytt syrefast panel med 4 sikringsskinner

monterte syrefast brakett med 2 releer

monterte re-kablet instrument panel

monterte nye hovedsupplyboks med + og - til instrumenter

monterte ny fordelingsboks med sensor kabler til instrumenter

monterte ny fordelingsboks med + - og tenning+ til instrumenter

kablet ferdig de 3 siste boksene og alle instrumentene

 

produktiv dag

 

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...