Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Where there’s a will there’s a way J Svært lite aktivitet på ved min hjemmehavn i Skjeberg så langt denne påske men vi har kommet langt med båtpuss. Måtte bare begynne litt senere på dagen når temperaturen kom på plussida. Hadde med medbrakt vann siden vannet er fortsatt stengt hos oss. Fikk vasket tørket over og polerte båten. Monterte ferdig trimplan, koblet til batteriene og kontrollert at alt virker som det skal.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Flyttet den fra vinterplass til sommerplass, herlig :-) Motoren har stått i flere måneder uten å ha blitt starta. Tømte litt vann i sjøvannsfilteret for å få i gang kjølinga, har erfart at det kan være litt lite vann når båten har lagt lenge så det tar tid før impelleren får sugd pga luft. Tappa noen dråper vann av dieselfilteret. Peila olja, og sjekket kølevannet på registeret.

 

Kinna en runde først, puffa litt men kom ikke helt i gang. På runde to så fyra hun opp, kjølevannet plaska lystig og hun la godt med blågrå dieselrøyk utover vannflata, som straks blåste opp i cockpit og lagde dårlig stemning. Men det ga seg fort med røyken og hun putrer fint videre. 

 

Tok ned "opplagspresenningen", dvs et bomtelt festet med 6 snorer, enkelt og kjapt. Bar på land presenning og stativ som lå på dekk men aldri ble satt opp pga uteblivende snø. Rydding og vask og en del jobb med å legge opp fortøyninger i sommerbåsen. Hadde med kona så båten ble plutselig ryddig og fin under dekk også :-) 

 

Sola skinte, alt var fint i grunnen. Stod en gjeng og titta i sjøen fra bryggene rett på andre siden av bukta, type 30 meter unna. De sa at det lå en hval på 5-6 meter i sjøen der. Gadd ikke å gå rundt bukta for å se, men etterhvert forsvant folkene så da regner jeg med at hvalen hadde svømt sin vei også. 

--

Neste gang blir det varmkjøring, olje og oljefilterskift. Skifte av dieselfilter og så skal jeg pumpe ut 3-4 liter i bunnen av dieseltanken og se om det feller ut noe vann bare så jeg har kontroll før sesongstart. 

Link to post
Share on other sites

Fikk tatt av presenning og stativ, og foretok en mislykket prøvestart av motoren. Dødt startbatteri! Det lå på ca 8.5V med kun batteribryteren påskrudd. Koblet inn laderen, og da steg det langsomt til 14.4V, men batteriet klarte fremdeles ikke levere nok strøm til å starte motoren. Etter et startforsøk leste voltmeteret på nytt ned mot 8.5V, men det steg langsomt opp til 14.4V igjen pga laderen som fremdeles var tilkoblet.

 

Koblet deretter til starthjelperen som lå i bilen, og da startet motoren etter litt nøling. Tipper det ble levert litt lav CCA fra starthjelpen (max 450A), mens det vanlige startbatteriet (Optima RedTop 34R) gir CCA på max 800A.

 

Så nå er det vel bare å anskaffe nytt startbatteri. Greit å ha noe å bruke alle pengene mine på...  :worry:

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Fikk sjøsatt og hentet frøkna fra vinterlagring på lørdag. Blikkstille og fantastiske forhold i Trønderriket ?20180331_173132.jpg.d5b55226ebcb59c894f1e3424b697857.jpg

Trondheimsfjorden

 

20180331_173135.jpg.6db0f2e3ebd910f91e70fbfd82498a9d.jpg20180331_180905.jpg.f8b266534c5edc3dd51fed4d984d3551.jpg

Hjemmehavn

 

20180331_192543.jpg.2526fb1507fe6712ba81167d018e2ebc.jpg

 

Åsenfjorden

20180331_194644.jpg.a3dbf437255dd589247100be2c2e4d65.jpg

 

Ikke så flott i ettermiddag...

20180402_184627.jpg.d47feb46484c846c67fc73d6fb895b35.jpg

 

Godt å få henne på plass igjen. Nå skal hun få seg en god innvendig vask så er vi klare for en ny sommer ?

Link to post
Share on other sites

I morgen har jeg planlagt langtur til Drøbak for å toppe drivstofftanken. Det har gått noen liter med diesel i vinter, naturlig nok. Varmeren har fått kjørt seg. Litt propelkjøring i tauene har det blitt omtrent hver tredje uke.

Om det blir en liten helgetur med fruen gjenstår å se. Men, mulighetene er der absolutt. Herlig med båtliv.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg gjort meg ferdig utvendig, "vokset" det som sto igjen, stoffet og behandlet fenderlisten. Jeg startet motoren, og den startet på 2 sekunder. Jeg har inntaket og uttaket fra kjølingen i en bøtte med frostvæske. Så ble bøtten fjernet ogslangene koblet på plass. Og så er hele båten støvsuget innvendig. Imorgen blir det å vaske innvendig. Da står det bare tilbake at båten som sperrer meg inne blir fjernet så båten kan sjøsettes. Men min plass er fremdeles full av is, selv om det er 1m vann mot land og utriggerne ligger på land, se bilde. Er de greie i havnen (som de pleier å være) får jeg låne en plass i den nye delen av havnen der det er isfritt og nesten ingen båter ennå, se bilde.

 

son_2018_04_06_min_plass.jpg.64cbfdf2ab4725bdd14c4aa1549acbbd.jpg

 

 

son_2018_04_06_nye_havnen.jpg.f7729ea372403b8593ea08a0c4002351.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...