Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Har vel egentlig ikke gjort noe med båten, bortsett fra å ta den i bruk for årets første tur. Nå ligger vi på Oscarsborg og blir liggende ut over  uken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kost meg med båten - og hatt litt stress. Stresset er å gjøre meg mentalt klar for å selge den fordi familiens behov er større enn hva båten kan tilby for de lange feriene med barna ombord. Barna begynner å bli ungdommer. 

 

Ble kanskje verdens lengste Finn-annonse, men synes det er utrolig vanskelig å ikke ta med "alt" når det er en av de store kjærlighetene som skal forhåpentligvis få en ny eier som er like glad i henne:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=118141064

 

Vanskelig og spennende tid - nå er det om å gjøre å få mest mulig fine turer i Nøtterøyskjærgården som mulig!

Link to post
Share on other sites

I dag var jeg flink. Byttet dieselfilter og luftet min yanmar 3ym30. Dermed er jeg ferdig med service. Har ikke sjekket tilstanden på dieseltanken, håper går fint. Begynte å fikse på en gsmmel skade i baugen, og konstaterte at gardintrappen jeg har ikke var høy nok til å få byttet motorlanternen, som ble knust av forseilet i fjor. 

Link to post
Share on other sites

TB22 skrev On ‎16‎.‎04‎.‎2018 at 17.04:

Betalt vhf lisensen. Men i posten fikk eg kanalplan for nordnorge.... eg bor i sør :diving:

I fjor fikk eg hele norge. Er det innskrenking i budsjette eller vil de ha meg kun nordover ??

 

Betalte VHF lisensen jeg og, fikk kanalplan for sør Norge så den er grei hehe

Du kan jo gå inn her og bestille gratis kanalplaner for skuten din sånn at du er oppe og går :thumbsup:

http://kystradio.no/privat/kystradio/trykksaker/

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

Idag jar jeg tettet en lekkasje fra varmtvannet. Da jeg tømte vannet fra berederen i høst, koblet jeg fra slangen for varmtvann ut av berederen for å slippe inn luft slik at den kunne tømmes via overtrykksventilen som jeg åpnet.

 

Nå er vi på tur og merket at pumpen gikk mer enn nødvendig. Da jeg åpnet luken til motorrommet, så jeg at det sto en tynn stråle med vann ut fra der slangen var tilkoblet, og sikkert 10 - 30 liter vann i kjølsvinet. Jeg hadde jo strammet slangeklemmen da den var kald og stiv, men når temperaturen kom opp mot 80gr. ble det ikke tett. Nå har jeg satt på 2 slangeklemmer og strammet godt til. Nå er det tett!

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gåte sakte fremover.  

 

Hvert år når  båten høyttykkspuyles med rotordyse og denne kommer for nærme løsner bunnstoffet på noen felt.  

 

Har hvert år pusset ut disse feltene  hvor bustoffet hadde sluppet med eksentersliper og lagt på 3 lag med primer litt utenfor hverandre  så det blir helt plant ved bunnstoffing.  

 

De første årene var det endel felt og det blir mindre og mindre for hvert år.  I år var det bare 4-5 mindre felt å ta.  

 

Fått tatt hjem thruster propeller og kostet de røde som vanlig med Non Stop

 

 

I dag har jeg slipt propellen med lamelldisk på vinkelsliper.  Polering med autosol og forsegling står igjen.  

 

A336AA0F-340F-45B4-A283-53B73E1D5B4B.jpeg

A9B4775C-4379-4A8F-B3AF-D5B0636CCA7B.jpeg

AB357BCB-E86A-43E6-81A3-4680EFF3A916.jpeg

EB87369B-FBEB-4989-8ECB-2CC208A4FDD2.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Pumpet opp RIBen og fått konstantert at den oppblåsbare delen har lyst til å skille lag med glassfiberskroget. Limet slipper her og der.

 

Har også vært i båten for å hente kartbrikken fra Garmin. De krever at den må sendes inn før jeg kan få en ny oppgradering i posten til 2.000 kroner. Ny pris er dobbelt. 

 

Byråkrati og båtliv ass:worry:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

20180420_124355.jpg.c1ef8787adc1eef31d8cc5c0810f686b.jpg

 

Sjøsatte Sofia! ☀️?????

 

 

 

Kom sol og sommer å treng deg på! I morgen blir det "hentetur" fra Storsand til Leangbukta. Mon tro om jeg får lurt familien ut på et lite lørdagstokt til kvelden? 

 

 

20180420_153038.jpg.cfb337fcd1312e1b0b8de739b659d3e4.jpg

 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 2 minutter siden:

Utrolig hvor fort disse stripene oppstår ved litt småregn.

 

Akkurat dette bruker jeg som argument for ikke å polere ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev Just now:

Polert skroget.  Mye jobb, men gøy med greit resultat.  

 

 

3AB1C29B-0241-4E38-A33C-E02AFBF1ADB2.jpeg

1BCF7C70-0A2E-479B-8C6C-0FAE3749253C.jpeg

65C6D89B-932B-4F5F-B85C-3DF780DBAB06.jpeg

Hva syns du om polarshine produktene? Fungerte de greit?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Monterte nytt blandebatteri i dusjen da det gamle fikk frostsprengning.... ? Var sikker på jeg ordna det skikkelig men det har jeg tydeligvis ikke gjort! 

 

Flott nytt blandebatteri fra Bauhaus uansett! 

20180421_161932.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...