Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

3 hours ago, Napoli said:

Hva syns du om polarshine produktene? Fungerte de greit?

 

Synes Mirkaproduktene er veldig gode og jobbe med

Bruker T10 90% av tiden.  Det er en medium grov polish som kan kjøres lenge uten å gå tørr.  Synes den virker veldig lik 3M sin gule.  

 

For oksidering og lettere riper når man trenger tyngre skyts er T35 fin (ser ut som den nå har byttet navn til C20).   Den er kanskje et ørlite hakk grovere en grønn 3M. Støver kanskje noe mindre og kan kjøres noe lenger.  Etterfølges med T10`en

 

Bruker ullpad på roterende maskin og stort sett T10 som ettstegs polish.  Kjører mindre felt ad gangen på ca 500, 1000 og til slutt helt ut på 2000 rpm. Etter det er det fint lite produktrester igjen man må tørke bort med filla.  

 

Fant en link til brosjyre om polarshine serien til Mirka her: 

 

https://www.norbond.no/pub_docs/files/Brosjyrer/Mirka/Mirka_Poleringsbrosjyre_Auto.pdf

 

Mirka_Poleringsbrosjyre_Auto.pdf

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Hehe.....han som eier Norbond kjenner jeg godt. Om noen lurer på facts om polering tror jeg ingen er bedre .Bruken, som SAP er inne på, er viktig. Kjører til det ikke er polish igjen.... Hvor mange gjør det :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kommet et steg nærmere sjøsetting.  I dag ble det  polert litt mer på overbygget, bunnstoffet og montert thrusterpropellene

 

Før stoffing vaskes bunnen med tynner og mikroklut for å få bedre heft og minimere sjansen for flassing.  Blir jo litt rester av bl,a vokshampo og frostvæske som er greit å få bort.  

Overflaten blir nesten litt klebrig av dette.

 

Ble ny rekord i lavt forbruk av bunnstoff i år. Har bestrebet å legge på så tynt som mulig.  

Bruker Jordan rulle med mye press og mange pass for å få fordelt så godt som mulig. 

Tabellen sier man skal bruke rundt 3 stk 2,5 liters spann som stemmer ca med et jeg brukte første året.  

I fjor ble gikk det med halvannen 2,5 liter, og i år  ble det 1 x 2,5L pluss 2 cm av en 0.75 litersboks.

 

174D2756-24E2-4DDB-BF75-C5A4E5BEF0B5.jpeg.9426231e75265128dc889664ea24ab50.jpeg

 

490D4D42-E99C-4912-99CB-9D8586AA439C.jpeg.f71fdb0b0bcbf526a1882d43707b16c0.jpeg 

F12E6B1D-A55D-4992-88F8-4E0E9B56DC26.jpeg

D9BE5F36-9F6C-40F7-A14B-417F9F039CEC.jpeg

86EFF5F1-6755-4758-8012-C3DF18D5E8DC.jpeg

9A056EFA-934C-4F31-8F6B-72BBCBA7904F.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

Vel, om det er brudd noe sted eller feil på noen dioder burde jeg nok kunne måle meg frem til selv. Og skulle de teste den, måtte de finne frem en regulator. Dynamoen er med ekstern regulator, Ladac'n er i båten og hovedregulatoren er  til service for justering. Dessuten tror jeg det er greit å plukke den i atomer for rengjørin, sjekking av sleperinger og børster. I mars var det 20 år siden jeg monterte den. Men takk for tipset.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
MajorAndy skrev for 6 timer siden:

Frygtelig intimiderende billeder, SAP. Det burde være forbudt at på den måde fodre utilstrækkelighedsfølelsen i os andre :wink:

 

 

Man får mindreverdighetskomplekser og frykt for å jobbe på egen båt når man ser slike bilder.

Jeg var ganske fornøyd med det jeg har gjort selv hittil, men det var før jeg så bildene til SAP.... :sweat:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ref mitt innlegg lenger oppe, så har jeg sett på dynamoen min som sluttet å lade. Og jeg er temmelig sikker på at jeg har funnet feilen. Forbindelsen til børsteholderen er type flatstift, og der var kontakten helt løs. Nå er dette strammet og alle interne forbindelser inne i dynamoen kontrollmålt og funnet iorden. Alle diodene ser også ut til å være helt OK.

 

Lagrene er fullstendig lydløse og uten slark. Børstene begynner å bli slitt etter 20 år (1500 - 2000timer), men holder en stund til. Men er det noen som har vært borte i en slik børsteholder eller vet hvor jeg kan få tak i en slik?

 

Dette er en Valeo Marine 2929580 70amp 12volt dynamo som jeg kjøpte ny i 1998.

 

borsteholder.jpg.e0fae19e9fcff856a9ec920a8e1c5e45.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

@Lars H. Vil anta at det er en av forskjellene på 1- og 2-polet.

 

Ja, det kan se slik ut. Når en skrur fast den holderen det linkes til, legges nok den ene siden av holderen rett til gods. Hos meg er minus og generator gods skilt slik at jeg fint kunne brukt den i et 2-polet system.

 

Ellers så jeg at selve det mekaniske festet til motoren var i elendig stand med ovale hull for boltgjennomføring og mer til. Men det får jeg ta i en egen tråd imorgen, har tatt noen bilder slik at det blir å "tegne og fortelle" for kanskje få noen gode råd.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Grønngylt skrev 10 minutter siden:

den drevjekken der var fin, fikk lyst på sånn jeg også

Veldig enkel å lage da. 

 

Napoli skrev 4 minutter siden:

Hm - må lære meg å sveise! Den jekken der var super!

Skulle laget rom får å tre propell aksel der røret går. Ble litt fram tung. Det får fikses før demontering. Går fint og demontere og montere alene nå. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...