Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Det var en ting med vårklargjøringen jeg glemte å utdype, og det var om stoffingen. Jeg pleier alltid kun å flekke over der det er tynnslitt. Da går det med en 0,7 liters Seajet 033 selvpolerende bunnstoff.

Men sist år var butikken tom for 033 varianten, så jeg ble "pådyttet" en boks  027 bunnstoff som ekspeditøren sa var så bra. Og resultatet sist høst? Mye rur der 027 var påsmurt, men bra ellers. Og jeg forstår godt hvorfor. Seajet 027 er kobberfritt mens 033 har mye av det stoffet, se databladet.

Dermed gjorde jeg noe jeg ikke har gjort siden da jeg kjøpte båten for 36 år side: Jeg tok en helstoffing. Da gikk det med ca. 2,5 liter Seajet 033, så nå slipper fiskene å se på en flekkete underside av båten.

seajet_033_kobber.jpg.1f6c852f814b7970379d7c1fd035b4a0.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 2 minutter siden:

så nå slipper fiskene å se på en flekkete underside av båten

Synes du gjør en god innsats for å øke fiskenes trivsel Lars. Enig med deg i at bunnstoff med kobber i virker bedre, gjerne spesielt på saktegående båter. 

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Igår var det sjøsetting av Trudelutt.

åy, er de ikke ferdige med å legge ut de nye bryggene der nede ? Regner ikke med at du får ha så god plass bak deg etterhvert ?

De nye bryggene (erstatningen for de gamle kommunale) er på plass. Innerst mot der jeg har plassen min har det vært Sonskilen sine 3 egne brygger. Der er halvplaten av den ytterste på plass. Når de to neste kommer utpå, blir det nok som vanlig ganske trangere for meg. Hvor langt de er kommet med strøm og vann på de nye bryggene vet jeg ikke. Jeg så en båt på de nye bryggene, ellers er Trudelutt helt alene.

sjosetting_2025d.jpg.a31489d917f9674b9745c43f2b5488ed.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I dag har jeg vært i båten og vasket, støvsugd og ryddet i akterkabin og cockpit. I morgen er det forkabinen og toalettet som står for tur før båten skal få en kattevask utvendig før avgang til en litt avkortet svensketur.

Har ikke kommet vann på brygga ennå, bare de midterste kranene som har vann foreløpig, så jeg må flytte båten til en bås nærmere den aktuelle krana som virker, for deretter å få spylt og vasket på utsiden før jeg drar.

Får ta resten senere.

Har hatt en todagers med skifting av motorolje, filter, gearolje, bensinfilter, skiftet motordekslet, ladet batterier, polert rekka og de sortte detaljene. Klar for sjøsetting, blir bunnsmøring neste år, for vil ikke ha for tykt lag.

IMG_9099.jpeg

IMG_9101.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Laget gir- og gasshendler i rustfritt til kontrollboks til årets sommerprosjekt (liten runabout). Godt man har litt grovt verktøy og flust med poleringsskiver😄

Fikk tak i noe 5mm rustfritt (han sa det var syrefast) fra lokalt oljebransjefirma.IMG_5796.jpeg.a838e9efe7fa446eb612f93ae8750000.jpeg

Biltemas båndsliper, ja, man kan si mye om den, men den har (så langt) vært varig og stabil + den har slipebånd til anstendig pris. Her grovslipt etter banking av bøy.IMG_5821.jpeg.8f3974e9b727a04a57ac05e45004d90f.jpeg

Uten CNC tilgjengelig (og kompetanse til å styre en slik) blir det vinkelsliper, båndsliper, drill og Dremel. Og hyppig sliping av Biltemas elendige bor, er så gnien at jeg orker ikke koste på meg skikkelige😄IMG_5841.jpeg.99ae8b1f7cb7fed5f9e5e4626dd17000.jpegIMG_5859.jpeg.cf83c7c162690acc05350ce9b156404e.jpeg

Flapdisker fra Temu (siden de er så vanskelige å få tak i etter hoffleverandøren/Biltema sluttet med disse), litt polerpasta og klar for videre arbeid med endeknopper i mahogni. Men, det skjer ikke i dag, har ei tofte til en skjærgårdsjeep til ei kollega å gjøre ferdig før kvelden, kan ikke kun drive på med egne ting.IMG_5863.jpeg.872f47de5d1d96cf58a590c84607c404.jpeg

Hakkannen skrev 22 minutter siden:

Men, det skjer ikke i dag,

Nice :tommel_opp: Gi et vink når det har skjedd.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Idag har jeg renset turboen på min Yanmar 4jh-te , 75hk. Resultatet ble ikke som forventet, fikk et turtall på max 2800 og skal ha 3200. Får ta en runde til med zalo og vann før jeg eventuelt demonterer turbo.

Gjort et bra stykke arbeid igår og idag.

Bensinfilter, installasjon av ny lensepumpe, ny batteribryter, nye 35mm kabler til batterier og strukket opp til ny batteri velger og ny minusskinne, byttet tilt switch i kontrollboks. Mye morro på kort tid. Klar for sesong 

Bellil har blitt sjøsatt og uten problemer. Fint å komme til helt nye brygger

I går var det litt mer hektisk når bb motor ikke ville starte og startbatteriet viste seg å være defekt 20:10.

Heldigvis var junior med meg og han heiv seg i bilen og kjørte til hjelpemiddelsentralen og kjøpte nytt batteri mens jeg demonterte det gamle

Tror det gamle var nærmere ti år gammelt så greit nok

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Etter jeg skjemtes over badeplattformen i fjor har jeg slipt den ned (eksentersliper og 60-papir) og hatt på ett lag Snappy Teak Sealer. Ettersom jeg ikke leste bruksanvisningen før det var kaffepause ble dette påført med pensel, ikke med svamp som de sier..

Som førstereisgutt med teak er jeg foreløpig fornøyd, men vi får se hvor lenge det varer...

Her er resultatet:

signal-2025-04-12-003810_002.jpeg.d032a00f37b08da8dbef154fa8a4f697.jpeg

signal-2025-04-12-003810.jpeg.495c9a8ffa16c86671c807d37e41c260.jpeg

Et lite vink til @SveinHa😄

Dreiing av knopper til gass og gir i går kveld. Fikk tak i noe gammel honduras lagret siden 60-tallet og dreide til en rund knopp for gir og en mer avlang for gass.

IMG_6016.jpeg.13e81bea33942a9dcc750a234e98c6c9.jpeg

Litt måling og sjekking av vinkler (i forhold til fiberretningen), borring og en liten omgang med smalt huggjern før liming med fortykket epoksy. 
IMG_6018.jpeg.0d3aa6477e9c457546e0abb298cdddda.jpeg

Rensing av overskytende lim i dag. IMG_6032.jpeg.79502c667d23b39ac2dda456f5daa75f.jpeg

Med stående årringer og kryssfiber kommer det typiske "mahognishimmeret" fram, skifter farge og reflekterer på et vis lyset etter hvor dette kommer fra. Knoppene skal bli en del mørkere, men vil ikke beise og lakkere før resten av båten er ferdig, greit å få noenlunde samme fargetone på detaljene😊

IMG_6035.jpeg.4ef0f3b0d5c14d662f3181fc6bf822e3.jpeg

Hakkannen skrev 24 minutter siden:

Et lite vink til

Snadder :kul: Da mangler bare et vink når alt er på plass og fix ferdig :fniser:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Komodo skrev for 3 timer siden:

Imponerende kreativitet og finish

Takker og bukker Komodo😀

VegJoh skrev for 2 timer siden:

Selv har jeg bare fått polert under fenderlisten og stoffet

Takker😀 Du har da fått gjort en hel del du også, resultatet ble bra!

Etter polering igår, så var den noe kjedelige oppgaven idag å gå på med Maguiers flaggskipvoks. 

Det handler jo bare om å bestemme seg, og så fullføre. Det gjorde jeg:smiler:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Dette er en av mine favoritt tråder! 

idag har jeg leid tepperenser. Madrasser, gulv og skrogsidene er blitt vasket! 
tukla litt med axiomen.. så nå er teknologien klar for ny sessong! 

nå gjenstår det utvendig vask i morgen og  demontering av noe gammelt 12v utstyr! 

På onsdag vil vi offisielt starte båt sesongen! Målet er klart.
Bruke båten mer enn 2024!

Vi må klare mer enn:

2000nm tilbakelagt og over 40 overnattinger om bord!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...