Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Bytta gjennomføring på septikutløpet. Gammel ville ikke sitte på plass når jeg skulle skifte kran etter at den røyk i lukket stilling. Bytta til både gjennomføring og kran i kompositt. Fikk gelcoatsparkla noen skader her og der og smurt opp roret.

Fjord 880 AC med Yanmar 4LH-STE

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post

Kjøpte en 2002 Askeladden i fjor, med en 2002 90 HK 4 takt Mercury. Fastmontert alutank som jeg gjerne ville inspisere om det lå vann, eller gammel morro i bunnen. Åpnet manneluka, og inspiserte med borescope. Til min glede, og store overraskelse, så tanken ut som den var ny. Ikke antydning til forurensing, eller vann. I tillegg byttet jeg "spinn off" bensinfilter, samt slange fra filteret til motor. Den gamle var steinhard. Fra tanken går det kobberrør til bensinfilteret, så det lot jeg være å sjekke.  Det overrasket meg også at Askeladden har gjort det mulig å ta ut tanken, dersom det skulle bli behov. Her var det bare å skru igjen mannelokket, og fylle på ny 98 oktan suppe når båten skal på sjøen om ikke så lenge. 

Link to post

Toalettet blei pent det @Windy37GM, inspirerer til mer innsats selv, men først må jeg vel ta eksteriøret! Jeg har spylt og vasket utvendig før rubbing og polering så jeg kan få på nytt båtnnavn, samt strammet nylig montert septikgjennomføring. Oppdaget da at rørstussen jeg kjøpte som skal ut av den nye krana og slangen som kommer fra septik ikke passer sammen... Må ha målt feil. Får prøve å få tak i ny rørstuss, så ordner det seg nok. Menn alle feilkjøp forsinker sjøsetting... Arg. At jeg aldri kan lære å måle to ganger.

Fjord 880 AC med Yanmar 4LH-STE

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post
  Hekri skrev On 23.4.2025 at 12.24:

Lurer fælt på hvorfor såkalt "avgiftsfri diesel" til båten i Norge er nesten dyrere enn diesel til bil i Sverige. 

Vis hele sitatet  

Enkelt og greit fordi svenskene senket drivstoffavgiftene med fem kroner litern her i fjor eller året før. Så det er tydeligvis også mulig...

Link to post

Har så smått begynt på vårpussen (har ikke bilder - enda), det blir litt mer lakkering, sparkling og pussing, jeg skal montere en ferskvannstank med manuell pumpe, gjøre plass til et ett-bluss gasskoker og sette en "bæsj-and-carrie" dass i plassen i forpiggen, - så får jeg også hjelp til å montere/koble opp vinduspussermotorer - (puhh) og til slutt stoffe.............men det er bare kos :ler: Forøvrig holder jeg på å få bygget ny og restaurert bod/garasje av en utrolig dyktig byggmester :tommel_opp:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Nå er det på tide å få oss en tur ut med båten. Det er uker siden sjøsetting, men på søndag blir det tur, til Oscarsborg for 2 - 3 dager. Idag var jeg en tur i båten, koblet om litt elektrisk og andre ting, pluss at alt sengetøy kom på plass. Nå har vi forresten fått en ny båt i båsen ved siden av oss, en Saga 27 av samme årgang som vår. Det skal bli spennende å treffe eieren.
 
Da jeg kom hjem etter 30 minutter ekstra kjøretid i fredagsrushet var det første Trude sa da jeg kom innenfor døren:
"Skal jeg finne en boks kaldt øl til deg?"
 
Er det noe rart at vi har vært gift i 44 år nå, og satser på gullbryllup om 6 år?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Fortsetter å sjekke opp vår 2002 Mercury 90 HK 4 Takt som vi kjøpte i fjor, hengende på en Askeladden 515 Freestyle. Byttet termostat som tydeligvis ingen har ofret en tanke. Byttet pluggene, selvfølgelig NGK. Jeg har (håper jeg) hatt flaks så langt. Motoren har kun gått i ferskvann, og ser omtrent ny ut, bortsett fra motorlokk og sidedekslene på stammen. Dette er sendt til lakkering, og nye dekaler er bestilt fra Ukraina via Ebay. Fant rimeligere dekaler fra andre produsenter, men jeg gir min fulle støtte til Ukraina. 

Videre så inspiserte jeg sylindrer og stempler med boroskop via tennplughullet, og det så veldig bra ut. Nå gjenstår det bare å montere girhuset som har fått nye simmeringer, (tetninger), impeller og fyre opp. Passer veldig bra at sola skinner her på østlandet.
Ha en fin resterende helg til alla på land og til sjøs. 

Link to post

Satt på nytt båtnavn på begge sider samt på akterspeilet. Og for de som lurer, det er feilstavet med vilje. Navnet stammer fra barneboka "Mummipappa på eventyr" hvor det er malt på en husbåt stavet akkurat slik. Barna fikk være med å stemme på navn. Fikk også pusset propellen litt.

20250427_162905.jpg

20250427_164233.jpg

20250427_165413.jpg

Fjord 880 AC med Yanmar 4LH-STE

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post

Kurset har kommet ett steg videre nå, skrogsidene var tilnærma like matte som dekket etter 30år på vannet bortsett fra 1 uke på land hvert år for service 

 

 

IMG20250505161919.jpg

 

Meeeeeen, den er ikke blank nok ennå, så kjører ett steg til

IMG20250505171913.jpg

 

Sånn, da var siste steg med rubbinga tatt, nå skal båten vaskes med høytrykkspyler før den vokses 

IMG20250505173200.jpg

Link to post

Har en nevø som kjøpte seg en 14-foter med (vindskjerm) i fjor sommer og har gjort litt med denne i løpet av året. Har fått gleden av å hjelpe ham litt med glassfiberstøping av avstivere inni og diverse kosmetisk.
 

Nå i påsken fikk han seg en (gratis) 40-hesters Suzuki totakter fra slutten av 90-tallet. Utfordringen er at denne er langstammet, mens akterspeilet på båten er kortstammet. "Klatt i løå" som vi sier her når ting går oss i mot. Vi spekulerte litt fram og tilbake om å støpe på akterspeilet kunne være en grei løsning, men dette medfører en hel del arbeid (gjerne spesielt mot slutten med tanke på finish), og båten står utendørs. Så kom jeg på en container der det ofte ligger aluminium fra oljebransjen. Sporenstreks bort dit og kravle oppi (etter tillatelse fra firmaet med containeren). Fant et par 20mm plater og en del annet knask, så da var det bare å sette i gang😄

 

Lagde til en brakett som skal boltes fast til akterspeilet med gjennomgående 12mm bolter. Braketten forhøyer akterspeilet med 12cm, noe som er nok til den "nye" påhengsen. Tykkelsen, der strammeskruene til påhengsen kommer, ble på litt over 5cm.IMG_6516.jpeg.84efb2c9ce3903502af9ab50ceb87ff5.jpeg

 

Å borre i aluminium var jo som en drøm i forhold til rustfritt/syrefast, nesten så man kunne bli litt forelsket. Også annen simpel maskinering, som kapping, fresing av kanter, sliping gikk som smør. Avsluttet med en kjapp grovpolering, finere enn slipt, men ikke speilblankt.IMG_6511.jpeg.08da76793710eaf781c8e70db4a5cac5.jpeg


Gode plater på innsiden, i tillegg til skiver på boltene burde gi godt nok mothold.

IMG_6514.jpeg.1f0e6b08c74d897c1244f37013d416ff.jpeg


Blir å bruke strekkfisker i tillegg i skikkelig racing-stil for å fordele belastningene bedre. Så får vi se da, om dette blir godt nok eller om vi må ta enda større grep for å få skuta gangbar😊

Link to post
  Eika skrev On 5.5.2025 at 14.23:

Kurset har kommet ett steg videre nå, skrogsidene var tilnærma like matte som dekket etter 30år på vannet bortsett fra 1 uke på land hvert år for service 

 

 

IMG20250505161919.jpg

 

Meeeeeen, den er ikke blank nok ennå, så kjører ett steg til

IMG20250505171913.jpg

 

Sånn, da var siste steg med rubbinga tatt, nå skal båten vaskes med høytrykkspyler før den vokses 

IMG20250505173200.jpg

Vis hele sitatet  

Det der ble jo Bærre lækkert :kul:

Link to post

Vasket den, satser på polering i helgen (type harelabb) :fniser: 

 

Du er en wiz på å få blank gelcoat @Eika, blir nok ikke den standarden her nå i år. Litt for mange baller i lufta... Men skulle gjerne vært litt flinkere på å utbedre gelcoatskader, nå begynner det virkelig å hope seg opp :forvirret: Men kan vel bare skylde meg selv. Har jo sett hvordan det skal gjøres, mangler bare å øve...

Link to post
  Komodo skrev On 9.5.2025 at 18.15:

Vasket den, satser på polering i helgen (type harelabb) :fniser: 

 

Du er en wiz på å få blank gelcoat @Eika, blir nok ikke den standarden her nå i år. Litt for mange baller i lufta... Men skulle gjerne vært litt flinkere på å utbedre gelcoatskader, nå begynner det virkelig å hope seg opp :forvirret: Men kan vel bare skylde meg selv. Har jo sett hvordan det skal gjøres, mangler bare å øve...

Vis hele sitatet  

 

Blank gelcoat er morro, spess på gamle båter :) dra igang så skal du se motivasjonen kommer fort når du ser resultatet 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...