Trawler 42 Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Hatt en liten omvisning for potensielt nye eiere. Venter i spenning. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Tigeranda Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Bytta gjennomføring på septikutløpet. Gammel ville ikke sitte på plass når jeg skulle skifte kran etter at den røyk i lukket stilling. Bytta til både gjennomføring og kran i kompositt. Fikk gelcoatsparkla noen skader her og der og smurt opp roret. Sitér dette innlegget Fjord 880 AC med Yanmar 4LH-STE Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021 Link to post
pappa_wolf Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Flyttet henne fra vinterparkeringen ved garasjen og inn på gårdsplassen. og begynt å vaske bort møkka fra dekket. Så blir det litt test, og etter all sannsynlighet går hun på vannet innen påsken er over. Sitér dette innlegget Link to post
Poly-Esther Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Kjøpte en 2002 Askeladden i fjor, med en 2002 90 HK 4 takt Mercury. Fastmontert alutank som jeg gjerne ville inspisere om det lå vann, eller gammel morro i bunnen. Åpnet manneluka, og inspiserte med borescope. Til min glede, og store overraskelse, så tanken ut som den var ny. Ikke antydning til forurensing, eller vann. I tillegg byttet jeg "spinn off" bensinfilter, samt slange fra filteret til motor. Den gamle var steinhard. Fra tanken går det kobberrør til bensinfilteret, så det lot jeg være å sjekke. Det overrasket meg også at Askeladden har gjort det mulig å ta ut tanken, dersom det skulle bli behov. Her var det bare å skru igjen mannelokket, og fylle på ny 98 oktan suppe når båten skal på sjøen om ikke så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Polert opp toalettet :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Tigeranda Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Toalettet blei pent det @Windy37GM, inspirerer til mer innsats selv, men først må jeg vel ta eksteriøret! Jeg har spylt og vasket utvendig før rubbing og polering så jeg kan få på nytt båtnnavn, samt strammet nylig montert septikgjennomføring. Oppdaget da at rørstussen jeg kjøpte som skal ut av den nye krana og slangen som kommer fra septik ikke passer sammen... Må ha målt feil. Får prøve å få tak i ny rørstuss, så ordner det seg nok. Menn alle feilkjøp forsinker sjøsetting... Arg. At jeg aldri kan lære å måle to ganger. Sitér dette innlegget Fjord 880 AC med Yanmar 4LH-STE Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021 Link to post
Hekri Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Tur til Strømstad i dag. Med bil. Lurer fælt på hvorfor såkalt "avgiftsfri diesel" til båten i Norge er nesten dyrere enn diesel til bil i Sverige. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Fått vasket den. Vel, altså mesteparten av overbygget. Nå kan dekalene henges på igjen!🤩 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Hekri skrev On 23.4.2025 at 12.24: Lurer fælt på hvorfor såkalt "avgiftsfri diesel" til båten i Norge er nesten dyrere enn diesel til bil i Sverige. Vis hele sitatet Enkelt og greit fordi svenskene senket drivstoffavgiftene med fem kroner litern her i fjor eller året før. Så det er tydeligvis også mulig... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Thoma_s Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Ferskt strøk med maling på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Har så smått begynt på vårpussen (har ikke bilder - enda), det blir litt mer lakkering, sparkling og pussing, jeg skal montere en ferskvannstank med manuell pumpe, gjøre plass til et ett-bluss gasskoker og sette en "bæsj-and-carrie" dass i plassen i forpiggen, - så får jeg også hjelp til å montere/koble opp vinduspussermotorer - (puhh) og til slutt stoffe.............men det er bare kos Forøvrig holder jeg på å få bygget ny og restaurert bod/garasje av en utrolig dyktig byggmester Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Hengt på et par små dekaler😁 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 25.April Link til dette innlegget Svart 25.April Nå er det på tide å få oss en tur ut med båten. Det er uker siden sjøsetting, men på søndag blir det tur, til Oscarsborg for 2 - 3 dager. Idag var jeg en tur i båten, koblet om litt elektrisk og andre ting, pluss at alt sengetøy kom på plass. Nå har vi forresten fått en ny båt i båsen ved siden av oss, en Saga 27 av samme årgang som vår. Det skal bli spennende å treffe eieren. Da jeg kom hjem etter 30 minutter ekstra kjøretid i fredagsrushet var det første Trude sa da jeg kom innenfor døren: "Skal jeg finne en boks kaldt øl til deg?" Er det noe rart at vi har vært gift i 44 år nå, og satser på gullbryllup om 6 år? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poly-Esther Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Fortsetter å sjekke opp vår 2002 Mercury 90 HK 4 Takt som vi kjøpte i fjor, hengende på en Askeladden 515 Freestyle. Byttet termostat som tydeligvis ingen har ofret en tanke. Byttet pluggene, selvfølgelig NGK. Jeg har (håper jeg) hatt flaks så langt. Motoren har kun gått i ferskvann, og ser omtrent ny ut, bortsett fra motorlokk og sidedekslene på stammen. Dette er sendt til lakkering, og nye dekaler er bestilt fra Ukraina via Ebay. Fant rimeligere dekaler fra andre produsenter, men jeg gir min fulle støtte til Ukraina. Videre så inspiserte jeg sylindrer og stempler med boroskop via tennplughullet, og det så veldig bra ut. Nå gjenstår det bare å montere girhuset som har fått nye simmeringer, (tetninger), impeller og fyre opp. Passer veldig bra at sola skinner her på østlandet. Ha en fin resterende helg til alla på land og til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Tatt drittjobben over alle drittjobber - bytta septikpumpe og toalett pumpe... Så med andre ord - drittjobb x2 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Tigeranda Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Satt på nytt båtnavn på begge sider samt på akterspeilet. Og for de som lurer, det er feilstavet med vilje. Navnet stammer fra barneboka "Mummipappa på eventyr" hvor det er malt på en husbåt stavet akkurat slik. Barna fikk være med å stemme på navn. Fikk også pusset propellen litt. Sitér dette innlegget Fjord 880 AC med Yanmar 4LH-STE Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021 Link to post
Eika Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Idag har jeg hatt ett 10minutters kurs med en kamerat. Det er kun grovsteget som er tatt, neste steg lærer han om ett par dager Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Kurset har kommet ett steg videre nå, skrogsidene var tilnærma like matte som dekket etter 30år på vannet bortsett fra 1 uke på land hvert år for service Meeeeeen, den er ikke blank nok ennå, så kjører ett steg til Sånn, da var siste steg med rubbinga tatt, nå skal båten vaskes med høytrykkspyler før den vokses Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Ikke i dag men for et på dager siden. Vasket dekk og satt på dekalene. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hakkannen Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Har en nevø som kjøpte seg en 14-foter med (vindskjerm) i fjor sommer og har gjort litt med denne i løpet av året. Har fått gleden av å hjelpe ham litt med glassfiberstøping av avstivere inni og diverse kosmetisk. Nå i påsken fikk han seg en (gratis) 40-hesters Suzuki totakter fra slutten av 90-tallet. Utfordringen er at denne er langstammet, mens akterspeilet på båten er kortstammet. "Klatt i løå" som vi sier her når ting går oss i mot. Vi spekulerte litt fram og tilbake om å støpe på akterspeilet kunne være en grei løsning, men dette medfører en hel del arbeid (gjerne spesielt mot slutten med tanke på finish), og båten står utendørs. Så kom jeg på en container der det ofte ligger aluminium fra oljebransjen. Sporenstreks bort dit og kravle oppi (etter tillatelse fra firmaet med containeren). Fant et par 20mm plater og en del annet knask, så da var det bare å sette i gang😄 Lagde til en brakett som skal boltes fast til akterspeilet med gjennomgående 12mm bolter. Braketten forhøyer akterspeilet med 12cm, noe som er nok til den "nye" påhengsen. Tykkelsen, der strammeskruene til påhengsen kommer, ble på litt over 5cm. Å borre i aluminium var jo som en drøm i forhold til rustfritt/syrefast, nesten så man kunne bli litt forelsket. Også annen simpel maskinering, som kapping, fresing av kanter, sliping gikk som smør. Avsluttet med en kjapp grovpolering, finere enn slipt, men ikke speilblankt. Gode plater på innsiden, i tillegg til skiver på boltene burde gi godt nok mothold. Blir å bruke strekkfisker i tillegg i skikkelig racing-stil for å fordele belastningene bedre. Så får vi se da, om dette blir godt nok eller om vi må ta enda større grep for å få skuta gangbar😊 Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Eika skrev On 5.5.2025 at 14.23: Kurset har kommet ett steg videre nå, skrogsidene var tilnærma like matte som dekket etter 30år på vannet bortsett fra 1 uke på land hvert år for service Meeeeeen, den er ikke blank nok ennå, så kjører ett steg til Sånn, da var siste steg med rubbinga tatt, nå skal båten vaskes med høytrykkspyler før den vokses Vis hele sitatet Det der ble jo Bærre lækkert Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.Mai Link til dette innlegget Svart 9.Mai Morten_L skrev On 6.5.2025 at 14.34: Det der ble jo Bærre lækkert Vis hele sitatet Her er siste steget tatt og båten er ferdig voksa, det har blitt brukt fusso denne gangen også Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mai Link til dette innlegget Svart 9.Mai Vasket den, satser på polering i helgen (type harelabb) Du er en wiz på å få blank gelcoat @Eika, blir nok ikke den standarden her nå i år. Litt for mange baller i lufta... Men skulle gjerne vært litt flinkere på å utbedre gelcoatskader, nå begynner det virkelig å hope seg opp Men kan vel bare skylde meg selv. Har jo sett hvordan det skal gjøres, mangler bare å øve... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BMW X1 Svart 9.Mai Link til dette innlegget Svart 9.Mai Har polert båt i ettermiddag, blir å fortsette polering i morgen før det blir båttur. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.Mai Link til dette innlegget Svart 9.Mai Komodo skrev On 9.5.2025 at 18.15: Vasket den, satser på polering i helgen (type harelabb) Du er en wiz på å få blank gelcoat @Eika, blir nok ikke den standarden her nå i år. Litt for mange baller i lufta... Men skulle gjerne vært litt flinkere på å utbedre gelcoatskader, nå begynner det virkelig å hope seg opp Men kan vel bare skylde meg selv. Har jo sett hvordan det skal gjøres, mangler bare å øve... Vis hele sitatet Blank gelcoat er morro, spess på gamle båter :) dra igang så skal du se motivasjonen kommer fort når du ser resultatet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.