mrtiger Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Har prøvd og feilsøke på motoren nok en dag:( men, er like langt.. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Har feilsøkt på tmc toalett som ikke ville suge ned.... Fant feil, limt med lynlim og funket som bare det. Sprekk i impellerplaten. Regner med man får kjøpt ny Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
VannTro Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 I går var vi på SeaSea og handlet gassgrill til å montere på rekka. Type rund Magma. Ser for meg at den vil gjøre matlagingen om bord litt enklere. Det har de siste årene blitt lite med grilling da vi har en liten tass på 3 år om bord. Med denne grillen trenger man ikke nødvendigvis gå i land og man kan også grille i gjestehavner. Ser frem til mye grilling i ferien. Er det noen andre med erfaring fra samme type grill så hører jeg gjerne om de(vedlikehold/rengjøring etc). http://www.seatronic.no/grill-grill-c-398_399/magma-gassgrill-38cm-p-874 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Arvid_A Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 I går fikk jeg byttet hovedstrømbryteren fra forbruksbatteriene. Den gamle begynte å bli litt kranglete og gi dårlig kontakt/spenningstap. Vart likar no! Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Har vært en tur med båten og prøvd å finne ut hvorfor det klirrer noen steder. Fant ut at kaffedreggens låsering hadde løsnet så nå er dreggen på land for godt. Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Har fått laget ferdig provisorisk luker på oppbevaringsrommene bak i båten, montert den siste lanternen og ligger nå på fjorden og dupper.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Bonus Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Vasket teakdørken med grønnsåpe og vasket hele båten utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 (redigert) Er det grønnsåpevann som er greit å benytte på oljet teakdørk, f.eks på akterdekk og badeplattform? Bruker du børste? Må spørre litt siden jeg ikke har hatt så mye utvendig oljet teak tidligere på dørker.Ellers så har jeg satt inn nytt PIN kort i alarmen ombord i nybåten, og sjekket at alle funksjoner og kommandoer pr SMS fungerer. Redigert 8.Juli.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Jeg synes grønnsåpe fungerer bra til dørken innvendig. Bruker den tykke, gele typen. Vasker med en vaskeklut og spyler av men vannslangen etterpå. Tørker bort overflødig vann. Ikke noe mer. Teaken blir da lys og ren. På badeplatform og/eller dollbord hjelper nok ikke grønnsåpe så mye. Der må du enten la være å behandle teaken og la den bli grå, eller rense og behandle med ønskede midler. Som ekspertene aldri blir enige om hva som er best :-) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Husk å børste på tvers så får du ikke dype porer i teaken. Bonus gjør alt rett. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
boati Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Endelig fått ferskvannet til å renne, dog enda lite trykk syns jeg. Klorin i 2 dager gjorde susen :) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Ok takk, da prøver jeg det på akterdekk. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Du gjør ihvertfall ikke noe galt om du prøver grønnsåpe, olpi Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 (redigert) . Som ekspertene aldri blir enige om hva som er best :-) Jeg er ingen ekspert, men en konvertitt Fra ubehandlet til golden teak. Veldig fornøyd med at vi fikk oljet teaken med Golden Teak i år. Har oljet en gang i sommer for vedlikehold. Om teaken er slitt anbefales at den slipes først? Vår var slitt og gropete enkelte steder selvom jeg bruker supermyk børste... Resultatet for oss er at jeg styrer mye mindre med å vaske båten, for teaken er alltid pen synes jeg. Grønnsåpe er også bra. Merk at fettet i såpe fester seg til fenderlister av gummi pg blir seige skjolder. Redigert 9.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Denne helgen ble båten benyttet som bolig under Akustisk Festival på Oscarsborg. Flott arrangement selv om været kunne vært bedre. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Idag har eg ryddet etter helgen tur til bakkasund i austevoll, også har bestilt en ny kartplotter, håper eg får hentet dem imorgen så setter vi kurs nordover i båtferie. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Omegaen Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 har vel bare sett at båten ligger som den skal, og bestått båtførerprøven med 98%.. og det irriterer at det ikke gikk an å få vite hva den ene feilen var for noe.. får vel lese boken en gang til og se og jeg finner det ut.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Kæpten Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 (redigert) Har byttet grovfilter og begge dieselfilterene, luftet motor, samt fikset en lekkasje i det ene sjøvannsinntaket. Motor maler som en katt nå :) Var på Maritime og handlet fender-klyper..genial sak! Redigert 10.Juli.2012 av Kæpten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Har sjekket under og funnet at baugprop. mangler anoden jeg satte på da båten var oppe i mai. Løsnet skovlehjulet til loggen og skrubbet propellen ren for ørlite rur. 19grader i vannet. Fant etterpå ut at jeg har mistet ca 200 omdreininger på max gass og gått ned fra 22 til 20,5 knop. Hva kan det være tro....... Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Var en tur i båthavna i går, og jammen startet ikke både den elgamle Evinrude 50'en (82-mod) og den lille Yamaha 4'en (05) umiddelbart etter å ha vært ubrukt i to måneder. Veslejolla, som jeg restaurerer gir meg mer jobb. Malte den innvendig i fjor med kost, og det var ikke lurt. Det samlet seg maling nedi et spor og sprakk under tørking. Ble for tykt lag. Skulle pusse de tjue cm'ene og legge i maling slik at alt ble pent. Endte med å rive av en meter med maling som ikke var skikkelig herdet! Pokker... På'n igjen! Har pusset med papir og skal få på nytt lag etter hvert. Slik blir det når man ikke er nøye nok! Bør bli bra nå i det minste... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Har montert forbindelse fra mottakeren til nettbåt sin fjernkontroll, så nå kan både vinsj og baugthrøster styres fra fjernkontroll. Kult. Men og praktisk når en ferdes mye alene på sjøen. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
JGH Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Sitter og ser på ankerlanterna og ICE-antenna som skulle vore montert i masta, vanskelig å klatre opp aleine gitt. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 I dag har jeg kjøpt nye støydempingplater og lim til motorromsluken, og så har jeg bestilt en støvsuger til å ha i båten. I morgen har jeg tenkt å forbedre softstart for landstrøm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Javi Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 (redigert) Tilbake fra hytta til svigermor forstår jeg, Lars? Abstinenser etter å komme i båten? Redigert 11.Juli.2012 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Abstinens ja? Til de grader!! Nå har vi ikke vært ute med båten siden BP-treffet på Sand 15-17 juni! Så selv om Trude jobber denne helgen, blir det guttetur i morgen, skipshunden Max og jeg. Og om det da regner, er kalt eller blåser, betyr det nix. Jeg må på sjøen! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.