Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Gode venner,

Denne tråden er vel godt egnet til å gi oss alle dårlig samvittighet...

Det jeg har gjort i dag er å våkne hjemme etter noen netter i båten, og irritert meg over ferieturister som uansett må starte dieseldyrene sine innenfor min ramme av sønnhetssjøvn (ikke at den kvinnelige delen av primærfamilien mener at det er det eneste problemet)

En god del timer senere gikk det opp for meg hva som er skjedd, og det kommer nok til å øke aktivitetsnivået.

Men, for å være helt ærlig, så er vel svaret "ikke en dritt". Og slik må det få lov til å være for noen av oss de fleste dagene i året sett under ett

Laholm

I dag har jeg solgt båthengeren og dermed flyttet båten permanent til Sørlandet igjen. Ikke mer pendlertilværelse mellom indre Oslofjord og Sørlandet på den gamle Skibsplasten. Tror både båt og eier puster lettet ut og har feiret med en vask både ute og inne.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Etter 2,5 uke i Spania var det greit med litt tilsyn. Registrerte også at måkene hadde kost seg på kalesjen mens vi har vært bortreist, også. Hadde tenkt meg en liten tur utpå for å kjøre ren bunnen litt, men det var så mye vind, så får vente til helgen

Spennede. Hva har du bestemt deg får?

Heisan, så den litt sent Astor.

Har sett oss ut en Marex 77 Consul, og når dette skrives så har vi hatt den siden torsdag. Har godt over det elektriske i den, ett batteri til, inn med skillereele, ny hovedstrømsbrytere, etc etc. Det var ikke dårlig, men bar preg av 1988 modell. Nå kjenner jeg det hele veien, og vet forhåpentligvis hvor hver ledning er, og går. Montert inn VHF, og ny antenne selvsagt, klarte meg ikke med en god gammel Skanti med SSFc - må ha en med DSC - jeg har jo bare en, og ikke to som noen :smiley:

Litt atrigt er det att jeg har sporet hele historien til båten, har alle kjøpekontrakter, untatt den aller første i 1988, og jeg er 4 eier. Den har godt i vår båthavn/forening i hele sitt liv - med untak av 1,5 år.

Er så langt meget meget godt fornøyd.

Sitter "selvsagt" en Yanmar i den da 4Jh - DTBE.

Er du i traktene er du velkommen innom på jobben vet du.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Etter råd fra venner kjøpte vi luftavfukter. Den har stått noen dager i juniors kjellerbod, der den har skilt ut vann som bare det. Satte den i båten i går, halvfull vanntank i dag. Fikk ikke stengt luftekanalene, og lurer på om jeg har tørket luften i Bergensområdet heller enn i båten (Det første prosjektet er nok relativt krevende). Neste skritt er å kjøpe hygrometer.....

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Hygrometer er vel standard i alle skikkelike båter ? :giggle:

Har bytta akter lanterna på jolla, inkl festet/kontakten. har også klint litt med gelcoat på et hakk i baugen.

På moderskipet er trykktanken på ferskvannsystemet fyllt opp med luft etter at ventilen er feilsøkt. Satt også på en 90 graders kontakt på coaxialen på ICE routeren.

Litt ruskevær i Rogaland i dag, så jeg tenkte det kunne være en grei anledning til å ta en titt på fortøyningene. Kunne være greit å ha et lite prosjekt når jeg først var i gang, så jeg sveivet bortom IKEA og tok med ribbebunn til forpiggen. Litt knot å få en kurant løsning med mange rare lengder, men det ble nå bra etter hvert. Her underveis i tilpasningen:

ribbebunn.jpg

Forskjellen i komfort er enorm, regner med det også gjør en del med fukt. Ribbebunn og borrelås til festing (Biltema) kostet samlet 360 kroner, for dette får jeg en stor oppgradering av både forpigg og en av køyene i akterkabinen (den siste kommer etter hvert ...). Kan man få mer båtmoro for mindre penger?

Redigert av Euklid (see edit history)

På pulpiten brakk det ene deksfeste, bolt gjennom dekk, her på slutten av vestlandsturen. Heldigvis skjedde det ved brygga uten dramatikk. I dag skrudde jeg av det hele, og tok det med til Suntek som sveiset det i løpet av dagen, supert og billig! :yesnod: Avslutter med en propper job.

Aileen ll

Tappet motorene for olje i går kveld. Bytter filtere i kveld og fyller opp med 10-W40.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Malt litt i styrhussalongen. Laget til lister over vinduskarmene i akterhytta babord side og over styrhusdøra. Fått ett lag med lakk hittil. Forsetter i morgen. Kvalitetstid....

Nå kom jeg plutselig på at kanskje jeg innerst inne gleder meg til pensjonisttilverelse...

Kunne pusle med båt når jeg har lyst...

Uansett Kos deg med din kvalitetstid i båten, Astor!

Redigert: Oj! Må feire meg selv litt nå! Dette ble mitt innlegg nr. 1.000 og i går ble jeg bestefar! :flag:

Redigert av Javi (see edit history)

Gratulerer! Livet som pensjonist og bestefar og båteier er kvalitetstid for alle penga. Pengene kommer inn den 20. I hver måned. Du har mye å se fram til selv om du må vente noen år. Allikevel er dagene fyllt opp med meningsfullt pusleri. Heldigvis.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...