Bitteliten Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Bleier suger opp oljesøl Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Bleier suger opp oljesøl Som et forebyggende tiltak eller ved søl? Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Velkommen hjem Joerg! Var mye lenger inne i indre fjorden, fin-fint fram til 15 tiden og etter 1630. Litt seilvind mellom der. Flott høstdag :-) Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
Joerg Becker Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Takk. Jeg kan heller ikke klage. På tross av mye vind og 1 - 2m og delvis 2,50 høye bølger på hele turen ha været likevel vært på min side. Sol for det meste og alle alle andre "bak meg" fikk riktig på trynet rett etter at jeg forsvant der. Dessverre må båten opp nu i år, ellers kunne jeg tenke meg at det blir en lønnsom høst for de som holder ut litt lengre. Men nå er det blitt så mye arbeid at jeg egentlig kan reservere denne tråden for meg helt alene" en stund. Ønsker en fin høst ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
klk Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Driver og modifiserer ladingen. PDAR fra Jørg er kjøpt inn, omfattende manual. Etter et par dagers studium begynner jeg å få oversikt. Problemer med + eller - regulering. Dynamoen sitter vanskelig til under eksoskjøleren, kan ikke se den uten lommelykt og speil. Alle koblinger må gjøres før dynamoen (ja, jeg vet det heter alternator) monteres. Kabelbunten fra dynamo går til rekkeklemmer, derfra videre til PDAR. Neste prosjekt er å koble PDAR til batteri og startswitch. Utrolig mye kabler som skal til. Tok min gamle Ladac 1204 til et Bosch verksted for sjekk, den var død og noe brunsvidd. Er nok ikke meningen at den skal bli varm, ellers ville den vel hatt kjølerbber. Merket meg at PDAR har kjøleribber og enda en liten vifte. Her kan man nok vente seg en viss varme. Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Pakket inn båten for vinteren og sitter å venter på våren Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
Salt Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Demontert bommen. Klar for avmasting i morgen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
stian83 Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Kjørt min 2 tur med båten, og funnet enda mere som må fikses. Artig med ny gammel båt! Greit og ha noe og pusle med innimellom terrasse bygging og oppussing av kjellern ;) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Driver og modifiserer ladingen. PDAR fra Jørg er kjøpt inn, omfattende manual. ..... Merket meg at PDAR har kjøleribber og enda en liten vifte. Her kan man nok vente seg en viss varme. Hei. Er i Tyskland nå for å hente bilen også tilbake, men er tilbake på torsdag. Så ring da gjerne hvis du sliter med noe. Ang. kabler er det jo bare 7 stykke pluss temperatursensorer. Hvis du mener originalmanualen da er det dessuten ikke nødvendigvis den du skal bruke, men helst manualen som vi har laget og som skal lastes ned. Send meg en mail hvis du trenger, da blir det mye enklere å forstå.. Ang. kjøling av PDAR er det vel de færreste som opplever viften i gang i det hele tatt. Hvis PDAR ikke monteres på noe meget varm motorrom da starter viften trolig ikke, så sant du ikke har noe voldsom feltstrøm. Jørg Redigert 9.Oktober.2012 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Salt Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 I dag har jeg fått hjelp av to kolleger, og mastet av båten. Må sjekke antennekabelen med antenneanalyseinstrument før jeg tar av antenna fra mastetoppen - og så kan det være det fører til at jeg trer en ny antennekabel. Dessuten skal kabelendene sikres med vulktape, både ombord og i masta. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
-Balder- Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Da var båten satt i hagen så blir det vel innpakking og tømming til helga Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Flyttet båten fra Vikane til Fredrikstad for opplag i går ettermiddag. Nydelig avslutning på årets sesong. Kun 70 timer i år og 800nm Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Hatt båten til riggsjekk. Det var nedslående, men greit å få tatt ting før vinterseilingen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Så ligger skuta under presenningen igjen - vinterklargjort etter alle kunstens regler! Greit å få gjort slikt mens sola skinner og utetemperaturen passer for kontorister. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Vasket skroget utvendig. Ikke groe idet hele tatt - takk, Biltemas bunnstoff! Trenger neppe å stoffe til våren. Tømt båten for alt av puter og madrasser og ting og tang ellers. Hatt service på motoren, skiftet olje og dratt ferskvann med frostvæske igjennom sjøvannsdelen av kjølesystemet, så motoren er klar for vinteren. Tatt hjem batteriene for å kunne kontrollere dem i vinter. I morgen skal burkaen på, etter at jeg skaffet meg et kjekt presenningstativ fra West System. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Konservert begge mine grønne , Kjørte dem gode og varme med kun ferskvann på saltvannssiden. For derefter 50/50 med froststveske. Ferskvannstankene og varmtvanns tanken ble tømt. I morgen startes kompressoren for og blåse ut alle rester som er igjen av ferskvann. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Bateman Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Tømt for puter, dyner, lettbåt - en trist dag. Neste helg skal teltet på, service .... og så er det bare å glede seg til isen går. Måtte vinteren gå fort og våren komme tidlig! Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
fluefiskeren Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Laget bedre og flere fester for fortøyningene på uteliggerne, montert nye fortauningstau med strekkavlastere. Bra melding i morgen, blir kanskje en tur utpå og nyter været. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Båten er landsatt for vinteren i dag. Håper de neste 6 månedene går fort :) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Har begynt på vinterkonserveringen. Sjekket kjølevæske i ferskvannskretsløpet i min MD2040 - holder én vinter til (byttet før forrige vinter). Tappet olje, men fikk ikke fylt på ny fordi jeg hadde glemt nytt oljefilter hjemme. Idiotfeil! Må få fikset dette asap. Tømt begge vanntanker og varmtvannstanken for vann. Helt giftfri glykol i toalett og pumpet gjennom til tanken (som var tom før jeg begynte) og videre ut. Lukket alle skroggjennomføringer (båten ligger på vannet). La inn et 45w varmerør i motorrommet (under motoren) for å holde rommet varmt inntil jeg får kjørt gjennom frostvæske i saltvannskretsløpet. Skal fylle opp olje, bytte oljefilter, sjekke alle filtre og kjøre gjennom frostvæske i saltvannskretsløpet i løpet av ikke veldig lang tid. Deretter er det på med presenning og båten burde være klar for vinteren. Så til spørsmålene: Hva gjør jeg med vannrestene i rørene fra vanntankene via varmtvannsbeholder videre til pumpe og frem til kranene? Bør jeg helle litt giftfri glykol i tankene og pumpe dette gjennom systemet? Hvor kan jeg evt. skaffe trykkpuft for å blåse ut ferskvannet i stedet for glykol? Er det noen som har erfaring med Seatronic sine varmerør (Hylite-kopier)? Jeg synes 45W-røret ble ganske varmt på overflaten. Jeg hadde ventet meg en lunk, men kan ikke holde hånden på røret når det er påskrudd pga varmen. Heldigvis er det god plass under motoren så det skal gå greit, men jeg vurderer å koble på en termostatstyrt kobler så røret ikke skrur seg på før temperaturen under motoren når 2-3 plussgrader. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Free Lillehammer Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Varmerørene blir omtrent like varme på overflaten. Forskjellen ligger i lengden og dermed w totalt. Ellers litt trist med alle som har båten lenger i opplag enn på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 foreløpig ikke gjort noenting, men om 5 min skal jeg slutte å tulle vekk tiden på baatplassen, og gå ut i hagen og fortsette med vinteropplaget. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Fraket den til opplag, funnet kjøle ""problemet"" og startet planlegging av vinterns oppussing Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Har tatt av masta for tilsyn/oppussing i dag, deretter kjørt båten til vinterhavn. Fortsetter med vinterkonservering av motor mv i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Demontert en glassfiberdel på jolla for å bytte. Den fikk seg en trøkk da ungene lærte seg å kjøre jolla. B Oppdaget da at den nye delen var feil, hadde fått til babord side i stedet for styrbord som bestilt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.