Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Endelig er Sterling PDAR montert og testet, tok sin tid når kabler skulle legges sirlig og dynamofeste måtte forsterkes. Med det knallværet i dag måtte jeg utpå fjorden å teste, ser ut til å fungere som ønsket, nå skal batteriene få sitt iallefall. Støvsugde og vasket litt innvendig etter diverse snekkerarbeid tidligere i vinter.

Nå har jeg vært å montert laderen i motorrommet og kablet opp med solid dimensjon. Denne ble provisorisk plassert i fjor grunnet hastværk før ferien. Godt å få det gjort ! Har også laget nytt varmluftuttak i gulvet oppe for bedre fordeling av varme fra Webastoen. BestMarine hadde fått inn årets bunnstoff, så da fikk jeg handlet det også.. ble SeaJet i år og bytter fra blått til sort.

Legg den i et badekar med max 30 grader på vannet, ellers kryper den.

Ca en halv boks med biotex rørt ut i vannet.

La den ligge over natten. Jeg fylte tomme flasker med vann for å tungde ned duken slik at alt kommer under vann.

Et sinsykt skitten vann.

Skyll godt rein med hageslange. Heng til tørk.

(Greit med varmepumpen i garasjen) spray eller rull på impringnering.

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Finnes da produkter i salg som i alle fall gjør en nokså god jobb, uten at jeg skal mene bestemt at det ikke har noe for seg å få proffer til å gjøre jobben. Til vanlig rengjøring har Biltema sin kalesjerens gjort jobben helt greit for meg, mens en variant som heter Ship-Shape er knallgod på fjerning av jordslag.

Byttet sink på motorene. De gamle var satt fast med locktite. Det er utfordringer når nye skal inn. Noen forslag her? Bruke stålbørste og prøve? Evt gjenges litt opp.

Jeg ville dratt gjennom en gjengetapp for å få bort restene av herdet locktite, kjipt å få lekkasje fra anodene. Er sinken gjenget, eller sitter den i messingplugger som er skrudd i motoren/kjøleren? I tilfelle er det greit å sette den i stikka og gå over med en stålbørste for å rense gjengene. Hvis du ikke har riktig tapp til de innvendige gjengene kan du bruke et gjengelære og skrape rent, evt. gjengefil, men det er vel kanskje noe folk flest ikke har liggende i verktøykassa.

Lagt til: Et kjapt søk viser at BT har gjengefiler, men antagelig bare i metrisk stigning, og slike plugger er jo ofte i rørgjenger som har tommestigning...

Efter stor succes med at slibe badeplatformen i går tog jeg ned for at slibe sidedæk og stævn. Det var imidlertid hundekoldt og haglede, så efter eb halv time mistede jeg modet og tog hjem igen. Rensede tæppet i salonen, dog. I det hele taget en dårlig båddag...

La opp det siste streiket med slanger fra radiatoren framme i mastercabin og bakover til den nye 5kw vannvarmeren. Fikk også isolert slik at alle slangene, totalt omlag 16 meter, nå er isolert med Biltema PVC isolasjonsrør. Koplet meg innpå varmtvannstanken Ila. uka.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tom, jeg brugte excentersliber ref anden tråd og skiver med korn 40, 80 og 120. Flere steder havde fugerne (natene?) løftet sig, så de skulle slibes ned så det blev jævnt. Men jeg er meget tilfreds med resultatet! Nu skal de sidste grønne skær lige væk med noget teakrens.

bilde

bilde

Fik også monteret en af listerne jeg har lakeret

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...