Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Ut Drammensfjorden, så to tømmerstokker underveis. Er det noen uskrevne regler for båtfolk hva man gjør når man oppdager slikt?

Kaffe i Holmsbu, god plass kl. 12. En perle i Oslofjorden. Skal vel unngå å skrive slikt, blir dårlig plass kl. 12 neste gang. Dorget til Kommersøya. Kun 2 båter i Fantebukta. Ny kaffe og full fart hjem til hagearbeid.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Ut Drammensfjorden, så to tømmerstokker underveis. Er det noen uskrevne regler for båtfolk hva man gjør når man oppdager slikt?

Om man ser ting i vannet som kan være til fare for andre kan man si fra til Tjøme radio på en arbeidskanal eller ringe 120 om man ikke har vhf..

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skiftet filter og fått på nypusset og lakkert propell slik at alt er nå klart for sjøsetting på tirsdag. :smiley:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Kjærringa har montert de nysydde gardinene.

 

Jeg har testkjørt gummijolla og konvertert en subwoofer fra et gammel PC sourroundanlegg jeg hadde stående fra 220VAC til 12VDC,og montert i båten.

 

Ble en mye bedre fylde i lyden.

 

Har gjort slik at den kan slås av,er ikke alle settinger/steder hvor brummende bass passer,men er jo trivelig innimellom da;))

 

Også "måtte" vi jo ta en tur for å fylle reservekanna med diesel da:)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Vårvask av dekket.

 

bilde

 

 

I høst tok jeg dekket på flybridge og det er like pent etter å ha behandlet det med Teakrens 7xM og Teakbeskyttelse AB. Jeg ville vente for å se resultatet. Og det ble BRA!

Bildet viser Teakrens 7xM som er et rent miljøprodukt. Ingen hansker eller irritasjon på huden. Dekket påføres renseproduktet og lar det virke i 45 minutter. Deretter skrubbes det med varmt vann og skylles grundig. I morgen, når dekket er tørt er dekket som nytt.

 

Dekket skal tørke godt før nanoproduktet Teakbeskyttelse AB påføres.

Teakbeskyttelse AB beskytter treverk mot vanninntrenging. Den danner en usynlig beskyttelse som også beskytter mot olje og

annen forurensing. Selv under konstant vannpåvirkning vil overflaten kun ta opp fuktighet. Det blir ingen vanninntrenging dypt inn i treverket. Opptørking av flaten skjer raskt.

Det er TCnano Norge som selger produktet.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tømt ut systemrensen og etterfylt med frostveske.

Kørt varm og konkluderte maed at båten nå er klar for sommeren.

Montert dass, lagt opp det elektriske til spetiken. Prøvekjørt dritern og tømt tanken. Works like a charm.

Kun prøvd med vann sålenge. Proof of concept.

 

Klar til 17.mai helgen!!

Link to post
Share on other sites

Da jeg fikk båten på land i fjor så jeg at propellmutteren på styrbord side var noe tæret. Jeg fikk derfor gått over alle jordingsledningene i maskinrommet i helgen. Det viste seg at den ene ledningen inn på akselhylsa var tæret tvers av på begge akslingene. Når jeg dro i dem for å sjekke at de satt fast så løsnet bare ledningen fra ringkabelskoen. Dette ble utbedret, og alle forbindelsen ble ohmet. Neste problem viste seg å være slepekontaktene på akslingene. Disse fikk sporadisk kontakt når jeg dyttet til dem. Jeg demonterte dem og gjorde dem rene, sprayet med crc og beveget dem frem og tilbake for å få dem til å gå lettere. Dessverre hjalp ikke dette noe særlig, så nå er nye slepekontakter bestilt.

 

Slik så den ene av de gamle slepekontaktene ut. Sannsynligvis fra 1998, så den har forsåvidt gjort jobben sin. Det er tre problemområder å passe på. Leddene der armene er poppet fast til holderen setter seg fast. Fjæra blir slapp etterhvert. Og så er det noen metallbånd som skal sørge for god kontakt mellom delene, og disse knekker tvers av ved for mange store bevegelser.

 

bilde

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Hatt en handletur i dag etter litt småplukk. Ny bensinslange, Bunnstoff, 4 nye fortøyningsliner og marin silikon (lekker litt under fenderlist, så frem til jeg får byttet denne til høsten er planen å bare gå i skjøten innenfra med en stripe silikon for å midlertidig tette litt)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Da var bryllupet overstått og jeg kan igjen bruke litt tid på båten :) Fått handlet inn masse ting og tang så nå kan båten gjøres klar til bruk :) Kom ned til båten i dag og fikk se et kjeddelig syn. Måker hadde bombandert hele båten så den så ikke ut så i dag fikk jeg bare spylt den litt renere..

Link to post
Share on other sites

Hentet Jabsco toalettet jeg kjøpte på Lørdag og levert på Maritim. Hentet nytt av annet fabrikat. Jabsco ble helt feil. Så i morgen blir det montering. Bør gå fort da det meste er likt som på det gamle.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

øyvindg: Dessverre hjalp ikke dette noe særlig, så nå er nye slepekontakter bestilt.

 

 

Sjekket mine ifm. bytte av pakkbokser nå i vinter og de fungerte forsåvidt greit etter at jeg hadde byttet fjærer og mosjonert bevegelsene. Ser alikevel for meg at de må byttes om noen år. Hvor bestilte du fra?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sjekket mine ifm. bytte av pakkbokser nå i vinter og de fungerte forsåvidt greit etter at jeg hadde byttet fjærer og mosjonert bevegelsene. Ser alikevel for meg at de må byttes om noen år. Hvor bestilte du fra?

Jeg var i det utålmodige hjørnet, så jeg gjorde et raskt søk på nettet og endte med å bestille fra shipshop.dk.

1600 danske med frakt (for to), så kommer moms og tolling på toppen. Kunne kanskje fått dem billigere her hjemme med litt leting.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...