Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag har vi hatt langtur med Isabella :) Helt fra Rolvsøy og ut til Ugårdskilen men på vei hjem skjedde det saker og ting som ikke bør skje. Reimskiven til sjøvannspumpa knakk i festet ved kjøkøybrua på vei hjem igjen. Noe vi desverre ikke oppdaga før vi var ved Fredrikstad brua der motoren gikk varm og stoppa. Heldigvis fikk vi båten kjapt i land så den ikke fløtt med strømmen utigjen til Hvaler :pray: Vi hørte en rar lyd når skiven røk og jeg sjekka motoren og området rundt men fant ikke feilen før det var for sent. Motoren har heldigvis ikkje skjært seg så håper at det bare er og skifte den ødelagte delen (Hvis jeg får tak i den i morgen) og få båten trygt til hjem til havna si så jeg kan finne ut om det blir mer som må fikses. Håper ikke det for da ryker hele båtsommeren :pray::nonod:

Link to post
Share on other sites

I dag hadde jeg med laptopen, koblet den via interface til Multiplussen og la inn gjeldende verdier. Landstrøm ble tilkoblet og lader/inverter sjekket for funksjon.

Dette ble et knallbra lade-opplegg med 3kw inverter. Nå gleder vi oss til en hel helg i uthavn uten strømmangel :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært og kjøpt meg sjøkart et stykke lenger oppover norge.

 

Begynner å bli oppbrukt med å ferdes inni blindtarmen ( Oslofjorden )

 

Det er ikke det at det ikke er fint her også, men men det er mange andre steder oppover kysten

som er enda finere ( fra stavanger til grense jakobselv)

Link to post
Share on other sites

Har ikke gjort noe i dag. Men i morgen skal jeg overhale Wallas Safeflame kokeapparatet som har hatt litt startproblemer i det siste. Jeg håper det bare er soting i brennkammeret og glødestiften etter at en av fenderne omtrent dekket eksosutløpet for ikke mange turer siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skiftet solcellevifta i luka til forpiggen, det var noen som hadde tråkket på den gamle. Tilpasset og limt ny hjørnelist på styrbord side foran på hytta, babord side blir i kveld. En svakhet/feil i konstruksjonen gjør at vann driver gjennom hytteveggen i hjørnene, håper det blir bedre med hjørnelister og sika i stedet for enkel list over skjøten som det var før.

Link to post
Share on other sites

Som sagt i går, ble det tur til båten i dag for å overhale Wallas Safeflame kokeapparatet som har hatt litt startproblemer i det siste. Det gikk som en drøm. Glødestiften var svart og lodden av sot, og også glassfiberduken i bunnen av brennkammeret var godt tilgrodd. Så etter rengjøring, fungerer det helt som det skal igjen. Tok også en runde med høytrykkspyleren over dekk og dollboard. Vi skal jo på Saga-treff til helgen, og da må jo alt være på stell må vite!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...