Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Kjapp tur i dag og tømte septik.

Så var det å rygge bil og henger ned og dra båten opp.

 

Ble bare parkert foreløpig, så skal den tømmes og frostsikres til uka. Vemodig, men litt godt også.

 

bilde

 

Fordel med å ha båten på land er at båten blir mye større!! :giggle:

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Slipt og fylt igjen noen hakk i gelcoaten under vannlinja i baugen med god hjelp av en kompis som er god på slikt :-)

Legger på ny primer senere før bunnstoff.

 

Vi ligger ofte med baug mot land sammen med venner, men vår baug er dyp og det var et par ganger i sommer vi kakket borti på lavvann når det kom litt bølger.

Vurderer å sette på en slik stållist som jeg ikke husker navnet på.

 

bilde

 

Hjulpet en kompis med frostvæskekjøring på D6 med DPH drev.

 

bilde

Samme metode som tidligere med 32mm utv dia slange ned i bøtte som er bygget litt opp fra bakken.

Slangen tvangsfores med hageslangen under oppstart slik at impelleren slipper å gå tørr til vannet kommer frem.

 

bilde

Et tips er å skjære et par hakk i enden av slangen slik at den ikke kan suge seg fast i bøtta.

 

bilde

Her går den med ferskvann. Etterhvert dyttet vi inn bøtta slik at vi fikk med mesteparten av returvannet så vi fikk opp tempen litt. Gikk vel i ca 20 min og Vi fikk ca 40 grader på vannet.

 

bilde

Til slutt skyver vi bøtta bort og når den er nesten tom heller vi på frostvæske. En stund etter det har kommet blått ut av eksosen skyves bøtta innunder igjen og frostvæsken kan sirkulere gjennom systemet.

Slik går den et minutts tid.

 

Satt igjen med 10 liter frostvæske som kan brukes på septiksystemet.

Målte frostvæsken i bøtta etter vi var ferdig til ca -35 så ingen fare for at den motoren fryser istykker i vinter :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tatt opp båten i dag. Alt for lenge til den kommer på vannet igjen, men får fordrive tiden med og montere inn nytt utstyr og planlegge neste sommer.

 

 

bilde

 

 

Har hatt fantastisk hjelp fra sap_2000 med konservering av motor og tror dere ikke at han kom bort og hjalp til da jeg begynte utvendig vask også :smiley: Utrolig hvor mye fortere det går når man er to. Som nybegynner er det kjekt med tips og råd fra en som kan litt av hvert.

Link to post
Share on other sites

Bra beskrivelse, SAP. Jeg gjorde det samme med mitt DP-E drev i dag. Der hvor jeg har båten har vi bare halvtoms vannslanger. Jeg bruker derfor en grenkontakt på vannkrana slik at jeg kan forsyne bøtta fra to slanger samtidig. Det gjør jeg i den fasen hvor jeg kjører med ferskvann. Utløpet fra ferskvannet lar jeg bare gå i bakken. Når motoren har gått en stund bytter jeg til frostveskeblanding som får sirkulere slik du har beskrevet. I tillegg fikk jeg byttet til vinterkalesje og vasket skroget. Nå gjenstår bare presenning.

Link to post
Share on other sites

Tatt opp båten i dag. Alt for lenge til den kommer på vannet igjen, men får fordrive tiden med og montere inn nytt utstyr og planlegge neste sommer.

 

 

bilde

 

Velkommen til BP Kjeok! Grattis med både ny båt og ikke minst første innlegg på BP :-)

Bare hyggelig å hjelpe til :-)

 

Huff, ja. Alt for lenge til neste sessong, men den skal vi til gjengjeld få mye godt ut av.

Tenker DK 2015 blir bra ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Montert "Quick flush system ala' Sap_2000" på sjøvannsfilteret til agregatet. Tidligere montert på begge motorene. Hadde også med meg en kallesjemaker som skal lage et vintertrekk over flybridge i tykk vokset duk slik at snøen sklir lett av. Båten ligger nå i boblehavn på Sætre for vinteren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan synes du det fungerer og er å bruke i praksis REM?

Har du noen bilder av oppsettet på motorer også?

Har en følelse av det er en "new and improved REM-twist" på ditt opplegg om jeg kjenner deg rett ;-)

 

Selv er jeg storfornøyd. Hjelper kanskje mest av alt på å senke paranoiaen min et par hakk, hehe ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvordan synes du det fungerer og er å bruke i praksis REM?

 

Har ikke fått testet ut enda. Planen er å montere systemet på agregatet i kveld og så kjøre ferskvann/frostvæske før helga. Etter mye leting fant jeg til slutt Gardene stengeventil på Bauhaus Liertoppen. Der fant jeg også, etter hva jeg kunne se, en svært solid Gardene teleskopbørste for å kople på vannslange.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tappet ferskvannssystemet, kjørt glykol via sugeslange på toalett til det kom retur i septik. Hatt en tur utpå i noen timer å hatt det helt fantastisk i finværet. Oljeskift tok jeg for noen dager siden så nå kan vinteren bare komme. Satser på fine dager senere i vinter å at det blir noen timer på maskinen.

Link to post
Share on other sites

Sitter i båten nå. Har gjort endel småting hvorav det viktigste var å få vasken i "byssa" i orden igjen etter at den hadde gått tett fordi jeg ikke tenkte på at det kanskje ikke var noen god ide å skylle ut kaffegruten via vasken...

 

Ettersom jeg jo ikke har noen pumpe til vannet, men må pumpe manuelt, har det ikke vært nok vann til å få ut all gruten, så den samlet seg opp i slangen under....

 

Har lært nå! :-)

 

Ellers sjekket jeg nærmere rorgjennomføringen og etter det jeg så er det ingen tvil om at den skal byttes i vinter. Ser tvilsom ut, synes jeg.

bilde

 

Har imidlertid vridd og kroket meg såpass under arbeidet at jeg har fått skikkelig vondt i ryggen og har problemer med å rette meg opp, så nå setter jeg kursen hjemover.

 

Var jo fristet til å ta neg en liten tur, men det blåste litt for mye til at det ble noe av det.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er båten tatt opp, fikk tatt en siste spinn i fjorden før den gikk opp :)

Sesongen har vært delvis amputert, men har også hatt noen fine timer. Skulle gjerne hatt hjelp til å konservere, men kan hende jeg må bite i det sure eple og betale et selskap for det. :-/

Synes forresten at bunnstoffet holdt bra i år, men drevet har fått en del skjell på seg.

 

bilde

bilde

 

Vurderer også sterkt om jeg skal hive ut dass og alt som hører til. Aldri brukt grunnet defekt kvern og det lukter hor og helvete i kabinen. Den var aldri funksjons testet ved kjøp og skjønner hvorfor selger nå sa at "manuell dass følger med, da han liker det bedre". Burde jo skjønt at den som da stod i var defekt. Uansett, man har øyer og rekka man kan gjøre sitt i. Og så lenge toalettet ikke har et eget rom så syns jeg det er noe ubehagelig å ligge over den for å sove.

 

I tillegg syns jeg at drevet vandrer fortsatt en del og det er en del vibreringer bak, tross massive verkstedskostnader hvor alt av deler er byttet fra drev til servo.

Men alt i alt, så har første sesongen med båten vært fin. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...