Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

i dag: ingenting. I forgårs: startet motor, startet Wallas, ryddet litt, tenkt dype tanker om å få ned seila og få opp et presenningsstativ, før wallas og maskin ble stoppet etter tre kvarter.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Skiftet mannlokk på septikktanken til type med hull til wema giver. Montert giveren og kabling frem til styreposisjon. Byttet tilbake til nypolerte rustfrie propeller da jeg ikke fikk mer enn ca 3700 rpm med alupropellene. Med nypolerte rustfrie propeller fikk jeg faktisk fullt turtall igjen. Helt utrolig hva ørlite rur kan forårsake.

Link to post
Share on other sites

Har friuke og fikk tatt med en fin tur i dag, nesten på fire timer. Flott vær i dag! Gikk i land på gamle Fornebu - badeplassen på Storøyodden og etterop tanket jeg på Oksenøya. Da jeg kjørte ut derfra og mellom Ostøya og Borøya så jeg noen veldig tynne og gjennomsiktige isflak som nærmest smeltet vekk når jeg så litt hardt på dem...

Forøvrig, hvis noen av dere er på Instagram, så legger jeg ut bilder fra turene mine der også, følg meg gjerne på bergtatt63 hvis dere vil! :smiley:

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpt meg eksostemperatur giver og måler. Tok vare på eksosbendet jeg byttet ifjor, så da har jeg borret og gjenget opp med 1/8" NPT og prøvemontert i det. Så en av de nærmeste dagen skal jeg gå løs på det blandebendet som er i bruk idag. Gruer meg litt for de er ikke akkurat gratis disse om noe skulle gå gale...

Link to post
Share on other sites

Ingenting i dag ennå...men i går tok jeg årets tur nummer 120 i indre Oslofjord. Tok en tur innom Tjuvholmen for å se hvordan det var å kjøre innom der. Var ikke så fint vær i går som mandagen, men fin tur åkkesom! Og jeg kan nok en gang konstatere, lettere undrende, at vinduet i kabinen fremdeles er potte tett etter at jeg prøvde meg med både Captein Tolley's og Sikaflex for over to uker siden. Kan ikke skjønne at en med tolv tommeltotter som meg har hatt en slik råflaks at jeg faktisk lyktes på første forsøk! (Eller i praksis andre forsøk, ettersom jeg prøvde med Captain Tolley's for et par måneder siden ut at det skjedde noe...)

 

Sola stakk såvidt fram mellom skylaget et kort øyeblikk...Gressholmen med Bleikøya til venstre.

1-img_2813.jpg

 

Og så måtte jeg jo sjekke ut hvordan det var å kjøre inn ved Tjuvholmen...

1-img_2828.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fredagen feiret jeg tur 150 med Bergtatt med tidlig avgang fra Oksval og til Lysaker. Der fortøyde jeg båten en times tid og deltok på en testing av en app for båtfolk som er under utvikling. Deretter dro jeg tilbake ved å kjøre langs Lysakerfjordens vestre side og fram til Geitholmen.

 

Der ble jeg liggende og duppe noen minutter med avslått motor mens jeg tok en liten kaffeoglefse-lunsj og deretter kjørte til Vassholmene før jeg snudde og dro over fjorden tilbake til Nesoddtangen. Da jeg nærmet meg båthavna hadde jeg ikke lyst til å avslutte turen, så jeg kjørte forbi og til Hellviktangen. Der endte jeg med å legge til for å gå en liten runde i land og knipse bilder før jeg endelig dro tilbake til båthavna og fortøyde. Over fem timer tok turen med de to stoppene. Flott måte å utnytte en fridag på! :smiley:

 

Ble sittende i båten med ovnen på og koste meg med kaffe og aviser. Det endte med at jeg duppet av noen timer før jeg klarte å komme meg ut av båten og hjem igjen... :sleep:

 

Noen bilder..Tåka letnet etterhvert, men en typisk gråværsdag!

 

Lysaker brygge

bilde

 

Statoil på Fornebu:

bilde

 

Vassholmene

bilde

 

Utsikt fra Hellviktangen med Kielferga på vei ut i bakgrunnen.

bilde

 

Brygga jeg la til ved Hellviktangen,selve kafeen til høyre i bildet.

bilde

Link to post
Share on other sites

Flott skildring Pequod :smiley: Moro å se at det er noen som tar seg tid til slik rekreasjon i disse førjulstider :thumbsup: Det minner meg i grunn om yngre dager før barna kom til, da var jeg stort sett på sjøen hver helg hele året, om ikke flere ganger i uken. Eneste unntak var hvis isen stoppet oss. Dykking var målet med båtturene den gangen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Byttet ut alle førstegenerasjons led/spotter lys med noe mer varm hvite

 

 

bilde

 

Før utskifting

bilde

etter bytte ble det et merkbart varmere lys i hele båten

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg akkurat vært en tur i havna og sjekket båt og presenning før uværet setter i gang for fullt :worry:. Så langt var det bare velstand, men foreløpig har det ikke vært så kraftig vind heller. Høres ut som om det er i ferd med å øke på ganske bra nå. Blir nok mer interessant i morgen å se hvordan det nye dekkstativet og presenningen har klart seg gjennom natten.

 

Det var imidlertid overraskende høy vannstand allerede :rolleyes:.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...