Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Endelig revet av vinterteltet og montert den nye kalesjen som ble hentet i går, for deretter å konstatere at den mangler en del detaljer som borrelåser, festestropper osv :headbang: ... Passformen er heller ikke helt som forventet :nonod:. Tok noen bilder av elendigheten, deretter var det bare å demontere igjen for å sette på den gamle kalesjen som jeg heldigvis har fått tilbake.

 

Etter dette var motivasjonen på et labert nivå, men fikk da utført oljeskift på drevet før det ble kvelden.

 

  

Link to post
Share on other sites

I går ble de siste småsjekker og småjusteringer gjort før tursesongen starter:

 

- "Heist" vimplene etter at vimpelmastene og -festene har blitt modifisert litt

- Byttet blandebatteri til dusjen på badeplattformen 

- Fiksa en liten drypplekkasje i en slangenippel i ferskvannsopplegget

- Pumpet opp vann-/oljesøl nedi kjølen

- Huka gummibåten på plass på hekken

- Fylt opp vanntanken

- Sjekka nivået på motorolje, girolje og kjølevæske

- Tatt en times prøvetur i finværet og konstatert at alt virker slik det skal
 

bilde

Link to post
Share on other sites

Irriterte meg over at hekkporten ikke lukker ved 90 grader men har en stengt posisjon der den går litt lengre enn dette og toucher bakkalesjen. Ingenting er justerbart.

 

I dag skrudde jeg den av, rigget opp TIG-utstyret og la på en 2-3 mm ekstra gods i form av rustfritt tilsett i slitasjepunktet. Må være forsiktig og kun ha pålegg på buttsida siden dette er elektropolerte greier og må ha en topp finish. Nå stanser den på knappe 90 grader som den skal. Etter syring, vasking og polering med autosol var det tid for montering igjen. Enkel utbedring.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt inn 10cm ekstra skumgummimadrasser av topp kvalitet. Nå kommer fruen til å sove som "prinsessen på erten" (uten å kjenne erten).

Og så har jeg skiftet gearolje, Yanmar ATF220-1 til KBW20/21 kasse, Den gamle oljen var nesten helt svart, kun med et svakt rødskjær. Ny gearolje var lys rød!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Montert 2x5M led list i motorrom for belysning.. og klargjort for å få motorene på plass imårra.. 

 

en montert nede i rommet for og belyse motorer litt nedenfra og en som er montert i topp. 

Motorer skal inn imårra... så blir vell torsdag dagen for prøvestarting etter renovering... spent... JAH

Link to post
Share on other sites

Ser også at det avsettes svarte striper på Collinite. Er vel bare å vaske bort med microfiberklut kanskje? Skal sjekke det ila helgen. Kjøpte inn noen liter av Meguiars M21 Mirror glaze. Skal også sjekke om denne er like bra/bedre som Collinite mtp. glans og renner?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvor mye må du vaske for å holde Collinite voksen ren SAP?

Vasker hvertfall en gang i uka og tørker gjerne båten med pusseskinn etter et regnvær når jeg er ute.

 

Bruker microfiberklut (type kjøkkenklut fra Jordan) i den ene handa og masse rennende vann fra slangen i den andre.

Tror det hjelper å bruke mye vann så man ikke gnir rendene utover. De virker "fete" av en eller annen grunn...

 

Sørgerender kommer dessverre uansett hva man bruker av voks, men vasker man ofte så setter de seg ikke fast.

En overflate som er polert glatt med maskin før voksing fester mindre skit enn en ru overflate som bare er vokset.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skjønner, bare for å trøste deg litt; selv med Aglaze må jeg vaske. Benytter selv en mikrofiberklut til slutt for å pusse frem glansen. Skal ta en runde i kveld og det blir andre vask på 5 uker.

Kan se ut som Grønnsåpe passer godt til Aglaze. Skal prøve dette påny i ettermiddag.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Ja, sørgerenner er noe man ikke kommer utenom på båt. Eneste som hjelper er å ikke la det gro inn.

 

Erfarte med tiden at grønnsåpe tar voksen ganske kjapt, så holder den unna alt som er nylig vokset.

Bruker den mye til interiør og skinn/ skai i bil og båt. God lukt og fin for hendene er den også.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja. Etter at jeg begynte med Collinitevoksen i fjor så gjør jeg det på den måten for å få voksen til å vare lengst mulig. jeg har endel horisontale flater som er mest utsatt. Disse fikk en runde eller to ila sessongen.

Skrogsider og andre vertikale flater er vesentlig mindre utsatt.

 

I fjor brukte jeg vaskemiddel (Biltema voksshampo) først i august. Båten perlet fortsatt greit vannet ved opptaket i høst.

 

Forutsetningen for at metoden skal funke er at båten er godt polert og vokset med noe ordentlig, og at man vasker jevnlig så møkka ikke setter seg. Helst en gang eller to i uka. Tørke med pusseskinn etterpå hjelper også på horisontale steder så dråpene ikke tørker i sola (prismer).

Lar man det gå 2-3 uker eller mer med vekslende regn og solsteik er løpet kjørt og man må på med vaskemiddler som igjen tar voksen kjappere.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...