Jump to content

Restaureringen av Tollkrysseren Ternen


T/K Ternen

Recommended Posts

Hei :)

 

Har i noen år holdt på med restaurering av Tollkrysseren Ternen. Båten ble laget for å brukes av Bergen Tollkammer som en motor- prainings båt. Den var i aktiv tjeneste for tollkammeret i Bergen mellom 1952-1979. Båten ble lagt ut på anbud og det var  Wilh. Forland & Sønner som fikk bygge båten, på Askøy. Prisen på Ternen var på 15250 kroner i 1952. Overbygg er av teak, dekket er av furu og skrog/fribord er av massiv eik, eller som det stod i byggebeskrivelsen: "førsteklasses ek"  :giggle:  Montering av motor var det M.Haldorsen & Sønner som tok seg av. Motoren de satt inn var en Wichmann  30/40 4Z. Denne står nå på museum i Bergen. Nå er det en 100 hester Ford/Sabb rekke 6 som står i.

 

Jeg har hele byggebeskrivelse og tegninger av båten, men hvis noen vet om gamle bilder hadde det vert fint om dere sa ifra ! :)

 

Tenkte jeg kunne legge ut litt bilder av de jeg gjør, men går på skole nå, så det blir bare litt jobbing i helgene når jeg er hjemme. Det som er gjort: Slipt ned hele båten på utsiden, oljet og lakket ferdig all teak (overbygg), fjernet alle nater på bakken, laget nye benker akter i cockpit, drevet litt mer en halve skroget.

Ting som gjenstår: Male skrog (hvit eller svart ?), nate dekket på bakken, olje dekk på hele båten, og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på nå  :smiley:  Har en hel haug med bilder fra arbeidet som er gjort til nå, men blir nok en rimelig lang post visst jeg legger ut alt på en gang. Bare å spørre visst dere lurer på noe om båten eller vil se mer bilder  :smiley:

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

Før

bilde

 

Etter 

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

Redigert av T/K Ternen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget interessant prosjekt du er i gang med :yesnod: Takk for at du deler med oss! Er du alene om prosjektet eller er det flere som holder på? Kjekt og viktig at slike båter blir tatt vare på :smiley: Kjenner du til mer av historien, fantes det flere slike bygg? Tanker om motoren; beholde den som står i eller vurderes mulighetene for å få tak i en lik Rubb (eller lignende)? 

 

Spennende å følge med :smiley:

Link to post
Share on other sites

Meget interessant prosjekt du er i gang med :yesnod: Takk for at du deler med oss! Er du alene om prosjektet eller er det flere som holder på? Kjekt og viktig at slike båter blir tatt vare på :smiley: Kjenner du til mer av historien, fantes det flere slike bygg? Tanker om motoren; beholde den som står i eller vurderes mulighetene for å få tak i en lik Rubb (eller lignende)? 

 

Spennende å følge med :smiley:

Det er jeg, min far og bror som holder på med båten. Vet at det var noen på Espevær i Bømlo kommune som begynte på restaurering i 1992, men vet ikke noe særlig mer om det. Båten ble totalrestaurert i Haugesund 2002 på Gamle Slakterhuset. Ligger et bilde av båten etter restaureringen i 2002 på google visst du søker etter Tollkrysseren Ternen  :smiley: Angående det om det finnes flere slike båter vet jeg lite om, men legger ved en screenshot av et brev der du kan lese at Norsk Tollmuseum sier det har vært flere båter gjennom tidene med samme navn. Hadde selvfølgelig vert stilig med en lignende motor som den originale, men per i dag er ikke dette prioritet. Vi vil først få båten på vannet og begynne med innvendig oppussing  :smiley: Med motoren som står i nå hadde båten en toppfart på 11 knop. Det er jo ganske bra for en båt på 36 fot og 9 tonn ! :)

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Her er et bilde fra da Ternen var på slipp på Espevær 1992bilde

Link to post
Share on other sites

Kjekt at Norsk Tollmuseum er behjelpelige hvis det kommer spørsmål underveis. En unik båt som dette burde jo også fått økonomisk støtte, men rart med det, folk vet vel ikke hva de mister før de har mistet det. Er dette restaureringsprosjektet helt i privat regi, både driften og økonomisk? Var med på noen større restaureringsarbeider på 90-tallet selv, husker det kunne være utfordrende økonomisk sett for prosjektene. Heldigvis kom det litt støtte fra riksantikvaren og diverse private aktører som var til stor hjelp til å få fartøyene i stand igjen. Så har stor respekt for at du, din far og bror tar tak i båten! 

 

Forstår godt at førsteprioriteten er å få båten på vannet. Ford/Sabben er jo også en viktig del av historien til båten, så sånn sett også kjekk å bevare  :smiley:

 

Virker som den tidligere renoveringen gjør at den er i forholdsvis OK stand, sett ut fra bildene? Flott at du legger ut bilder, her er det bare å pøse på, vet mange synes det er svært interessant å følge med på restaureringen av et gammelt fartøy  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja vi har tenkt på det å sende brev til riksantikvaren og spørre om middler. Men vi har lyst til å gjøre mest mulig arbeid både utvendig og innvendig selv, slik at vi kan få en full oversikt over hva vi eventuelt trenger hjelp til av profesjonelle båtbyggere.

Det er veldig lite råteskader på båten med tanke på hvor lenge den stod uten noe særlig vedlikehold før vi kjøpte den. Men på sikt har vi lyst til å bytte øverste bordgang på begge sider, da det er litt råteskader i den både her og der. Men foreløpig  sager vi ut de områdene som er råtne, å setter inn nye emner som vi limer med West System sin epoxy. 

 

Hele prosjektet er i privat regi, både driften og det økonomiske. De største kostnadene var selvsagt i begynnelsen av prosjektet. Kostnaden nå er lagringen av båten. Men det er utrulig fint å ha den i en hall slik at vi kan jobbe uansett vær.

 

Ja personlig synes jeg det er kjekt med en litt "større" maskin i båten, da jeg studerer på fagskolen for å bli maskinist  :smiley: Men motoren har vi gjort lite med, det var et lite problem med den når vi kjøpte båten men vi fikk ordnet opp i det. Før vi satt båten på land så fungerte maskinen utmerket. 

 

Håper flere leser tråden og kommer med gode innspill  :smiley:  Det vi diskuterer for tiden er om båten skal males svart eller hvit på skrog, noen som har meninger om det ?

 

 

bilde

 

 

Her er et bilde fra en testtur vi hadde for leeeenge siden. Dette var når vi jobbet under en presenning så er litt bjelker både her og der :P

 

bilde

Redigert av T/K Ternen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får håpe riksantikvaren er positive :smiley:

 

Når det gjelder fargen; hvilken farge var den opprinnelige? Tror jeg hadde gått for den hvis det finnes dokumentasjon på hva farge "Ternen" hadde da den var i drift. Hvis ikke; en gammel båtbygger sa en gang til meg at svart er en farge som tørker ut treet i større grad enn hvit (når sola står på), så ved fuktig klima kan svart farge bremse begynnende råtedannelse, noe som kan være en tanke å ha i bakhodet (har hørt lignende fra flere utenom ham også, men han var eldst i faget).

 

Veldig praktisk og greit med den hallen båten står i, gode arbeidsforhold kan bety mye for pågangsmotet underveis :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei. Flott båt og spennende prosjekt. Jeg beundrer alle som har tålmodighet og ferdigheter til å gjennomføre noe slikt. Når det gjelder båtbyggeriet Forland og sønner,så lå det i Forlandsvågen på Sotra og ikke på Askøy. Ikke så viktig, men dog :)

Link to post
Share on other sites

Flott båt dere hodler på med! Og bra at den blir tatt vare på. Hvordan har det seg at den har tapt seg såpass mye etter restaureringen i 2002? Det burde jo ikke krevd stort av vedlikehold i disse 13 årene for å holde den fin, men det har den tydeligvis fått for lite av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Får håpe riksantikvaren er positive :smiley:

 

Når det gjelder fargen; hvilken farge var den opprinnelige? Tror jeg hadde gått for den hvis det finnes dokumentasjon på hva farge "Ternen" hadde da den var i drift. Hvis ikke; en gammel båtbygger sa en gang til meg at svart er en farge som tørker ut treet i større grad enn hvit (når sola står på), så ved fuktig klima kan svart farge bremse begynnende råtedannelse, noe som kan være en tanke å ha i bakhodet (har hørt lignende fra flere utenom ham også, men han var eldst i faget).

 

Veldig praktisk og greit med den hallen båten står i, gode arbeidsforhold kan bety mye for pågangsmotet underveis :thumbsup:

Er ikke helt sikker på hvilken fargen den var før, men ser på både bilde fra 1992 og 2002 at skroget er svart. Siden det var en tollbåt som av og til måtte forfølge andre båter så er det vel mest sannsynlig at den var svart. Er jo et godt poeng det med at den kanskje kan stanse råtedannelse med svartfarge  :smiley: for er ingenting som er verre en råte  :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Hei. Flott båt og spennende prosjekt. Jeg beundrer alle som har tålmodighet og ferdigheter til å gjennomføre noe slikt. Når det gjelder båtbyggeriet Forland og sønner,så lå det i Forlandsvågen på Sotra og ikke på Askøy. Ikke så viktig, men dog :)

Hallo, takk for det  :smiley: Hadde vel ikke så mye ferdigheter til og begynne med, men alt kan læres. Bare bra å påpeke slikt, viktig å ha korrekt historie på båten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Flott båt dere hodler på med! Og bra at den blir tatt vare på. Hvordan har det seg at den har tapt seg såpass mye etter restaureringen i 2002? Det burde jo ikke krevd stort av vedlikehold i disse 13 årene for å holde den fin, men det har den tydeligvis fått for lite av...

Etter restaureringen i 2002 ble den brukt til fellesturer rundt om i Haugesund området. Etter en stund må vel kanskje interessen ha dabbet litt av. For han som vi kjøpte båten av sa han hadde sett båten ligge til kai i 2 år uten noe tildekking, så er vel derfor det er litt råteskader. Men når vi er ferdige med den så planlegger vi å få formsydd en stor duk til å dekke til båten om vinteren  :smiley:

Redigert av T/K Ternen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er bilder av det som har tatt veldig lang tid, fjerning av nater. Det første viser tilstanden på båten når vi kjøpte den  :giggle:

 

bilde

 

 

 

Sist helg ble vi endelig ferdige med å fjerne natene. Det var mange nater som var gode, men noen hadde løsnet i ene siden og det var lekkasjer i dekket, så vi valgte å fjerne alle for å få et best mulig resultat. Når vi har natet dekket på ny skal vi legge på noe som heter XtremCoat. Dette er visst et stoff som skal holde dekket vedlikeholdsfritt i 20-30 år !

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med XstremCoat. Bare pass på at det blir tykt nok, og at disse boksene er FERSKVARE! Ny fersk boks kan pensles på, gammel boks må du bruke ostehøvel og stiftemaskin. Flott prosjekt du har!

Takk for tipset  :smiley: ! Har du noe erfaring med XtremCoat på hvite fuger/nater ? Har hørt de kanskje kan bli misfarget. På bakken er jo alt fjernet nå så kunne vert en mulighet å legge svarte, men fra bakken og akterover er det hvite nater/fuger. Er jo litt usikker på om svart og hvit passer sammen.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset  :smiley: ! Har du noe erfaring med XtremCoat på hvite fuger/nater ? Har hørt de kanskje kan bli misfarget. På bakken er jo alt fjernet nå så kunne vert en mulighet å legge svarte, men fra bakken og akterover er det hvite nater/fuger. Er jo litt usikker på om svart og hvit passer sammen.

 

Har bare erfaring med sorte nater, eneste vi har opplevd at de kan bli lysegrå når det er veldig fuktig luft. Blir sorte igjen med en gang dekket har tørket. Det har nok noe med at xtremcoat puster. 

Link to post
Share on other sites

 

 

Ja personlig synes jeg det er kjekt med en litt "større" maskin i båten, da jeg studerer på fagskolen for å bli maskinist  :smiley: Men motoren har vi gjort lite med, det var et lite problem med den når vi kjøpte båten men vi fikk ordnet opp i det. Før vi satt båten på land så fungerte maskinen utmerket. 

 

Håper flere leser tråden og kommer med gode innspill  :smiley:  Det vi diskuterer for tiden er om båten skal males svart eller hvit på skrog, noen som har meninger om det ?

 

 

bilde

 

 

IKKE bytt motor, det er en  Kjempe motor ser at den mangler luft-filter og litt maling. bare pass på å skifte Sink i varmevekslere og eksosmanifold. 

Og noen har hvert hardhendte med dyserøra.

 

En ferge her byttet motor på 84000 timer P.G.A. den brukte like mye olje som diesel,  men  gikk gjorde den.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...