Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Takk for det, men hadde du fulgt med videre ville du nok blitt litt skuffet over gårsdagens prestasjoner i onsdagsregattaen. Med liten kuling og vindkast rundt 15 m/s seilte vi langt fra imponerende. Endte med at vi brøt 50 meter fra mållinja, Da hang det er løs blokk i den ene revelina og en seilspile fløy over båten, så vi skjønte det var på tide å legge inn årene  :lol:

Jeg har leilighet i Vollen Framtia og ser rett ned  på onsdagsregatten hver uke. det ser trivelig og spennende ut, men i går var det heftig for mange utpå  :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Dashen din er bare griselekker Bonus :-)

Smart og nyttig med det nye panelet også.

 

Har oppdatert Ray plotterene til v14.36 i dag. Nå oppdateres også resten av systemet samtidig. Bare sørge for at alt utstyr på nettverket er påskrudd, så dukker det opp en meny når man stapper inn SW kortet og man velger hva som skal oppdateres.

Veldig enkelt, og beste av alt er at nå har Raymarine endelig fått det til slik at man slipper å sette opp visningspreferanser etc på nytt.

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mens noen oppgraderer duppedingser på targaen, er jeg med hodet i motorrommet

 

Systemrens kjøling, ferskvann: Check

Systemrens kjøling, saltvann: Check

Oljefilterbytte: Check

Ny olje: Check

 

Fant dieselslange som hadde gnagd mot dørken: Check

 

Det var ikke hull. Jeg byttet dieselslanger fra grovfilteret og helt frem til høytrykkspumpa for noen år siden. Slangen fra finfilteret og til høytrykkspumpa hadde ligget inntil dørken og det var et realt hakk i slangen pga vibrasjoner på motor.

 

Avmonterte og drar og får montert ny slange på mandag. Hadde helt sikkert holdt greit, men det er veldig irriterende å få stopp når en er utpå og koser seg. Blitt påvirka av Sap-"bytter for sikkerhets skyld"-2000 ⚓

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På hodet i motorrommet jeg også i dag. Rundvasket rommet og motorene, tørket opp smuss og rengjort i spanterommene, hatt ute alt utstyr lagret i generatorrom/aktre motorrom, vasket overalt der inkl. .alle spanterom. Sugd opp hver eneste dråpe kondensvann og besørget at brønnene er like hvite og rene som resten av skroget innvendig. Movet alle bunnventiler. Skal spraye litt smøremiddel på div. komponenter etterhvert der det bør gjøres.

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg testet radaren efter at den blev hævet. Hvilken forskel!! Det er som at få en ny radar, længere rækkevidde, bedre opløsning på kortere afstand og på alle måder en succes. Det burde jeg have gjort tidligere. En bredbåndsradar sender med markant lavere effekt, så her er det åbenbart afgørende at der ikke er noget der skygger og skærmer.

 

Fantastisk vejr i øvrigt! Masser af både på vandet og solen skinnede hele dagen. Skønt til en afveksling.

 

bilde

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hentet den fra verkstedet og powertrimmen fungerer igjen, nå uten vann i olja ☺ etter det var det innom marineshop i sarp og kjøpe bunnstoff og vaskemiddel og overgang fra svingeren til plotteren. Noen som har koblet fra seks pins til åtte pins garmin overgang? Har innvendig svinger, er det like lett som manualen sier?

 

Så har den blitt vasket og smørt bunnstoff ☺ nytt batteri kommer på mandag så er det bare sjøsetting igjen før det er sommer!

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg testet radaren efter at den blev hævet. Hvilken forskel!! Det er som at få en ny radar, længere rækkevidde, bedre opløsning på kortere afstand og på alle måder en succes. Det burde jeg have gjort tidligere. En bredbåndsradar sender med markant lavere effekt, så her er det åbenbart afgørende at der ikke er noget der skygger og skærmer.

 

Fantastisk vejr i øvrigt! Masser af både på vandet og solen skinnede hele dagen. Skønt til en afveksling.

 

bilde

 

Du har liten vinkling nedover. Hos meg har Fairline vinklet radaren såpass mye nedover at den er i horisontalplan med sjølinja når båten er i plan. Dette forbedrer sikten betydelig under marsjfart. Ser mange båtprodusenter overser dette og anser at man kjører i deplastementsfart mesteparten av tiden, noe som ikke er tilfelle hos meg. Man kan jo snu på flisa og si at under dårlige forhold er farten lav så da holder man radaren montert iht. deplastementsfart. Der er vel like mange teorier som konstruktører her. Hvordan er ditt kjøremønster?

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Typiske FB båter går med ca 4-5,5 grader nese opp i marsjfart.

NW 390 er nok i den lavere enden av den skalaen.

 

Hadde satt den ca 3 grader ned i MA sitt tilfelle.

Den vertikale strålebredden dekker vel opp for variasjoner med god margin? Mister sjelden ekko selv om båten ruller 10-20 grader når jeg følger sveipet når båten er på maks krenging.

 

Apropos, har en kjekk liten digitalt vinkelmåler på størrelse med en fyrstikkeske.

Har brukt den til utrolig mye rart.

Kan også nullstilles på en gitt vinkel om man vil måle noe relativt til noe annet om man ikke gidder hoderegningen ;-)

Kjøpt på ebay. Skal se om jeg finner en link.

http://www.ebay.com/itm/Digital-BEVEL-BOX-Inclinometer-Angle-Gauge-Meter-Protractor-360-with-Magnets-/361081788607?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item541226d8bf

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tak for indspil. Der er jo en vinkelmåler i iPhonen, SAP?

 

Jeg tilhører dem, der ikke kører i planingshastighed når det er mørkt eller tåget. Der er efter min mening for lille reaktionstid i 25 knob om natten. I hvert fald for mig...

 

Så jeg mener at det rigtige for mig er at optimere radaren til deplacementsfart.

 

Forrige sommer forlod jeg Læsø i tæt tåge. På vej nordpå mod Nordre Rønner så jeg to ekkoer og kort efter kom to (norske) store motorbåde buldrende ud af tågen. Hvis jeg også havde gået med 20 knob, så havde vi nærmet os hinanden med 40 knob og med en sigtbarhed på cirka 100 meter så er der bare ikke megen tid at reagere på.(man kan sikkert regne det ud, men det orker jeg ikke så tidligt om morgenen...)

 

I øvrigt er mit problem jo, at når jeg går i plan, så rejser stævnen sig op og det gør også forkanten af flybridgen. Så den skygger til en vis grad for radaren. Det er ikke så udpræget som en Princess. Som SAP siger, så er NordWest ikke den værste fjordplog på havet :wink:

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt litt for høy temp på SB motor ikke noe faretruende men  for og være sikker byttet jeg impeller. Hadde også en ny Oljekjøler liggende. iom at jeg sjekket om det var noe avleiringer i denne og allikevel måtte demontere så byttet jeg for sikkerhetsskyld. (Tok en Sap) gjenstår lakkering som skal gjøres i dag.. 

Må innrømme at det ble en forferdelig grisejobb. lå litt rester av olje innvendig i kjøler som rant ut i kjølesvinet.

bilde

 

Fikk også tid til og montere opp ledstripsen med dimmer på begge sider i cabinen under gardinbrett.

bilde

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

MA: min erfaring er at det skal svært liten vinkel endring til på radaren for å justere det du trenger. Du må også bestemme deg for hvor lang range du vil ha den effektiv i. Jeg bruker svært sjelden radaren på mer enn 3 nm. Jeg løftet min radar ca 1 cm i bakkant - og det hadde dramatisk effekt på målfinning

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke i dag, men lørdag ble det endelig en tur i båten igjen etter tre ukers fravær av tid... Holsfjorden i Tyrifjorden, mot Sylling. Fint der nede.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Fisk ble det også gett, ikke store tassen men artig lell. Fine tegninger hadde den også.

 

bilde

 

 

Kartdataene fra området ble ikke så aller værst de heller, kjekt å endelig få kontroll på grunna nord for øyene. Like kupert under vann som over.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Demontert propellaksling, pakkboks, propell fra akselen. Tatt ut cutelesslager. Fått maskinert Vetus boflex akselkobling og tilpasset denne til 32 mm aksel.

Satt ny aksling, pakkboks og cutelesslager i bestilling.

Demontert ZF HBW 250 gearbox fra motor, tatt med til verksted. Må overhale grunnet glipper ved tilkobling forover.

Link to post
Share on other sites

Løft idag for spyling, bunnstoff og polering opp til fenderlist. Her babord side etter Meguiare M21 og Collinite.

bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...