Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Stakk innom før kveldsvakt på jobben og sjekket ståa. Ikke gjort så mye annet enn å sjekke at alt stod bra til og at strømmen sto på. Lite med vann i luftfukteren, så det så bra ut. Byttet fra frostvakt til ny varmekolbe akter og satte frostvakten tilbake på toalettet. Har hatt en liten vifteovn stående på svakeste varme nå som det har vært ordentlig kaldt, og det har gått kjempebra. Nå som det er meldt mildere vær går jeg tilbake til frostvakten.

 

Tar nok en tur ned igjen i morgen for å rydde litt og gjøre noen småting. Kanskje det blir en overnatting også? Det siste er nok litt usikkert, men hvem vet?

Link to post
Share on other sites

Var en tur ombord og slo av 3 dagers landstrømlading. Jeg har hatt litt vakkelkontakt i kablingen fra solcellepanelene som er under den lyse presenningen slik at de ikke har ladet det de skulle i løpet av vinteren. Ellers var alt helt som det skulle med presenningen på plass slik den var da jeg pakket båten inn i høst.
 
bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trykt på lade knappen. Var fortsatt 12,7-12,8V på forbruksbanken til tross for at batteriene står med polene på.

Ikke noen små svarte prikker å finne i interiøret heller.

Et stangfeste hadde gnidd seg igjennom presenningen. Må vel kjøpe ny og større presenning neste år.

Båten stod stabilt og stødig til tross for mye vind i år.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Godt i gang med nytt overbygg til Malin.

Det blir nok en prosjekttråd om litt.

:)

 

 

bilde

Kan du komme med noen hint? Sprøyte eller rulle? Eller kanskje det bare er snakk om rubb og polish. Jeg skal nemlig i gang med å friske opp min, og tilstanden er bortenfor muligheten til noe annet enn å tilføre ny farge

Link to post
Share on other sites

Har aldri brukt tenningsnøkkel på flybrigde. Låsen sto selvfølelig fast. Plukket den i biter og smurt opp, nå går den som om den var ny. Byttet også display på timeteller på flybrigde, så nå viser den også timene. Fikk også montert vinylklistremerke kompassrose på skyvedør inn til salong.

Link to post
Share on other sites

Skiftet eksosslangen til Eberspracher D5'en, da den gamle var moden for utskifting. Ikke lett da det er rimelig trangt bak eksospotte, ankervinsj osv. Monterte også tilbake Eber'en etter at jeg hadde den på full overhaling. Fått ny styringsenhet, samt generell service. Monterte også isammen ventilasjonsrøret til akterdekket som hadde hoppet av Y-forgreningen.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da var service på aggregatet utført ? Vanskelig å finne deler til Kubota diesel motor. Alltid litt styr første gang man tar service på en motor første gang.

 

Måtte demontere kontrollpanelet for å tjuvkoble den elektriske deselpumpen. Dette for å lufte dieselsystemet.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrudd av all teak utvendig og tatt dette med hjem for skraping, pussing, oljing og lakking.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var en tur ombord satte på litt varme i cabinen og en frostvakt i motorrommet. Nå blir det nye tepper i cabiner fra uken.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Er du i rute ellers Bergstad? Motorer på plass?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei REM ja begge motorer er på plass med ny eksoskrøker og slanger.
Men det gikk litt skeis for verkstedet de glemte og frostsikre kjølere på begge motorer slik at de måtte demonere og ta ut alle igjen. Heldigvis for dem så gikk det og lodde alle 8 og trykkteste dem. tror det har gått bra men det vil vi finne ut av når vi får startet dem oppnår jeg kommer på vannet. Det begynner og bli trivelig å gå ned i kjellern igjen

bilde

bilde

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...