Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Hadde en fin tur sammen med eldstedattera og kjæresten hennes inn til Oksenøya for å tanke. Så "Karma" to ganger på turen - første gang var sap på vei ut fra Oksenøya (da var vi ved Holsa) og andre gangen var vi på vei ut Store Ostsund etter en sveip innom "Danmark" (som forresten hadde norsk vimpel på stanga - ikke dansk???).

 

Blåste plutselig opp på vei hjemover, men vi var vel inne i havna før det ble skikkelig ille. Nå er det jo pent igjen. Dette blir nok den eneste turen denne helga, skal ta det igjen senere! :-)

 

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at det er inntaket som er tett, men det er så himla upraktisk å fikse mens båten ligger på vannet. Spesielt fordi jeg er allergisk mot norske badetemperaturer...

 

Det var derfor jeg vurderte å prøve å stake veldig forsiktig med en stakefjær fra innsiden, og blåse ut med kompressorluft. Det koster 4000,- for et løft, og hvis jeg kan spare de pengene har jeg 4000,- jeg kan bruke på noe annet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Sjekk linken min.

Jeg brukte trekkefjær, sånn man trekker ledninger i veggen med. Etter det brukte jeg vannsuger, så koblet jeg bryggevannet på vannintaket. Lot det stå på ca. 30 min. Etter det var det i orden.

Jeg får lese nøye i morgen. Nå sitter jeg i båten og får sinte blikk fra kona fordi jeg sitter med nesa i mobilen... ;-)

 

Takk for tipset!

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke funnet ut noen måte å rotere bilder her inne, det blir lastet ned slik det er i din mappe på pc'en.

 

Om du har et bilde i din mappe som er feil vei, og du roterer slik at det blir rett, du lagre bildet med endringer i din mappe før du laster ned til baatplassen. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg solgt motoren... 100 hester 2-takt ble litt stort for båten, syntes jeg. I hvert fall med tanke på at jeg tenkte å sette på en 6 hk 4-takt ved siden av som dorgemotor. Nærmere 190 kg på hekken på en Skibsplast 15-fot blir heftig.

 

Så nå er jeg på leit etter en 50 - 60 hk 4-takt i stedet. Holder i massevis det (håper jeg).

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at kjøleproblemet mitt er løst! Har staket opp inntaket fra innsiden, fra sjøvannsfilteret og ut med en vanlig stakefjær. Da jeg startet motoren etter dette gikk det bedre, og sjøvannsfilteret så slik ut:

bilde

Jeg ser også gjennom lokket på sjøvannsfilteret at det nå flyter vann gjennom filteret med betraktelig bedre fart og mengde enn tidligere. Satser derfor på at problemet er løst for denne gang, men jeg kommer til å stake opp fra utsiden også ved første anledning. Hvis noen skulle svømme forbi plass J044 i Leangbukten med dykkerdrakt og stakefjær må de gjerne stoppe innom og stake litt for sikkerhets skyld. ;-)

 

Etter dette byttet jeg olje og oljefilter for sikkerhets skyld, fordi jeg var redd oljen kunne ha blitt for varm mens kjøleproblemet var på sitt verste. Oljen var ikke gammel, men den var kullsvart. Nå er det blank og fin olje på motoren, og jeg innbiller meg at den sveiver litt bedre. Ingen spor av vann eller kjølevæske.

 

Jeg tror også at jeg har funnet kilden til kjølevæsken som lå under motoren tidlig i vår. Det er "overskudd" fra kjøleren på toppen. Det ser ut som om det har dryppet fra den blanke slangen som er festet rett under lokket på kjøleren. Nivået på kjølevæsken var helt ok, litt under middels, så jeg skjønner ikke hvorfor det evt skulle tappes noe via "overløper", men det ser ut til at motoren som sådann er tett, og uten skumle lekkasjer.

 

Ved neste anledning får jeg bytte kjølevæske også, så er det også gjort. Har aldri byttet denne tidligere, kun sjekket og toppet opp, så da lærer jeg vel noe nytt der også.

 

Da puster jeg ut for denne gang, og venter i spenning på neste "krise"...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Liten "kosetur" i motorrommet i dag. Kose litt med de grønne og se at de har alt de trenger og ønsker seg .. Og, det hadde de

bilde

 

 

Jeg går ut i fra at datoen nede i høye hjørne på bildet er produksjonsdatoen til båten? Sånn etter siste stoshining før levering? Råflott motorrom! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Dette er helt unikt Bonus. Jeg prøver og få mitt like fint, men Kad`ene er ikke helt med på dette, samme hvor mye stell de får så skal de liksom markere lite grann, bare for og fortelle at de er der :wink:

bilde

Men det er vel ikke så ille gæernt her heller etter en vask.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...