Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Tok båten inn til Bergen i går kveld. Sommerfest med jobben i dag og Bergenfest i morgen. Det var ensomt på fjorden innover, men likevel en god del liv og båter i byn når jeg kom der. Så nå gjenstår bare en liten økt på jobb, og så kan helga komme.

 

Ikke så mange båter jeg møtte underveis.

bilde

 

Kveldsro (frem til nachspielet som startet i en båt to rader bak :drink: - men får ha litt takhøyde, er jo tross alt sommer og nesten helg :))

bilde

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Vasket bort sørgerennene i går kveld. I dag har jeg hatt på en dash BioProtect 2 på dieseltankene og fylt noen liter for å blande.

Så ut på tur :-)

 

 

bilde

 

 

bilde

 

Hei SAP_2000, er bioprotect 2 noe å anbefale for D6 VP 350? Jeg har tidligere fylt på Oksenøya Marina og tenkt noen ganger at jeg kanskje burde legge til noe "smøring" og beskyttelse men det har blitt med tanken. Har jo hørt mye rart om at folk tuller det til mer en de fikser når man legger til tilsetninger i dieselen. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Er prinsipielt ikke glad i luriumtilsettinger. Spes ikke de som reklamerer med mer effekt, stillere gange, redusert forbruk, blidere kone osv ;-)

Er heldig og har "jur" med tappekraner på tankene, men bruker BioProtect for sikkerhets skyld da det meg bekjent er det eneste produktet som hindrer fremvekst av bakterier i sjiktet mellom diesel og vann, og de lover vel ikke så mye mer enn det.

Du kan lese litt mer om BP2 her http://maritim.as

Energi1 som driver tanken på Oksenøya reklamerte vel med at de har noe omega-greier de tilsetter dieselen. Synes egentlig ikke noe om det, da det bør være opp til hver enkelt hva de vil putte av tilsetninger på tankene sine.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ny sjekk på overoppheting - maskin kjørt i over en time med propell i drift. Ingen lekkasje, ingen overoppheting. Da satser vi på at det er i orden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Og hva blir det nå da?

 

Har ikkje klart å bestemme meg. Grandezza 27OC/31OC, Finnmaster Pilot 8 eller Bavaria 29 Sport. Totalt forskjellige båter med forskjellige bruksområder. Vil gjerne ha alt i ett men det er umulig når det er begrensinger på lengde, høyde og bredd i forhold til båtplassen. Derfor utgår båter over 33 fot og bredde over ca 3.25, samt høyde over 3.2 meter (må under ei bru).

Finnmaster fordi den er en allround båt som med sidedør gjør den veldig enkel å håndtere med kun kapteinen om bord. God plass både inne og ute og adskildt stikkabin fra hovedlugaar. Minus fordi det er bensinmotor som drikker ca 50-55l per time i marsjfart.

Grandezza 27OC fordi den er "liten" og praktisk men har greit med plass og ser bra ut, samt økonomisk i drift når eg skal langt avgårde, minuset er ugunstig stikkabin og lite toalettrom. 31OC blir egentlig oppgraderingsalternativet da 33OC er for dyr. 31OC har god plass når eg har med venner, relativt økonomisk og adskilt kabin.

Bavaria 29 Sport er den minst aktuelle då eg føler meg ferdig med kalesjebåt på vestlandet. Lei av å vaske måkedritt. :lol: Bortsett fra det har båten det meste med veldig god plass både inne, ute, midtkabin og på toalettet. Relativt gode sjøegenskaper. Minus for å være godværsbåt (lav vindskjerm og kalesjeløsning) pluss at alt for mange blir solgt med for liten motor på 260 hk.

Må berre finne ut kva eg prioriterer høgst før eg tar det endelige valget. :smiley:

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post
Share on other sites

Er prinsipielt ikke glad i luriumtilsettinger. Spes ikke de som reklamerer med mer effekt, stillere gange, redusert forbruk, blidere kone osv ;-)

Er heldig og har "jur" med tappekraner på tankene, men bruker BioProtect for sikkerhets skyld da det meg bekjent er det eneste produktet som hindrer fremvekst av bakterier i sjiktet mellom diesel og vann, og de lover vel ikke så mye mer enn det.

Du kan lese litt mer om BP2 her http://maritim.as

Energi1 som driver tanken på Oksenøya reklamerte vel med at de har noe omega-greier de tilsetter dieselen. Synes egentlig ikke noe om det, da det bør være opp til hver enkelt hva de vil putte av tilsetninger på tankene sine.

Takk! :) jeg leser litt og så ser vi. Enig i alt du skriver! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

I dag ble jeg ferdig med å bytte registerreim (halskjede) på det ene dyret i kjelleren! Da er det babord side i morgen! Moro når det tarter og maler som en katt med en gang og ingen lekkasjer!
bilde

 

bilde

Joda, alt ble montert før oppstart!

 

Lydpotta lakk også og ble tettet noen dager før!

bilde

Slipt og vasket med Aceton. Ble limt med Biltemas Superepoxy.

 

bilde

 Daumann kan brukes til mer enn å dempe kjetting når man ligger på svai!

 

bilde

På plass igjen! Litt trangt for en kar på 194 cm og verdt sin vekt i fett! :smiley:

 

Da er det bare en motor igjen.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag ble jeg ferdig med å serve babord motor! Nå har begge mine Nanni 4.165 fått ny registerreim, løpehjul og strammer. Og som følge av det ny impeller og ny forsyning med frostvæske.

Til sammen ca 35 liter rød frostvæske. Babord motor forsyner også varmesløyfen som går til radiatorene i båten.

bilde

Før demontering....

 

bilde

Bleier kan brukes til mer enn drittunger!

 

bilde

Helt innafor med ny impeller!

 

bilde

Kjekt med impellerverktøy!

 

Og så alt sammen tilbake på plass!

bilde

 

Så er det fem år til neste gang!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hentet båten på slippen i Nærsnes sammen med jentene og en kompis og hans sønn, etter "understellsbehandling". Deilig å se at den nå marsjer på 7,0-7,4 knop igjen. Benyttet muligheten til å lufte seilene og teste fiskelykken. Laber seiling, men kompisen og sønnen dro opp to store makrell og en litt mindre ukjent fisk.

bilde

Flott dag på sjøen!

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Vi hentet vår "nye" båt, en 2001 Skagerak 900/Ramin 30, fra Bogen i Vestfold. Hadde en nydelig tur via Kjøpmannskjær, innaskjærs til Vallø og opp fjorden. Tilnærmet blikkstille hav helt opp til Son. Deretter litt småsjø til Drøbaksundet. Marsjet fint i 17 knop så og si hele veien.

 

Nå ligger båten i hjemmehavna i Sandvika. Strålende fornøyd med ny båt!

Link to post
Share on other sites

Vi hentet vår "nye" båt, en 2001 Skagerak 900/Ramin 30, fra Bogen i Vestfold. Hadde en nydelig tur via Kjøpmannskjær, innaskjærs til Vallø og opp fjorden. Tilnærmet blikkstille hav helt opp til Son. Deretter litt småsjø til Drøbaksundet. Marsjet fint i 17 knop så og si hele veien.

 

Nå ligger båten i hjemmehavna i Sandvika. Strålende fornøyd med ny båt!

Grattis med ny ervervet lykke!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Koblet opp min nye CTEK batterilader kjøpt på kampanje hos Seasea til en grei pris (tror jeg:)). Endte til slutt på en 25A lader til batteribanken bestående av 3x140A  og satser på at det holder med tanke på at det stort sett kun er kjøleskapet som vil gå når jeg er ombord. VV-tanken kobles direkte på 220V når ligger på landstrøm.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Bytta generator og reim. Samt impeller og simring på vannpumpa.
Ut på prøvetur i dag. Hvis alt funker, så blir det å fylle opp igjen med alt feriestashet i morgen. Og så ut på tur til fredag :-)
Skummelt å si det, men nå ser det nesten ut som båtsesongen begynner for meg også :-)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Satt på igjen badestige og flaggholder, samt satt på støyskjerm foran motoren på den "store" båten og har tapet fast liggeunderlag på toftene på alujolla. Den fra før stygge båten (alujolle er IKKE pent) ble enda styggere, men den ble da i det minste litt mindre ubehagelig å sitte i...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...