Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Takk for tips, Eureka.

Jeg har gjort det du beskriver med en tidligere båt, og det fungerte - en stund.  Den tanken (og jeg tror denne tanken også) var laget av aluminium.  Siden jeg ikke kan se hvor lekkasjen kommer fra, altså ikke fra slangestusser eller fra sidene, regner jeg med at lekkasjen er i bunnen av tanken.  Og da er den sannsynligvis "hagleskutt", dvs. mange små hull pga tæring.  Siden jeg ikke har tro på at en lapping med kjemisk metall vil holde over tid, ønsker jeg heller å få laget en ny tank.  Uansett får jeg ikke gjort noe med dette før vinteren, så jeg har god tid til å få laget en tank.  Spørsmålet er bare hvem som kan lage den.

 

BjørnK

Årsland Sveiseservice AS  

Lyngvegen6, 4340 Bryne

epost : jaaarsl@online.no tlf: 911 21 335

Lager septik tank i syrefast fikk laget min på mål der for et par år siden . veldig bra jobb og gode priser

ta mye bilder og mål.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Jeg blir helt matt SAP, du må være født med poler-pasta og fille i hendene.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Reparert feil på VHF antenne.  Kommunikasjonstest mot Tjøme hadde tidligere bekreftet det selger av båten hadde sagt - det er noe rart med VHFen. Min tidligere tekniker-kollega kom ombord med avansert måleutstyr, konstarterte fort at det var brudd/kortslutning 6,73 meter ute på kabelen. Fant frem til hvor skjøten på kabelen var under masten - stemte nok bra med 6,73 meter, og da var det enkelt å måle full kortslutning på den delen som gikk til radio. Klippet av PL-pluggen og klemte/loddet  på en ny -  og Bingo - mest jeg, men også Tjøme Radio ble fornøyd med resultatet.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Prosjekt siste uken er: Ut med alle kjølevanns slanger - ut med kjølerne for rengjøring. ( ene kjøleren full av impellerdeler og nesten ikke gjennomstrømming) vasket alle delene og lakkert med to komponent epoxy grunning - deretter lakkert to strøk med cummins hvit farge. ( Ble så flott atte :) ). Lagt to lag rustkiller på motorvangene og lakker med to komponent epoxy grunning. Ny sjøvannspumpe ankommet siden den ene hadde lager og aksel havari. Handlet inn alle slanger og bend til maskinene da de gamle var knallharde og ikke brukbare. Blir godt å dra på jobb en periode for å slappe av, før monteringen starter igjen. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Vel, jeg synes det er bedre å gå fra hjemmehavn til Borgen enn fra Borgen til hjemmehavn! He he.

 

Lars H.

pt. Oscarsborg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hehe, koste meg gløgg ihjel på Borgen forrige helg, det må sies!  :smiley:  I dag klarte jeg å lure til meg en liten svipptur med båten før legetime og deretter påfølgende kveldsvakt på jobben. Var utpå i såvidt over én time, men det var nå deilig da, åkkesom! I morgen har jeg fri, så da blir det nesten en dagstur...Skal på et møte kl. 18 på kvelden, så jeg må nok hjem, men hvem vet, kanskje blir det Borgen eller kanskje blir det et annet sted? 

 

Det var litt rester av morgentåke da jeg dro ut rundt halv ti, men blikkstille og varmt. 

 

bilde

 

bilde

Link to post

Varmkjørt motoren og skiftet olje og filter idag, greit å gjøre dette før den kommer på land. Får ikke varmkjørt motoren skikkelig i hagen.

 

Skiftet fra 10-30 til 15-40 , okke boen vits i tynn olje på en motor som kun blir brukt i varmegrader. Ville egentlig ha 20-50 olje, men det skaffet ikke de jeg kjøpte olje av.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...