PiperBill Svart 31.Mars.2018 Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 Where there’s a will there’s a way J Svært lite aktivitet på ved min hjemmehavn i Skjeberg så langt denne påske men vi har kommet langt med båtpuss. Måtte bare begynne litt senere på dagen når temperaturen kom på plussida. Hadde med medbrakt vann siden vannet er fortsatt stengt hos oss. Fikk vasket tørket over og polerte båten. Monterte ferdig trimplan, koblet til batteriene og kontrollert at alt virker som det skal. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Flyttet den fra vinterplass til sommerplass, herlig :-) Motoren har stått i flere måneder uten å ha blitt starta. Tømte litt vann i sjøvannsfilteret for å få i gang kjølinga, har erfart at det kan være litt lite vann når båten har lagt lenge så det tar tid før impelleren får sugd pga luft. Tappa noen dråper vann av dieselfilteret. Peila olja, og sjekket kølevannet på registeret. Kinna en runde først, puffa litt men kom ikke helt i gang. På runde to så fyra hun opp, kjølevannet plaska lystig og hun la godt med blågrå dieselrøyk utover vannflata, som straks blåste opp i cockpit og lagde dårlig stemning. Men det ga seg fort med røyken og hun putrer fint videre. Tok ned "opplagspresenningen", dvs et bomtelt festet med 6 snorer, enkelt og kjapt. Bar på land presenning og stativ som lå på dekk men aldri ble satt opp pga uteblivende snø. Rydding og vask og en del jobb med å legge opp fortøyninger i sommerbåsen. Hadde med kona så båten ble plutselig ryddig og fin under dekk også :-) Sola skinte, alt var fint i grunnen. Stod en gjeng og titta i sjøen fra bryggene rett på andre siden av bukta, type 30 meter unna. De sa at det lå en hval på 5-6 meter i sjøen der. Gadd ikke å gå rundt bukta for å se, men etterhvert forsvant folkene så da regner jeg med at hvalen hadde svømt sin vei også. -- Neste gang blir det varmkjøring, olje og oljefilterskift. Skifte av dieselfilter og så skal jeg pumpe ut 3-4 liter i bunnen av dieseltanken og se om det feller ut noe vann bare så jeg har kontroll før sesongstart. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 (redigert) Fantastisk vejr i dag. Fik poleret fribord så så er alt under fenderlisten klaret. Fik også poleret hækankeret. Monteret fenderholder for. Og lidt andet. Klar til søsætning på fredag klokken 8! Redigert 2.April.2018 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Trudelutt ble også ferdigpolert idag, vel , et par vindussprosser står tilbake. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LuckyFalls Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Bildet sier vel det meste ... Da er det i alle fall mulig å starte klargjøring til vår/sommer. Må bare vente på 1,5 meter med snø som må smelte, før båten kommer seg ut av hagen Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 (redigert) Fikk tatt av presenning og stativ, og foretok en mislykket prøvestart av motoren. Dødt startbatteri! Det lå på ca 8.5V med kun batteribryteren påskrudd. Koblet inn laderen, og da steg det langsomt til 14.4V, men batteriet klarte fremdeles ikke levere nok strøm til å starte motoren. Etter et startforsøk leste voltmeteret på nytt ned mot 8.5V, men det steg langsomt opp til 14.4V igjen pga laderen som fremdeles var tilkoblet. Koblet deretter til starthjelperen som lå i bilen, og da startet motoren etter litt nøling. Tipper det ble levert litt lav CCA fra starthjelpen (max 450A), mens det vanlige startbatteriet (Optima RedTop 34R) gir CCA på max 800A. Så nå er det vel bare å anskaffe nytt startbatteri. Greit å ha noe å bruke alle pengene mine på... Redigert 2.April.2018 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Tom Rør Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Avsluttet påskeferien med å legge båten i ny havn for sommeren. Blir spennende å få nye områder å besøke i helgene. Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Fikk sjøsatt og hentet frøkna fra vinterlagring på lørdag. Blikkstille og fantastiske forhold i Trønderriket ? Trondheimsfjorden Hjemmehavn Åsenfjorden Ikke så flott i ettermiddag... Godt å få henne på plass igjen. Nå skal hun få seg en god innvendig vask så er vi klare for en ny sommer ? Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Fikk vist ikke med det ene bildet av frøkna ❤ Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Idag skal den ene båten på land, skal skifte olje på motor og gir, bytte zink anoder og bunnstoffes, da er det bare 1mnd til neste gang den må opp og ha oljeskift Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 I dag har jeg skiftet drivstoff filter + et par små ting. Har også hentet kalesjen, som har vært til overhaling (sømmer etc). Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 (redigert) Ble ferdig og polere skroget i dag før snøbygene kom... får ta overbygget når den kommer på sjøen i slutten av mnd. Jævla kald vår... er jo full vinter jo...?? Redigert 3.April.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Fikk montert nytt sjøvannsfilter og startet motor søndag men unte meg pause fra båtjobbing i går og tok heller en fin tur på fjorden med denne Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 hentet storseil etter omsying hos seilmaker. Mastekurven er omsydd for å ta ut litt dybde. Så blir det å ta ut prebend i masta, og se om dette gir bedre fart på kryss. Isen har nettopp gått i havna, så da blir det årets første seilas på søndag. Jippi. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sjøbliss Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 Starter i det små.... Rengjøring og litt polering så er nok disse klare neste uke. Til helgen får jeg brette opp ermene! ??? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Astor Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 I morgen har jeg planlagt langtur til Drøbak for å toppe drivstofftanken. Det har gått noen liter med diesel i vinter, naturlig nok. Varmeren har fått kjørt seg. Litt propelkjøring i tauene har det blitt omtrent hver tredje uke. Om det blir en liten helgetur med fruen gjenstår å se. Men, mulighetene er der absolutt. Herlig med båtliv. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
hanto1 Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Bakstørn invendig da vannet på bryggene mangler. Hulafrøken er fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Søsat! Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Sjøsatt. Etter jobbing med polish og voksing av skroget i påska er vi på vannet og den grønne svensken brummet fornøyd etter vinterdvalen. Sesongen kan starte. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Frissy Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Vasket skrog. Mange sørgerenner er fjernet og i morgen blir det bunnstoff.... Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Endelig vår. Fått av vinterjakka Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Lars H. Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Idag har jeg gjort meg ferdig utvendig, "vokset" det som sto igjen, stoffet og behandlet fenderlisten. Jeg startet motoren, og den startet på 2 sekunder. Jeg har inntaket og uttaket fra kjølingen i en bøtte med frostvæske. Så ble bøtten fjernet ogslangene koblet på plass. Og så er hele båten støvsuget innvendig. Imorgen blir det å vaske innvendig. Da står det bare tilbake at båten som sperrer meg inne blir fjernet så båten kan sjøsettes. Men min plass er fremdeles full av is, selv om det er 1m vann mot land og utriggerne ligger på land, se bilde. Er de greie i havnen (som de pleier å være) får jeg låne en plass i den nye delen av havnen der det er isfritt og nesten ingen båter ennå, se bilde. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaskazi Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Kjøpt 2 kg gass! Sjøsetting 27. april! Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Laget stativ som passer jekken for enkel montering av drev Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Smart. Er dette garasjen din? I tilfelle #misunnelig Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.