Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Bytta gjennomføring på septikutløpet. Gammel ville ikke sitte på plass når jeg skulle skifte kran etter at den røyk i lukket stilling. Bytta til både gjennomføring og kran i kompositt. Fikk gelcoatsparkla noen skader her og der og smurt opp roret.

Fjord 880 AC med Yanmar 4LH-STE

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Flyttet henne fra vinterparkeringen ved garasjen og inn på gårdsplassen. og begynt å vaske bort møkka fra dekket.
Så blir det litt test, og etter all sannsynlighet går hun på vannet innen påsken er over.

Kjøpte en 2002 Askeladden i fjor, med en 2002 90 HK 4 takt Mercury. Fastmontert alutank som jeg gjerne ville inspisere om det lå vann, eller gammel morro i bunnen. Åpnet manneluka, og inspiserte med borescope. Til min glede, og store overraskelse, så tanken ut som den var ny. Ikke antydning til forurensing, eller vann. I tillegg byttet jeg "spinn off" bensinfilter, samt slange fra filteret til motor. Den gamle var steinhard. Fra tanken går det kobberrør til bensinfilteret, så det lot jeg være å sjekke.  Det overrasket meg også at Askeladden har gjort det mulig å ta ut tanken, dersom det skulle bli behov. Her var det bare å skru igjen mannelokket, og fylle på ny 98 oktan suppe når båten skal på sjøen om ikke så lenge. 

Toalettet blei pent det @Windy37GM, inspirerer til mer innsats selv, men først må jeg vel ta eksteriøret! Jeg har spylt og vasket utvendig før rubbing og polering så jeg kan få på nytt båtnnavn, samt strammet nylig montert septikgjennomføring. Oppdaget da at rørstussen jeg kjøpte som skal ut av den nye krana og slangen som kommer fra septik ikke passer sammen... Må ha målt feil. Får prøve å få tak i ny rørstuss, så ordner det seg nok. Menn alle feilkjøp forsinker sjøsetting... Arg. At jeg aldri kan lære å måle to ganger.

Tur til Strømstad i dag. Med bil. Lurer fælt på hvorfor såkalt "avgiftsfri diesel" til båten i Norge er nesten dyrere enn diesel til bil i Sverige. 

20250423_140913.jpg.efa53acb64741882b1d22bc235b7a7ab.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Fått vasket den. Vel, altså mesteparten av overbygget. Nå kan dekalene henges på igjen!🤩

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Har så smått begynt på vårpussen (har ikke bilder - enda), det blir litt mer lakkering, sparkling og pussing, jeg skal montere en ferskvannstank med manuell pumpe, gjøre plass til et ett-bluss gasskoker og sette en "bæsj-and-carrie" dass i plassen i forpiggen, - så får jeg også hjelp til å montere/koble opp vinduspussermotorer - (puhh) og til slutt stoffe.............men det er bare kos :ler: Forøvrig holder jeg på å få bygget ny og restaurert bod/garasje av en utrolig dyktig byggmester :tommel_opp:

jeg tørker ut på land....!

Nå er det på tide å få oss en tur ut med båten. Det er uker siden sjøsetting, men på søndag blir det tur, til Oscarsborg for 2 - 3 dager. Idag var jeg en tur i båten, koblet om litt elektrisk og andre ting, pluss at alt sengetøy kom på plass. Nå har vi forresten fått en ny båt i båsen ved siden av oss, en Saga 27 av samme årgang som vår. Det skal bli spennende å treffe eieren.

Da jeg kom hjem etter 30 minutter ekstra kjøretid i fredagsrushet var det første Trude sa da jeg kom innenfor døren:
"Skal jeg finne en boks kaldt øl til deg?"

Er det noe rart at vi har vært gift i 44 år nå, og satser på gullbryllup om 6 år?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fortsetter å sjekke opp vår 2002 Mercury 90 HK 4 Takt som vi kjøpte i fjor, hengende på en Askeladden 515 Freestyle. Byttet termostat som tydeligvis ingen har ofret en tanke. Byttet pluggene, selvfølgelig NGK. Jeg har (håper jeg) hatt flaks så langt. Motoren har kun gått i ferskvann, og ser omtrent ny ut, bortsett fra motorlokk og sidedekslene på stammen. Dette er sendt til lakkering, og nye dekaler er bestilt fra Ukraina via Ebay. Fant rimeligere dekaler fra andre produsenter, men jeg gir min fulle støtte til Ukraina. 

Videre så inspiserte jeg sylindrer og stempler med boroskop via tennplughullet, og det så veldig bra ut. Nå gjenstår det bare å montere girhuset som har fått nye simmeringer, (tetninger), impeller og fyre opp. Passer veldig bra at sola skinner her på østlandet.
Ha en fin resterende helg til alla på land og til sjøs. 

Satt på nytt båtnavn på begge sider samt på akterspeilet. Og for de som lurer, det er feilstavet med vilje. Navnet stammer fra barneboka "Mummipappa på eventyr" hvor det er malt på en husbåt stavet akkurat slik. Barna fikk være med å stemme på navn. Fikk også pusset propellen litt.

20250427_162905.jpg

20250427_164233.jpg

20250427_165413.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...