Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Endelig fått bytta registerhette på den fordømrade pentaen min! Hvem hadde trodd at det skulle ta fem ettermiddager bare å få demontert? Først satt hjulet på beltedriften fast, ingen slag, olje eller ters hjalp her nei! Først en meter latmannsarm for å få av mutter, etterfulgt av banning, steiking, vinkelsliper og feinsag (helt faktisk), før vi fikk den av. Alle bolter satt løst, utenom den siste på saltvannspumpen. Den var hodet knekt av, og noen hadde vært lure og bare gjenget opp for en M4-skrue og vært fornøyd. Prøvde å rikke løs, men ikke søren. Endte opp med å måtte dele dekselet rundt bolten, igjen med feinsag (i know, ikke heldig i det hele tatt!!), få riklet av siste delen, kun for å oppdage at sannsynligvis tidligere nevnte luring, hadde epoxyet den bolten fast... Hadde heldigvis reservedeler på ekstra motor hjemme. Monterte nye pakininger, dieselpumpe, dieselmanifold, og i det vi dro til boltene sprakk dekselet. Fikk en kompis til å sveise, i påvente av nytt deksel, når det nå enn måte dukke opp. Fikk skrudd sammen alt, primet dieselpumpe, startet. Motoren hostet og harket fælt, men kom til slutt. Gikk ruskete, vibrerte og laget masse ulyd. Fikk motorkyndig kompis til å komme og høre, kjørte den på 1800 omdreininger i 15 min, så kom det seg. Hvem hadde trodd at bygge av registerdeksel skulle bli et åtte dagers eventyr :P

Det blir ikke 17 mai i båten i år, men nå virker den, og sommeren ser lys ut =)

Eika skrev 1 time siden:

Har vært nede og sjekka at gelcoat'n jeg la på i går hadde herda fint, men det var noe demotiverende vær å slipe i. Så prøver på nytt om 2-3 timer 

Prøver å sende bestilling på opphold og sol, men får bare feilmelding 😂 satser på bedre vært fort så du kan fortsette! Gleder meg til å se resultatet 😎

Har først nå kommet i gang med vår/sommerpussen av båten, har i hele april og mai til nå vært opptatt med å bygge ny garasje og restaurere en tilstøtende bod, mye man må forholde seg til ovenfor kommunen :ja:, men nå er jeg i gang. Båten min er hellakkert over og under fenderlist med 2k DD lakk ( https://www.dycas.no/) og har selvfølgelig samlet en del dritt, selv innunder et garasjetelt. Jeg var usikker på hvordan jeg skulle vaske den og fikk et tips om å bruke kraftvask (som man vasker huset med). Dette virket, etter noe tankevirksomhet som ikke lurt. Jeg mener at kraftvasken ville matte ned lakken. Derfor kontaktet jeg et bilpleiefirma o\g de anbefalte meg å bruke en bilshampo. Og evt vaske flere ganger. Etter 1. gangs vask ser båten mye bedre ut. Jeg må nok gå over den en gang til - men det er bare moro - det er jo båten (lidenskapen) min. Enkelte steder ser jeg at jeg nok har slurvet litt da jeg lakkerte, båten har "helligdager" noen få steder. Disse går jeg over med avfetter før jeg legger på et eller to lag med lakk.  :tommel_opp: Til onsdag/torsdag til uka kontakter jeg Fuglevik Båtservice AS og spør når de kan komme og hente henne for utsetting  :tommel_opp: :seiler:

jeg tørker ut på land....!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...