Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

ja - det stemmer. godt påkledde :smiley: Jeg sitter oppe så mye som mulig. Det gir en fantastisk båtopplevelse med god utsikt.

Jeg så i Havneguiden at Papperhavn var en av de anbefalte havnene for overnatting. Hva slags båt sover man i dag - robåt? Jeg var en tur innom der på en blikjent tur vi var på med en annen båt. Det var ikke store plassen der. Fredagshølet var vi også innom. Hvorfor er det så populært sted?

Bitteliten V kom en kort overgang op på www.marinetraffic.com. Det var nok ved 14-15-tiden hvor der kom en position nordvest for Fredriksstad et sted. Usædvanlig dårlig dækninig på net-AIS-tjenester når det gælder området fra Koster og sydpå til Lysekil dog...

Andy

I dag har jeg startet opp etter å ha skiftet ut masse elektrisk! Skiftet ut 2 stk blysyre med 3 stk 100Ah gromme agm batterier, beholdt ett blysyre til start. Montert Sterling laderegulator, batterisplitter og batterilader samt byttet ut de gamle bryterpanelene. Har pressa en haug med kabelsko og det ble rett så bra! la opp 25mm2 til all lading og linket batteriene sammen med 50mm2 brukte de gamle kablene som gikk til starteren, ellers så er alt nytt, la opp 3 stk 25mm2 opp i dashbordet, en minus, en pluss fra forbruk og en pluss fra startbatteriet, alle inn på hver sin fordelingsskinne. koblet opp 2 stk bryterpanel hvor et har strøm fra startbatteri og det andre fra forbruksbatteriene. koblet driftsrelaterte forbrukere på startbatteriet og fornøyelsesforbrukere på det andre! Fyra den opp og den nye regulatoren tok umiddelbart over kontrollen over ladingen og bare såvidt over tomgang ligger den spikret på 14,4 volt, målt på batteriene. Ser også at ladestrømfordelingen jobber slik den skal og kobler inn startbatteriet først før det legger over på forbruksbanken. Plugga inn laderen og der lyste også de rette lampene. Hurra! Kjøpte også et sånn Hondakopi aggregat hos Moe&co tidligere i vinter, det er på 1000W, har ingen problemer med å dra laderen! 50 meter kabel så får vi nok lurt det langt nok unna til at det ikke høres! Gikk faktisk overraskende stille! Kjekt å ha med hvis man blir liggende værfast i uthavn noen dager for lenge! Er imot bruk av løse bensinagregater i tide og utide, men hvis man er smidig og begrenser bruken til det aller nødvendigste så tror jeg jeg skal slippe å få flere uvenner!

Fylte på vann på vanntanken, liker å få kjørt igjennom noen liter etter vinteren, her var det alzheimeren slo inn! Huska på langt nær alle stedene jeg hadde kobla fra hverandre vannledningene for å blåse rent, fikk noen liter under ene køya i akterkabinen og litt flere liter på dørken i forkabinen! men det er jo bare vann, da fikk jeg ut fingern og tok ut teppene samtidig og fikk vasket de skikkelig. Nå blir det en tur ut for å kjøpe etpar fuktslukere! Puh! Blir deilig med en sesong hvor vi kan etterfylle kjøleskapet i flere dager med nødvedige forbruksartikler og fyre med varmeren til vi skal legge oss! Takker Jørg Becker (Sterlingforhandleren) for stor vilje til å svare på spørsmål og hjelpe til på mail! Håper og tror produktene hans holder hva de lover, kommer med et referat etter en langtur!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Har vasket båten innvendig, polert under fenderlista, montert batteriene, skiftet plugger og bensinfilter, startet motor for å sjekke at alt funker, byttet en lanternepære og lagt et strøk Seajet 033. Snart blir det sjøsetting.

I dag har jeg byttet tømme ventilen til septiken! :puke:

Oppdaget etter sjøsetting at den satt fast i åpen posisjon. og da jeg prøvde å løsne den , så knakk akslingen mellom kula og hendelen :headbang:

dsc00004.jpg

Båten ble sjøsatt for to uker siden, så jeg var litt bekymret for om jeg ble stående med fingern i hullet, for å tette for lekasje, mens jeg kjørte til Maritim etter nytt! :crazy:

Men så brukte jeg de små grå litt. Hadde en sånn grå gummidørstopper ca 70mm lang Ø ca 40mm. den passet i utløpet. Satte i en lang skrue med skive i hver ende. dytta den i utløpet, fra utsiden. Taitet så skruen, slik at gummidingsen ble tykkere, den satt :cheers: Det ble potte tett. Var bare å skru av rørfittings på insiden, hampe opp og skru på nytt. Tid for en "Propper Job" :cheers:

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Puslet litt i båten. Funnet ut av det elektriske au, så i morgen skal det byttes og loddes :yesnod:

Hatt besøk ombord på kaffe, og kvittet meg med en ødelagt spinnakerbom. Har ikke spinakker, så det er intet stort tap :giggle:

Festet årets NSSR merke også selvsagt!

Har også funnet ut hvorfor tomgang fra tid til annen er veldig høy, og det var selvsagt strømpen ved bennet gassvaieren som er skilt seg fra bennet pga at vaieren til gass og dødmannsknapp er festet stramt til hverandre med plastikkstrips. genialt smart..... :nonod:

Forøvrig en god dag i båten :yesnod:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Sent men godt. Klar for en intensiv arbeidsuke i båten. Sjøsetting til fredag. Fikk inn puter i dag, så nå er det bare å få med seg dyna og tannbørste å flytte inn. Morgendagen blir under burkaen. Er jo meldt regn. Vask av vanntank/kontroll av tette koplinger, sjekk av lensepumpe som har stoppet opp. Kontroll/test av septik. Rense/maskere opp vinduer som har mindre lekasjer. Tar nødløsning å fuger med Sika. Blir ikke tid til å ta ut ruter i år. Div støvsuging/vask så er vel kvelden der. Kjølern har vel fått gå hele dagen så da er vel belønningen en brun bamse om skjemaet holder.

rederlugaren_er_nesten_klar_2.jpg

"Bingen" er nesten klar:-)

Trond Haug

I dag har jeg skiftet ut alu dieseltanken jeg hadde med en av plast fra maritim. Skiftet også ut alle slanger og det til tanken. Måtte lage meg en ramme til å sette tanken på siden den hadde V bunn og skrudde noe treverk rundt for å holde den på plass. Da er det bare igjen å fylle på diesel og forhåpentligvis få start på motoren og nyte sesongen uten vann og dieseldyr i tanken :thumbsup:

Redigert av cheetah (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...