Jump to content

Thaule Gimsøy 26 oppussingstråd


26 Gimsøy

Recommended Posts

Jeg kjøpte min første snekke i april '10 og da jeg fikk den hjem fant jeg fort ut at jeg ville bytte ut teppet i cocpitt og bytte ut lampene til LED-lamper

 

dsc_0023.jpg

 

dsc_0010.jpg

 

Jeg gikk til den lokale ICA butikken og fikk tak i gamle plakater som jeg brukte til og lage maler til dørken

 

imag0023.jpg

 

Dørken ferdig

 

imag0028.jpg

 

Så åpnet jeg plata bak rattet og av fant jeg.....

 

el_tavle_foer.jpg

 

Jeg ryddet opp en del men dette er ikke ferdig resultat

 

eltavle_etterpaa.jpg

 

Junior koser seg også ombord.

 

dsc_0013.jpg

 

 

Jeg har også byttet skaien i cocpitten

 

dsc_0006.jpg

 

dsc_0015.jpg

 

etterpå

 

dsc_0020.jpg

 

imag0025.jpg

 

det var det jeg gjore i 2010.

 

I år skal jeg lage nytt rør, bytte kalesje rør, ny propellakselforing og fjerne bamelt bunnstoff og få på ny primer og bunnstoff

 

Har brukt en blanding av Kaustisk soda og vann til fjerning av bunnstoff (oppskriften her inne virket ikke så jeg blandet 1:1,5(kaustisk : vann)

resultatet ble etter første påføring

 

imag0101.jpg

 

imag0102.jpg

 

imag0103.jpg

 

Noen som har forslag til og fjerne resten?

 

 

Kommer mere bilder av det jeg gjør seinere

 

 

Mvh Tom H

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har forlenget sittebenkene i cocpitt tenkte jeg og lage en rundsitter i cocpitten i stedenfor 2 benkerader og borg hengslet i akter.

Noen som har noen meninger synspunkter om rundsitter / ikke rundsitter? Tenkte meg og lage ett nytt bord som kan legges ned mellom benkene.

lager da også ryggputer som legger på bordet og få 2 sengeplasser i cocpitten under kalesjen har jo 2-3 plasser i forlugar.

Høres dette fornuftig ut

 

Tom H

Link to post
Share on other sites

En rundsitter vil ikke nødvendigvis gi deg flere sitteplasser, da du uansett ikke har beinplass til flere. Jeg ville vurdert å la det være som det er, da har du også en god bordløsning. Men jeg ser jo argumentet med sengeplasser da. Jeg hadde samme løsning i forrige båt, og der lagde jeg til plater og puter til å ha mellom benkene for å lage seng/solseng. Disse ble oppbevart i lugaren fremme når de ikek var i bruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er bordløsningen som jeg ikke liker. Det er fordi bordet er 70 cm og sittebenken har nå blitt 180 og da er det 3-4 personer som ikke har bord.Det var derfor jeg tenkte og lage rundsitter. Plata i rundsitteren akter må ha løs plate for tilgang til stuerom akter. og ett nytt bord på bordsøyler vil jeg jo få lettere tilgan rundt bordet...

 

Men vis noen kan komme med en fin løsning på større bord så mottas det med takk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag plukket jeg ut alle 4 batterier 2 start (68Ah) og 2 forbruk (75 Ah, tok ut batterikasser og dørken under kassene, Plukket opp alle dørkeplater og plata i skapet under fører sete. Sprayet på med avfettning og spylte på med høytrykk spyleren og deretter pumpet det over bord ( står på land i hagen....)

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg fortsatt på vask av skott, bunn og tanker under dørken, Siden jeg kjøpte denne i fjor vår så har ikke dette blit gjort av meg før og

det er uttrolig mye dritt jeg finner. Båten min er delt opp i 4 "rom" under under dørken men det er ikke forbildelse mellom disse så viss det står

vann i disse må en pumpe vann opp fra hver av "rommene".

 

Mitt spørsmål blir da" er det luet og ha det sånn eller skal jeg finne frem hullsagen og borre i mellom?

Link to post
Share on other sites

Det er bordløsningen som jeg ikke liker. Det er fordi bordet er 70 cm og sittebenken har nå blitt 180 og da er det 3-4 personer som ikke har bord.

Men vis noen kan komme med en fin løsning på større bord så mottas det med takk.

Jeg ville vel bygd om bordet med en hengslet plate som er nøyaktig like stor som dagens. Hengsler i ytterkant av det gamle bordet, og et støtteben som kan settes på.

Det betyr jo at det er undersiden på den nye bordforlengelsen som blir bordflaten du bruker når bordet er sammenslått...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Egilwh : Har vært innom den tanken også. Det er derfor jeg luftet rundsitterforslaget, men har lyst på ett bord som kan leggen ned mellom sittebenkene sånn at jeg får 2 sengeplasser der.

 

Index: Ja det er vel det som er hensikten her. Rommene er delt opp sånn at jeg har ett forran motor, og 1 på BB side og 1 på SB side og 1 for motoe og gear og akterover..

Link to post
Share on other sites

Broderen har en Hasla 26, dvs samme skrog som Grimsøyen din men annet overbygg og innredning. Der brukes rommet under lugaren flittig som kjøleskap, , da det er tørt, rent og forholdsvis kjølig. Om du lager hull vil det bli vått og skittent, samt tilføre motorlukt til lugaren. Og det er jo ikke så veldig om å gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Idag var jeg i båtbutikken og kjøtpe Ovatrol Marine Strip for og fjærne resten av bunnstoffet, jeg var også immom Biltema og kjøpte noe småtteri og da tok jeg med en liten boks med malingsfjerner og den tar bunnstoffet tror 1 liter kostet ca 140 kr og Owatrolen 130 kr pr liter...

Biltema sin løstnet bunnstoffet nesten med en gang med høytrykkspyler, Owatrolen skal vist stå på i 8-12 timer før den skrapes

Bilder kommer da bunnsroff er borte.

Redigert av 26 grimsøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I går la jeg om strømmen i båten, fikk vekk baterivelgeren og satte inn ett skillerele. Da ble jeg kvitt 2 35kv kabler på ca 70 cm (1 kabel fra hver av batteribankene) Så satte jeg inn en ny hovedstrømsbryter på forbruksbanken.

 

I dag har jeg demontert dørken på babord side for og komme til BB vantank. Denne har så blitt vasket og rengjort.

 

Tank før rensing:

 

babord_vanntank_foer_rensing_1.jpg

 

babord_vanntank_foer_rensing_2.jpg

 

babord_vanntank_foer_rensing_3.jpg

 

 

Da gjenstår det bare og skylle vanntankene på SB og BB side med Klorinoppløsnig og deretter kjøre gjennom hele systemet med klorin.

 

Skal jeg kjøre gjennom det hele med rent vann etterpå eller er ikke det nødvendig?

Redigert av 26 Gimsøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...