26 Gimsøy Startet 7.Mai.2011 Del på Facebook Startet 7.Mai.2011 Jeg kjøpte min første snekke i april '10 og da jeg fikk den hjem fant jeg fort ut at jeg ville bytte ut teppet i cocpitt og bytte ut lampene til LED-lamper Jeg gikk til den lokale ICA butikken og fikk tak i gamle plakater som jeg brukte til og lage maler til dørken Dørken ferdig Så åpnet jeg plata bak rattet og av fant jeg..... Jeg ryddet opp en del men dette er ikke ferdig resultat Junior koser seg også ombord. Jeg har også byttet skaien i cocpitten etterpå det var det jeg gjore i 2010. I år skal jeg lage nytt rør, bytte kalesje rør, ny propellakselforing og fjerne bamelt bunnstoff og få på ny primer og bunnstoff Har brukt en blanding av Kaustisk soda og vann til fjerning av bunnstoff (oppskriften her inne virket ikke så jeg blandet 1:1,5(kaustisk : vann) resultatet ble etter første påføring Noen som har forslag til og fjerne resten? Kommer mere bilder av det jeg gjør seinere Mvh Tom H Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
glalaksen Svart 8.Mai.2011 Del på Facebook Svart 8.Mai.2011 Trivleig båt du har Tom. Har akkurat kjøpt en viksund 27 fra 1973. Så åp bildene med skaitrekket og lurer på om det var en lang jobb? Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2011 Nei synes det var en grei jobb, Brukte Casco Proff Vegg/gulv for hadde jeg justerings muligheter det får du ikke med kontakt lim Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
26 Gimsøy Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Siden jeg har forlenget sittebenkene i cocpitt tenkte jeg og lage en rundsitter i cocpitten i stedenfor 2 benkerader og borg hengslet i akter. Noen som har noen meninger synspunkter om rundsitter / ikke rundsitter? Tenkte meg og lage ett nytt bord som kan legges ned mellom benkene. lager da også ryggputer som legger på bordet og få 2 sengeplasser i cocpitten under kalesjen har jo 2-3 plasser i forlugar. Høres dette fornuftig ut Tom H Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
index Svart 12.Mai.2011 Del på Facebook Svart 12.Mai.2011 En rundsitter vil ikke nødvendigvis gi deg flere sitteplasser, da du uansett ikke har beinplass til flere. Jeg ville vurdert å la det være som det er, da har du også en god bordløsning. Men jeg ser jo argumentet med sengeplasser da. Jeg hadde samme løsning i forrige båt, og der lagde jeg til plater og puter til å ha mellom benkene for å lage seng/solseng. Disse ble oppbevart i lugaren fremme når de ikek var i bruk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Niko76 Svart 12.Mai.2011 Del på Facebook Svart 12.Mai.2011 Tror heller ikke du vil få noe særlig mer plass ved å lage rundsitter. Jeg har samme båt, og vi har plater til å legge mellom benkene både akter og forut. Slik får vi både fler sengeplasser, samt at fruen syns det fungerer perfekt som solseng. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 12.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2011 Det er bordløsningen som jeg ikke liker. Det er fordi bordet er 70 cm og sittebenken har nå blitt 180 og da er det 3-4 personer som ikke har bord.Det var derfor jeg tenkte og lage rundsitter. Plata i rundsitteren akter må ha løs plate for tilgang til stuerom akter. og ett nytt bord på bordsøyler vil jeg jo få lettere tilgan rundt bordet... Men vis noen kan komme med en fin løsning på større bord så mottas det med takk. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
26 Gimsøy Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 I dag plukket jeg ut alle 4 batterier 2 start (68Ah) og 2 forbruk (75 Ah, tok ut batterikasser og dørken under kassene, Plukket opp alle dørkeplater og plata i skapet under fører sete. Sprayet på med avfettning og spylte på med høytrykk spyleren og deretter pumpet det over bord ( står på land i hagen....) Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
26 Gimsøy Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 I dag har jeg fortsatt på vask av skott, bunn og tanker under dørken, Siden jeg kjøpte denne i fjor vår så har ikke dette blit gjort av meg før og det er uttrolig mye dritt jeg finner. Båten min er delt opp i 4 "rom" under under dørken men det er ikke forbildelse mellom disse så viss det står vann i disse må en pumpe vann opp fra hver av "rommene". Mitt spørsmål blir da" er det luet og ha det sånn eller skal jeg finne frem hullsagen og borre i mellom? Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
index Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Jeg ville beholdt det sånn. Da er det lettere å finne en evt lekkasje, og de andre rommene holder seg rene og tørre.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
egilwh Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Det er bordløsningen som jeg ikke liker. Det er fordi bordet er 70 cm og sittebenken har nå blitt 180 og da er det 3-4 personer som ikke har bord. Men vis noen kan komme med en fin løsning på større bord så mottas det med takk. Jeg ville vel bygd om bordet med en hengslet plate som er nøyaktig like stor som dagens. Hengsler i ytterkant av det gamle bordet, og et støtteben som kan settes på. Det betyr jo at det er undersiden på den nye bordforlengelsen som blir bordflaten du bruker når bordet er sammenslått... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
26 Gimsøy Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Egilwh : Har vært innom den tanken også. Det er derfor jeg luftet rundsitterforslaget, men har lyst på ett bord som kan leggen ned mellom sittebenkene sånn at jeg får 2 sengeplasser der. Index: Ja det er vel det som er hensikten her. Rommene er delt opp sånn at jeg har ett forran motor, og 1 på BB side og 1 på SB side og 1 for motoe og gear og akterover.. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
index Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Broderen har en Hasla 26, dvs samme skrog som Grimsøyen din men annet overbygg og innredning. Der brukes rommet under lugaren flittig som kjøleskap, , da det er tørt, rent og forholdsvis kjølig. Om du lager hull vil det bli vått og skittent, samt tilføre motorlukt til lugaren. Og det er jo ikke så veldig om å gjøre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
26 Gimsøy Svart 24.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Rommet under forlugaren hos meg brukes til septiktanken... Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Grimsøy26 Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Hei. Gøy å se flere med Grimsøy her Ryddig fin båt du har Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Takker for det. Har gjort litt med den etter jeg kjøpte den i fjor, fikk ikke brukt den i fjor men i år må jeg få på nytt bunnstoff, lage meg nytt ror og bygge om "gass/gir" hendelen da denne går feil vei. Har også lyst til og legge ny dørk i forluggaren og få ut teppet samt nytt trekk. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
26 Gimsøy Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 (redigert) Idag var jeg i båtbutikken og kjøtpe Ovatrol Marine Strip for og fjærne resten av bunnstoffet, jeg var også immom Biltema og kjøpte noe småtteri og da tok jeg med en liten boks med malingsfjerner og den tar bunnstoffet tror 1 liter kostet ca 140 kr og Owatrolen 130 kr pr liter... Biltema sin løstnet bunnstoffet nesten med en gang med høytrykkspyler, Owatrolen skal vist stå på i 8-12 timer før den skrapes Bilder kommer da bunnsroff er borte. Redigert 1.Juni.2011 av 26 grimsøy (see edit history) Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
26 Gimsøy Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 I dag har jeg smurt på Malingsfjerner fra Biltema på BB side av båten og lot det stå i ca 30 min for og så spyle det av med "Turbodysa" på høytrykkspyleren. Før: Etter: Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
26 Gimsøy Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 (redigert) I går la jeg om strømmen i båten, fikk vekk baterivelgeren og satte inn ett skillerele. Da ble jeg kvitt 2 35kv kabler på ca 70 cm (1 kabel fra hver av batteribankene) Så satte jeg inn en ny hovedstrømsbryter på forbruksbanken. I dag har jeg demontert dørken på babord side for og komme til BB vantank. Denne har så blitt vasket og rengjort. Tank før rensing: Da gjenstår det bare og skylle vanntankene på SB og BB side med Klorinoppløsnig og deretter kjøre gjennom hele systemet med klorin. Skal jeg kjøre gjennom det hele med rent vann etterpå eller er ikke det nødvendig? Redigert 10.Juni.2011 av 26 Gimsøy (see edit history) Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
index Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Rent vann etterpå ja. Men la gjerne klorinvannet stå i slangene over natten først... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
26 Gimsøy Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 I dag har jeg bygget om skapet under vasken for og få inn middagstallerkenene og frokost bollene. Tømt Dieseltankene for 50 liter Diesel og ca 20 liter!!!! vann.... Må starter rensingen av tankene Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
BowFreak84 Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Får jeg lov og spørre hva du måtte gi for båten i utgangspunktet? Kikker selv etter ett prosjekt, og etter å ha kikket i denne tråden å på finn kan dette se ut som en aktuell båt :) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Hvis du hadde så mye vann i tanken, ville jeg huske å bytte o-ringen på påfyllingslokket. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Kjøpte den i april '10 for 55000.- Ja her skal o-ringer i påfyllingen og lagen nye pakninger til mannlokk. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
26 Gimsøy Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Da var Dieseltankene rengjort og renset. Det ser ut som synderen var en feil montert lufteslagne som det stod vann i nå da jeg demonterte. Bendet på luftenippelen i skråget stod rett bakover med en liten helling NEDOVER. Nå blir den montert oppover så slangen får en "Svanehals". Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.