Jump to content

Hummingbird 515 finner ikke svinger! hva kan være galt?

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Har et Hummingbird 515 i 14 foteren, i fjor høst fikk eg melding på displayet som sa no input ingen svinger!

prøvde de i sandviken etterpå og der virker de heller ikke, etterpå prøvde eg ekkolodde som eg har i sandviken i 14 foteren og de virka!

Konklusjonen min er derfor at de ikke er noe galt med svingern men med ekkoloddet!!

Så er spørmålet, har noen her vært borti de samme og evnt hva gjorde dere for og fikse de? har plukket lodde fra hverandre og de er ikkje noe for for eir eller fukt inni loddet!!

O Erland

med båtførerbevis

Ingen fagmann jeg heller på dette, men kan det være at ekkoloddet står i demo modus. Noen har jo en slik innstilling når det skal demonstreres i butikken uten svinger og båt. I så fall må du inn i menyen og endre dette. Bare et forslag uten at jeg vet noe om dette ekkoloddet.

Ingen fagmann jeg heller på dette, men kan det være at ekkoloddet står i demo modus. Noen har jo en slik innstilling når det skal demonstreres i butikken uten svinger og båt. I så fall må du inn i menyen og endre dette. Bare et forslag uten at jeg vet noe om dette ekkoloddet.

Den går rett over i simulerings modus etter feilmeldingen er kommet :sweat:

Edited by SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

Hei, du får låne en svinger av noen og teste, evt låne av en butikk som selger slike ekkolodd. Tviler på at dette har noe med innstillingene på ekkoloddet å gjøre.... Det kan også hende at det er dårlig ledningsevne i kontakt eller at ledning mellom svinger og kontakt er brutt. Har du sjekket dette?

Svinger funker helt topp den!!! les første tekst nøye så ser du at eg har prøvd og bytte lodd og svinger om hverandre :wink:

O Erland

med båtførerbevis

Kom til å tenke på en ting til. Du har sikkert en modul som står igjen i båten etter du har løsnet ekkoloddet fra denne. Denne modulen er lett og åpne og den må åpnes hvis du senere innstalerer en GPS antenne eller lignende. Åpne modulen og sjekk om kabelen til svinger er skikkelig plassert eller sett kablene direkte i loddet uten og bruke modulen. Litt underlig at det andre loddet fungerer da, men det kan være en ørliten forskjell på de. Det som virker klemmer kanskje kontakene litt lenger ned i modulen slik at det som ikke virker ikke får skikkelig kontakt med svinger kabel. Skal nok ikke være slik, men det hadde jeg sjekket. :rolleyes:

Kontakter er prøvd direkte og de virker ikke da heller, den andre har samme lengde som de som er ødelagt :cryin:

Tror de må være noe inne i lodde som er ødelagt, eller går de an og sette de tilbake til fabrikkopsett???

O Erland

med båtførerbevis

Vet ikke med ditt lodd men mitt garmin er det iallefall mulig å sette tilbake til fabrikk oppsett, ville prøvd dette først ja

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)