soleq Startet 5.April.2010 Del på Facebook Startet 5.April.2010 Heisann, skal lakkere min barracuda 17. og det eg lurer på er kor masse av dei gamle lakkane bør eg slipe vekk? Her er oppbygninga på båten av lakk,grunning, osv. utenfra og innover. -Grøn -primer/grunning? er ein grå farge jaffal,så vil tru det. -gul -rød -kvit (gelcoat muligens?) Bør eg slipe vekk alt eller er det berre unødvendig masse arbeid? Lakken sitter godt på og ser ikkje tendens til at den har "sleppt" nokon plassar. Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
OnkelDonald Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Du trengere ikke slipe vekk alt, bare mattslipe. Men hvis øverste lakklag er 1 komponent lakk, så går det dårlig sammen med 2 komponent lakk (begynner å koke). så sjekk det først hvis du skal lakke med 2 komp. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
soleq Svart 5.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2010 ok. korleis kan eg sjekke om det er 1 eller 2k lakk? berre teste på eit lite område? hadde ikkje bestemt meg for lakk endå, men har vell noko 2k lakk ståande eg kan teste. kas slipepapir bør eg bruke? (eksentersliper) tørr eller våt? har kjøpt 120 og 240 hittil men lurer på om 120 blir for grovt? Etter sliping bør eg vell prime før lakking? Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
OnkelDonald Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Prøv på et lite område. Er drt ingen reaksjon er du good to go. Korning på papir kommer helt ann på hvor bra du vil ha sluttresultatet. Jeg synes kanskje 120 var i overkant grovt, men den er fin til å matte ned med, så går du over med 240 før lakkering. Hvordan skal lakken påføres? Sprøyte eller rulle med fordriver? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
soleq Svart 6.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2010 Ok. Då blir det handling av slipe utstyr idag. Skal lakkast av meg sjølv med biltema utstyr :s eg må prime før lakk sant? Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
OnkelDonald Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Du bør prime først ja. Hvis du ikke skal sprøyte så skaff deg en god fordriver. Ikke pensel men sånn pute. Da blir det knallbra :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
soleq Svart 6.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2010 Skal sprøyte med biltema proff sprøyte. Er nok bedre enn mine kunnskapar. Må eg ha 2 forskjellige sprøyte? En til grunning og en til lakk? Er antipest noko eg må ha? Lakken blir trulig jotun shipolish eller topone. Viss eg får ein god pris på 2k lakk fra jotun kan det fort bli den. Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
index Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Jeg ville ha grunnet med Antipest og lakket med 2-komponent lakk. Enten Jotun Hardtop eller Biltema Topcoat. Den siste er betydelig billigere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OnkelDonald Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Biltema Topcoat. Den siste er betydelig billigere... Og veldig bra. Biltema har også en egen primer. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
soleq Svart 6.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2010 okaij. så antipest er egentlig en slags primer/erstatter? Har kontakter og får jotun hardtop til ca 300 pr/l. er ikkje det verdt å bruke 100kr ekstra istedefor å kjøpe biltema topcoat? Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
159tib Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Heisann! Skal i gang med et tilsvarende prosjekt på min gamle Scand 550. og er interessert i å følge med på jobben du gjør, det virker som du er "kneppet" foran meg i prosessen. Jeg tenker å gå på skroget "rund baut" - og male med fordriver, hvis ikke det ramler inn en sprøyte til meg for en rimelig penge.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 okaij. så antipest er egentlig en slags primer/erstatter?Har kontakter og får jotun hardtop til ca 300 pr/l. er ikkje det verdt å bruke 100kr ekstra istedefor å kjøpe biltema topcoat? Antipest er en primer ja. I tillegg er den vanntett om man påfører nok strøk. Hvis du får tak i Jotun til 300,- for literen (OBS: boksene er ikke en liter, tror de er 0,5) så hadde jeg nok kanskje gått for den. Jeg har kun brukt Biltema Topcoat i motorrommet hos meg, men der holder den seg i alle fall bra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
soleq Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 ser at antipest er 2komponent, vil den "koke" sånn som 2 komponent lakken gjer? Har nemlig 1k lakk som eg skal lakke over etter den er mattet ned Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
OnkelDonald Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Jeg har lakket 2 komp over 1komp med hell før. Kommer helt ann på og du må neste bare prøve på et lite område først. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
soleq Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 prøvde på eit lite imråde i overigår med rulle, etter mine kunnskaper om lakk er eg ganske sikker på eg såg små boble i lakken? evt luft? hmmmm Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
OnkelDonald Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Rulla lager luftbobler. Bruk pensel, det er koking du skal se etter. Går det ikke må du enten pusse deg ned til 2komp/gelcoat. Eller lakke med 1 komp :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
soleq Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 thx,skal prøve med pensel idag:) Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
soleq Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 jepp,då var det testa med 2k biltema lakk på lakken på båten. Det er nok koking pågang der ja:S ser ut som å koke poteter berre mindre bobler og mindre format. Er einaste alternativ å lakke med 1k lakk? Blir det samma greia med 2k antipest/primer? Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
OnkelDonald Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Usj da! kjedelig. Du kan jo selvfølgelig prøve å slipe vekk det grønne og ned til grått og prøve på nytt der. Tror du vil få samme reaksjon med 2 komp primer. Tror det er herderen som skaper problemene. I verste fall får du lakke med 1 komp. Det holder faktisk ganske bra det også :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
soleq Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Prøvde på det grå også, var samma dritten der jaja får tenke positivt at jotun sin 1komp er endel billigare Takk for din behjelpenhet kofalk! Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
soleq Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) Då er båten lakkert ferdig under. vart sånn nogelunde fornøgd, fekk eit par sig i lakken men ellers bra:) (vesentlig bedre arbeid enn gamle) Våtsliping og lakke meir er vell eit alternativ til å få det 100%?? Her er prudukta eg har brukt: - jotun Vinyl Primer (primer) - jotun nonstop (bunnstoff) - jotun shipolin (lakk) Grunnen til at eg har brukt 1komp produkt er pga reaksjonar (bobling) når eg brukte 2 komp. Redigert 20.April.2010 av soleq (see edit history) Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
OnkelDonald Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Legg ut bilde da mann! Vi vil se Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
soleq Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
soleq Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/26/26171/snc11405.jpg Redigert 20.April.2010 av soleq (see edit history) Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
OnkelDonald Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Se der ja. Ser jo kjempebra ut :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.