Jump to content

VP MD2020 - Mangler 1000 omdr. etter vinteren i vannet


Stein-Erik

Recommended Posts

Hei!

 

Tok meg en tur med båten i dag, og ble overrasket over å ikke få mere enn 2500 omdr og 5 knop ved WOT. Båten er en Bavaria 32 med foldepropell på drev. Etter en vinter i boblehavn pleier jeg å mangle 100-150 omdr, og kanskje 0,5 knop. Nå mangler jeg 1000 omdr. og 2,7 knop!!

 

I fri får jeg vanlig turtall ubelastet. Motoren startet på første drag som den pleier, og går helt normalt. Ingen ulyder og jevn gange.

 

Kan problemet være ekstremt grodd propell, eller har noen andre forklaringer? Båten ser ikke mere grodd ut på det jeg kan se av skroget enn den pleier etter en vinter i sjøen!

 

Under seil føler jeg båten glir omtrent som den pleier på våren - hadde rundt 5 knop i dag på kryss med lite vind.

 

Håper noen har gode forslag - er ennå en stund til jeg får tatt den på land her i båtforeninga!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Tipper du har en hel liten blåskjellkoloni rundt propellen. Alternativt en bærepose eller noe annet fremmedelement. Har du mulighet til å se propellen om du legger deg ned på brygga?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hadde liknende problem da jeg hjalp en venn med å flytte en 30foter fra boblehavnen en kald vårdag. Ikke framdrift i det hele tatt. Grodd 2-bladet foldepropell. Ingen dykkemaske og heller ingen lyst til å bade.

Tok storfallet og festet så langt borte på brygga som mulig og krenget båten i båsen(ingenbølger/stille vær).

Og brakk opp foldepropellen med en padleåre, og skrubbet av det værste.

 

Nå er det jo ikke så kaldt, så en dukkert med en børste må til. Pleier bruke baksiden av børsten/plasten på rur og slikt. Den type børste som ser ut som en kraftig oppvasksbørste.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Svaret var som andre over har nevnt: Så mye blåskjell på propellen at det nesten ikke var mulig å se fasongen på den!! Heldigvis har båtforeningen egen truck og en svært velvillig sjåfør som løftet båten min på kort varsel slik at jeg fikk skrapet det grøvste. Etter noen minutter var den tilbake på vannet og alt var som før!

 

Det rare var at det ikke var grodd noe på skroget (VC17). Vanligvis er det noe rur og slim der og. Men nå altså bare på propellen.

 

Nå har båten etterhvert også vært oppe for en skikkelig runde, med nytt stoff og polering. Så nå er den klar for Færdern til helgen!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...