oyvindNO Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Hei Under diverse vannsportaktiviteter så røk kileremen på min AQ145 (sitter i en Draco 2000DC 85). Etter noen minutter så begynte selvfølgelig motoren å koke og jeg merket det på at det kom damp opp mellom putene bak. Det som imidlertidig var litt ubehagelig var at temepraturmåleren ikke viste noe høyere temperatur enn den gjør under vanlig kjøring når alt er som det skal (80-90 grader). Motoren var da nesten tom for kjøleveske. Etter bytte av kilerem var heldigvis alt som før igjen. Ønsker ikke at dette skal skje igjen. Vil gjerne kunne forutse når kjølevannet blir ubehagelig varmt. Hva kan være galt? Kan det være instrumentet eller giveren som feiler? Hvordan går jeg frem for å feilsøke på dette? Kan jeg måle motstanden mellom signal og jord inn på instrumentet (trenger vel en referanse å se etter)? Finnes det en form for alarm (med lyd)? Takker for svar. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 (edited) først av alt kan du nappe av ledninga på giveren og sette den i jord. Da skal tempmåleren gå rett til absolutt max. Du får også kjøpt giver med alarmtilkobling (95'C på de eg har sett) i tillegg til den ordinære som skal til instrumentet. Edited April 5, 2010 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
trulssyv Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Har selv hatt det problemet. Viftereima driver også vannpumpa på motoren, når den rykker så slutter den og sirkulere vannet, og blir da fort varmt. Giveren sitter slik at den ikke oppdager det. Det enkleste du kan gjøre er og lage en alarm på ladingen din, når reima rykker så mister du jo lading. Håper det har gått bra med toppen din, den er ikke veldig glad i varmen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Doble varslingssystemer er tingen ja! Etter at min motor skar seg ett år etter montering pga en oljeslange som røyk uten at jeg oppdaget det, har jeg nå to oljetrykkmålere, oljelampe og summer som hyler om trykket forsvinner. Dette skal ikke skje igjen... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 For å sjekke at instrumentet er i orden, så er det greit å ha en justerbar motstand for hånd. Ved visse verdier i Ohm skal instrumenetet vise ca den temperaturen som er foreskrevet. Skjelden det er instrumentfeil. Heller giverfeil Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
oyvindNO Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Har selv hatt det problemet. Viftereima driver også vannpumpa på motoren, når den rykker så slutter den og sirkulere vannet, og blir da fort varmt. Giveren sitter slik at den ikke oppdager det. Det enkleste du kan gjøre er og lage en alarm på ladingen din, når reima rykker så mister du jo lading. Håper det har gått bra med toppen din, den er ikke veldig glad i varmen. Mener du at giveren på denne motoren er så klønete montert at den ikke oppdager at vannet slutter å sirkulere? Er jo flere ting enn kilereima som kan feile som ikke vil sees på ladingen (impeller, tett inntakk++). Kan man montere en ekstra giver et annet sted fornuftig sted på denne motoren å ha to målere? Har ikke hatt av toppen, men har ikke merket noe forskjell etter uhellet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Hvis du har ladelampe ombord, så har du den alarmen du trenger. Lyser lampa, så er enten regulatoren eller børstene gåene, eller viftereima røket Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Det som også kan skje, er at der temp.giver sitter, forsvinner vannet. dermed blir det ikke registrert noe varme. Var borte i dette på en anleggsmaskin for en del år tilbake. Motor kokte. feilsøkte både på giver og instrument. Begge virket som de skulle, og tempen var helt normal... men som du opplevde... dampen sto av motor... Når jeg fyllte på varmt vann slik at vannpumpa fikk noe å pumpe på. Da steg temperaturmåleren veldig. Opprinnelig feil i dette tilfelle var en liten lekasje. Quote Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
oyvindNO Posted June 8, 2011 Author Share Posted June 8, 2011 Tar opp igjen denne. Har akkurat fått båten på vannet for sesongen. Har byttet giver (original). Temperaturen blir imidlertid ikke mere enn ca 60 grader på instrumentet. Har hatt steketermometeret i vannet for å sjekke virkelig temperatur, og den ser veldig bra ut (ca 80 grader). Er det instrumentet som feiler da? Hva annet kan det være? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Feil sensor i forhold til instrument eller feil på instrumentet. Eller du har luft i systemet ditt der føleren sitter. Har forøvrig akkurat samme erfaring som agder 840 skriver ang. lite vann på motor. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
oyvindNO Posted June 9, 2011 Author Share Posted June 9, 2011 Giver er original Volvo, mens instrumentet er original Draco, så det skulle passe bra sammen. Kan ikke skjønne at det skulle være luftlommer. Det er jo full gjennomstrømming når termostaten åpner. Skal sjekke om jeg kan få på noe mere vann. Noen som vet om giver står så "høyt" at den ikke virker hvis det er litt lite vann. Vet at vannet kan sees i påfyllingen i tanken på motoren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.