Jump to content

Temperaturmåler AQ145, viste normal temp når motoren kokte


oyvindNO

Recommended Posts

Hei

 

Under diverse vannsportaktiviteter så røk kileremen på min AQ145 (sitter i en Draco 2000DC 85). Etter noen minutter så begynte selvfølgelig motoren å koke og jeg merket det på at det kom damp opp mellom putene bak. Det som imidlertidig var litt ubehagelig var at temepraturmåleren ikke viste noe høyere temperatur enn den gjør under vanlig kjøring når alt er som det skal (80-90 grader). Motoren var da nesten tom for kjøleveske. Etter bytte av kilerem var heldigvis alt som før igjen.

 

Ønsker ikke at dette skal skje igjen. Vil gjerne kunne forutse når kjølevannet blir ubehagelig varmt. Hva kan være galt? Kan det være instrumentet eller giveren som feiler? Hvordan går jeg frem for å feilsøke på dette? Kan jeg måle motstanden mellom signal og jord inn på instrumentet (trenger vel en referanse å se etter)? Finnes det en form for alarm (med lyd)?

 

Takker for svar.

Link to post
Share on other sites

først av alt kan du nappe av ledninga på giveren og sette den i jord. Da skal tempmåleren gå rett til absolutt max.

Du får også kjøpt giver med alarmtilkobling (95'C på de eg har sett) i tillegg til den ordinære som skal til instrumentet.

Edited by Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv hatt det problemet.

 

Viftereima driver også vannpumpa på motoren, når den rykker så slutter den og sirkulere vannet, og blir da fort varmt. Giveren sitter slik at den ikke oppdager det.

 

Det enkleste du kan gjøre er og lage en alarm på ladingen din, når reima rykker så mister du jo lading.

 

Håper det har gått bra med toppen din, den er ikke veldig glad i varmen.

Link to post
Share on other sites

Doble varslingssystemer er tingen ja! Etter at min motor skar seg ett år etter montering pga en oljeslange som røyk uten at jeg oppdaget det, har jeg nå to oljetrykkmålere, oljelampe og summer som hyler om trykket forsvinner. Dette skal ikke skje igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For å sjekke at instrumentet er i orden, så er det greit å ha en justerbar motstand for hånd. Ved visse verdier i Ohm skal instrumenetet vise ca den temperaturen som er foreskrevet. Skjelden det er instrumentfeil. Heller giverfeil :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt det problemet.

 

Viftereima driver også vannpumpa på motoren, når den rykker så slutter den og sirkulere vannet, og blir da fort varmt. Giveren sitter slik at den ikke oppdager det.

 

Det enkleste du kan gjøre er og lage en alarm på ladingen din, når reima rykker så mister du jo lading.

 

Håper det har gått bra med toppen din, den er ikke veldig glad i varmen.

 

Mener du at giveren på denne motoren er så klønete montert at den ikke oppdager at vannet slutter å sirkulere? Er jo flere ting enn kilereima som kan feile som ikke vil sees på ladingen (impeller, tett inntakk++). Kan man montere en ekstra giver et annet sted fornuftig sted på denne motoren å ha to målere?

 

Har ikke hatt av toppen, men har ikke merket noe forskjell etter uhellet.

Link to post
Share on other sites

Det som også kan skje, er at der temp.giver sitter, forsvinner vannet. dermed blir det ikke registrert noe varme. Var borte i dette på en anleggsmaskin for en del år tilbake. Motor kokte. feilsøkte både på giver og instrument. Begge virket som de skulle, og tempen var helt normal... men som du opplevde... dampen sto av motor...

Når jeg fyllte på varmt vann slik at vannpumpa fikk noe å pumpe på. Da steg temperaturmåleren veldig.

Opprinnelig feil i dette tilfelle var en liten lekasje.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp igjen denne. Har akkurat fått båten på vannet for sesongen. Har byttet giver (original). Temperaturen blir imidlertid ikke mere enn ca 60 grader på instrumentet. Har hatt steketermometeret i vannet for å sjekke virkelig temperatur, og den ser veldig bra ut (ca 80 grader).

 

Er det instrumentet som feiler da? Hva annet kan det være?

Link to post
Share on other sites

Feil sensor i forhold til instrument eller feil på instrumentet. Eller du har luft i systemet ditt der føleren sitter. Har forøvrig akkurat samme erfaring som agder 840 skriver ang. lite vann på motor.

Link to post
Share on other sites

Giver er original Volvo, mens instrumentet er original Draco, så det skulle passe bra sammen. Kan ikke skjønne at det skulle være luftlommer. Det er jo full gjennomstrømming når termostaten åpner. Skal sjekke om jeg kan få på noe mere vann. Noen som vet om giver står så "høyt" at den ikke virker hvis det er litt lite vann. Vet at vannet kan sees i påfyllingen i tanken på motoren.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...