Jump to content

Nytt dekk!


jorhei

Recommended Posts

Har nå begynt å tenke på det nye dekket vi skal legge til våren, selv om det er en stund til.

Fikk i dag tipset om å legge en tynn plate (meranti eller lignende) på først. Deretter dekke dette med epoxy for at det skal bli tett. Til skulle jeg legge selve furu bordene og nate med epoxy. Synes dere at dette høres riktig ut, eller holder det med å legge furu bordene direkte på uten noen plate under. Vil det bli tett?

 

Hva har dere andre gjort som har skiftet dekk?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei Jorhei,

 

Den metoden og legge dekket i epoxy på fastlimte/skrudde finerplater kan jeg anbefale.

 

Jeg brukte denne metoden på Majali og som jeg har  nevnt i en tidligere tråd, var dette overaskende enkelt. Jobben som tok tid var og tilpasse de stavene som danner det ferdige dekket, men siden de stavene på denne metoden er vesentlig tynnere, blir jo dette arbeidet lettere enn ved et massivt feks. furudekk.

Tett er deg også!! :smiley: og ikke jobber det så mye utover sesongen.

 

Det er noen bilder av mitt prosjekt på hjemmesiden hvis det kan hjelpe. ( har nok flere bilder også...)

 

 

Lykke til med "westmetoden" hvis det er den du velger.  

( lykke til uansett... :wink:)

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Går utifra at du skal legge den tynne meranti/X-finer platen på eksisterende dekk. Hvis ikke må du nok legge minst 12mm avhenging av cc avstand på bjelkene

Hvis det er tilfelle blir fremgangsmåten rett, les mere om legging av dekk på siden til http://www.westsystem.no/ gå ned til teksten Teaklister til legging av dørk og innredning her skulle du finne oppskriften. Du kan og ta en telefon til disse gutta. Jeg har lagt dekk etter denne metoden og ble veldig fornøyd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei Jorhei,

 

Den metoden og legge dekket i epoxy på fastlimte/skrudde finerplater kan jeg anbefale.

 

Jeg brukte denne metoden på Majali og som jeg har  nevnt i en tidligere tråd, var dette overaskende enkelt. Jobben som tok tid var og tilpasse de stavene som danner det ferdige dekket, men siden de stavene på denne metoden er vesentlig tynnere, blir jo dette arbeidet lettere enn ved et massivt feks. furudekk.

Tett er deg også!! :smiley: og ikke jobber det så mye utover sesongen.

 

Det er noen bilder av mitt prosjekt på hjemmesiden hvis det kan hjelpe. ( har nok flere bilder også...)

 

 

Lykke til med "westmetoden" hvis det er den du velger.  

( lykke til uansett... :wink:)

 

Erik

 

Har tenkt til å bruke denne metoden, men hvordan unngå å få fuktighet mellom furudekket og epoxyen? Er litt bekymret for å få fuktighet mellom noen av lagene.

 

Hva sags treverk har du brukt?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Fukt mellom lagene er ikke problem siden stavene blir hellimt i epoxy.

Som nevnt er det en bra leggeannvisning på West sine sider. Men jeg fant ut at når man brukte myke treslag som Furu eller Sibirsk Lerk som jeg har brukt, var det vanskelig å ikke få merker som følge av at man skrudde inn skruer som skulle også  være distansestykker for natingen. Jeg brukte "flisekryss" som distanse og skruer med stoooore skiver til å trekke stven ned i epoxyen med.

 

Du kan også velge å bruke sort epoxy som natemasse men fikk et råd her på forumet om og prime alle endene på stavene med klar epoxy slik at den sorte ikke trakk seg inn i det lyse treverket ved liming.

 

Selv brukte jeg Tec7 og er virkelig fornøyd over både hvor enkelt det var og også hvor godt det sitter.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...