Jump to content

Fjerne gammelt bunnstoff med varme? (plastbåt)

StHårek

Recommended Posts

Har en Balaton 24 seilbåt fra slutten av 70-tallet som har mange lag med gammelt bunnstoff som jeg ønsker å fjerne. Har prøvd med kaustisksoda og tapetlim, men det ga lite resultat selv etter gjentatte forsøk.

Prøvde så med propanbrenner for å myke opp bunstoffet før jeg skraper det av, da kommer det av i store flak. Primeren ser imidlertid ut til å bli igjen på skroget.

Ser ingen synlige skader i gelcoaten, men vil denne bli skadet av varmen? Ellers ville jo dette være en enkel måte å fjerne bunstoffet.

Noen med synspunkter rundt dette?

Har en Balaton 24 seilbåt fra slutten av 70-tallet som har mange lag med gammelt bunnstoff som jeg ønsker å fjerne. Har prøvd med kaustisksoda og tapetlim, men det ga lite resultat selv etter gjentatte forsøk.

Prøvde så med propanbrenner for å myke opp bunstoffet før jeg skraper det av, da kommer det av i store flak. Primeren ser imidlertid ut til å bli igjen på skroget.

Ser ingen synlige skader i gelcoaten, men vil denne bli skadet av varmen? Ellers ville jo dette være en enkel måte å fjerne bunstoffet.

Noen med synspunkter rundt dette?

Det kan gå bra hvis du er forsiktig og ikke skader gelcoaten. Men et godt råd under arbeidet, BRUK GASSMASKE,det er svært giftige gasser som blir

dannet når du bruker åpen flamme.

Men egentlig er ikke fremgangsmåten å anbefale,det er lett å skade glassfiberen uten att det synst.

Beste jeg har brukt for å få av gammelt og tykt bunnstoff var felgrens! Mener det var fra Comma eller Clean Plus. Sprayet på, lot virke et minutt, og slipte av for hånd med veldig fint sandpapir. Var ikke snakk om å ta i, var som å gni på våt maling. Spyle av etterpå, så var det rent. Ble også minimalt med riper. Ikke store kraften som må til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...