båtbåtbåtbåt Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 (edited) Hei. jeg har en marna 8-11hk som jeg halveis overhalte i fjord. sendte magneten til overhaling og bytta alle pakninger, untatt topppakning. og hadde en knallsommer med snekka. når jeg skulle starte den for første gang i år startet den littegrann og hosta bensin og røyk ut av forgasseren og det renner litt ut av den. kom noen kraftige smell ut av den også. Noen som vet??? Edited April 5, 2010 by båtbåtbåtbåt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 (edited) Forgassser som renner over pga slitt nåleventil Feil tenning Edited April 5, 2010 by Bartesam (see edit history) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 har ikke veldig peiling på forgasser? men er det grunnen til at det smeller, ryker og renner over? den spruter bensin kanskje 40 cm Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 (edited) Bør ta ut forgasser og plukke den fra hverandre. Flottøren inni forgasseren sitter i forbindelse med en nåleventil som regulerer nivået i flottørkammeret. Er denne ventilen defekt, så renner den over Kan også være hull i flottør slik at den ikke flyter opp og stenger nåleventilen Edited April 5, 2010 by Bartesam (see edit history) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 (edited) takk takk. regna med at det ikke var normalt at den spytta bensin. blir farlig og ta seg en sigg i båten av sånt. går det ann og kjøpe en sånn nålventil eller må jeg kjøpe ny forgasser på marna for 4400,-? tar gjerne imot flere tips og anbefalinger. kan manifolden være ødelagt? datt masse rustflak ut av den når jeg skrudde på motoren. den er av nyere type og laget i "syrefast stål" ruster ikke utvendig men inni. Edited April 5, 2010 by båtbåtbåtbåt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Ta opp forgasseren og ta med deg en knert bensin. Fyll opp forgasserens flottørkammer med bensin og se om flottøren blir med nivået opp. Rist også i flottøren for å høre om det er bensin inni den. Det skal det ikke være. Gjør den det, så er det nok ventilen som er ullen. Sjekk med Marna om de har en ny ventil liggende Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Executive Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Om båten virket fint i fjor er det helt sikkert ikke en dramatisk feil med forgasseren..Selv om det selvsagt kan være hull i flottøren. Du bør sjekke om du har vann i bensinen. Tapp av flottør huset og eventuelt "glasset" som sitter på bensin røret på de fleste av disse. For meg høres det ut som om du har en rimelig stor feiltenning av en eller annen grunn. Sikker på at pluggledningene sitter riktig? Er kompresjonen god? Om en innsugsventl henger litt kan du også få denne effekten. Quote Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 innsugsventil? hva er det? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Executive Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 http://www.animatedengines.com/otto.shtml Quote Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 ja det vet jeg jo hva er. tenkte om det var noe som het det i forgasseren. hva vil det si at denne henger? hvordan får jeg fikset det? har det noe med klaring på ventilløftere og gjøre? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 (edited) Ikke noe med forgassser å gjøre den innsugsventilen. Nåleventil sitter i forgasserens flottørkammer Ikke noe med klaring å gjøre der heller. Flottøren styrer nåleventilen for å regulere bensinhøyden i kammeret. I ditt tilfelle så stenger ikke nåleventilen for besinstrømmen inn. Edited April 5, 2010 by Bartesam (see edit history) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 skjønte det. tenkte feil. blir mye ventiler. men hvordan gjør jeg at insugsventilene ikke henger? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 (edited) Viktig å ha riktlig klaring slik at ventilen ikke ligger på løfteren og det ender med at ventilen brenner seg Edited April 5, 2010 by Bartesam (see edit history) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 (edited) noen som vet hvordan jeg kan konstantere om det er manifolden som er ødelagt. har ganske stor tro på at det er den. er det noen som har bilde av en manifold hvordan den ser ut inni? er ganske desp så ender med at jeg sveiser en selv hvis min er ødelagt. Edited April 6, 2010 by båtbåtbåtbåt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 nå har jeg hatt opp forgasseren. det kan ikke være nålventilen. den er helt strøken meg færsk fin gummispiss på tuppen, flottøren er ikke sprukket og er tett og fin. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Toivo Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Jeg vil tro at motoren får for lite bensin, har du sjekket tomgangsdysen? Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 er det den dysen som man kan skru ut utvendig under forgasseren eller den lange som sitter skrudd i flottørkammeret? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Toivo Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 hvilken forgasser har du? Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 dellorto. sitter og plukker den istykker nå:D Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Toivo Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 har ikke så greie på de forgasserene, men ligger vel tegninger på marna.no gjør det ikke? Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 tomgangsdysa var fin den. frykter manifolden. noen som har tegninger av en sånn eller innvendig bilder? veldig nysjerrig på hva som er inni der Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Toivo Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 er det en type-K du har? Quote Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 ja 8-11 k 1955 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Executive Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 (edited) ja 8-11 k 1955 Har du sjekket dokument arkivet?Jeg lastet opp original dok til K 1955 for en tid siden . Edited April 6, 2010 by Executive (see edit history) Quote Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post Share on other sites More sharing options...
båtbåtbåtbåt Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 dokumentarkiv? har den orginale bruksanvisningen til motoren men står ikke rare greiene om manifolden. hvis det er noen her som har en sånn liggende kijøper jeg den uansett stand. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.