Jump to content

Bunnstoff på trimplan når de ikke står i oppreist stilling.

Lagavulin

Recommended Posts

Oppdaget når jeg skulle sette ut båten at det ene trimplanet ikke har stått helt oppe når jeg har primet og stoffet det.

Jeg fikk fikset det med å kjøre trimplanet helt ned, og skrapet bort primer og bunnstoff.

Spørsmålet er hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde gjort noe, hadde f.eks simringen gått?

Merket på trimplan er Bennet, er vel 2 år gamle.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

...og det flasser av fort.

Neida, riktig forarbeid er tingen. Syrevask-puss ned-avfett-tokomp. primer - selvpol. bunnstoff (som ikke flasser).

Sylinderstangen blir jo litt tykkere av primer og bunnstoff, og lurer på om dette kunne ha skadet simringen.

Men det blir kanskje skrapet av idet man reiser opp planene og stangen går inn?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Spørsmålet er hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde gjort noe, hadde f.eks simringen gått?

Merket på trimplan er Bennet, er vel 2 år gamle.

Hvis det er samme type trimplan som jeg har, så er det ingen simring i enden på sylinderen. Det sitter kun en O-ring på selve stempelet inne i trimplansylinderen. Den stempelstangen som kommer ut av sylinderen går ganske langt inn til der hvor selve stempelet sitter. Mellom stempelet og enden på sylinderen mot trimplanet sitter det kun en fjær. Ingen tetning der, så vidt jeg kan huske.

Altså ingen problem overhodet.

Håper dette ble forståelig... :crazy:

Takk for den, greit og vite, regner med at det er slik løsning på andre trimplan også.

Edited by Lagavulin (see edit history)

Elektriske trimplan (som f.eks. Lenco) er vel mer sårbare...

Tja, virker som Lectrotab (elektrisk) har en funskjon for å skrape/rense når stangen går inn igjen.

Se under punkt B i Lectrotabs beskrivelse.

Fant ikke noe nærmere beskrivelse hos Lenco.

Man får jo samme problemet hvis man glemmer å kjøre planene opp, og båten står rolig i 3-4 uker. Da vil det jo begynne å gro,

og de fleste trimplan bør vel være designet for at denne groen ikke skal ødelegge noe skulle man tro.

Edited by Lagavulin (see edit history)