Alfa Romeo Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Skal kjøpe meg daycruiser i prisklasse 2-500` og har sett meg ut disse 2 vakre båter i det øvre prissjiktet (hvorfor havner jeg alltid i øvre del...) Ønsker erfaringer/ tips når det gjelder disse 2. Hvilken har best sjøegenskaper? best plass inne/ ute? Best kvalitet? etc.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lagavulin Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Fine båter begge to. Her er Jan Erik Larsens test av Ibiza 24: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/61039 Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Jeg har kun kjørt Ibizaen og det er en svært god sjøbåt som gjør akkurat det du ber den om. Jeg har vært ombord i begge og jeg synes Nordkapp ikke er like smart utnyttet. Men begge er jo flotte båter. Største ulempen med Ibiza er vel at du ikke får den levert med e-tec motor. Quote mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Lagavulin Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Største ulempen med Ibiza er vel at du ikke får den levert med e-tec motor. Tja, eller fordelen.. Såfremt du ikke liker totakts støy da.. Test av 250 Hk'ere De fleste er blitt levert med Yamaha, eller Suzuki. Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
Lagavulin Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Og her er Larsens test av Noblesse 760: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/38370 Forskjellen i støy er først og fremst ved toppturtall i disfavør til E-tec'en, som det framgår av støytabellen i testen. Quote Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
RSy Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Jeg har en kamerat som har Ibiza 24 med Yamaha 4-takter og jeg har selv en Nordkapp 760 (som forøvrig skal selges) med E-tec 250. Jeg er ikke plaget av støy, og synes heller at denne motoren går veldig jevnt og fint på høyt turtall. Den går stillere enn 4-takteren i høy fart. Det er i alle fall min erfaring. Totaltsett er jeg veldig fornøyd med denne motoren og kan anbefale Nordkapp 760 på det varmeste. Jeg selger den med et stort sukk grunnet overgang til større båt. RSy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Du kjøper selvfølgelig Nordkappen ! Ingen slår Nordkapp-gutta på service! Og så er det solide båter, med bra design. Og så er det en båt ikke "alle" har (ennå)... Vet ikke om Ibizaen er så genial oppi. Noen av dem ser jo ut som en bedehus-container (Caravelle minibuss) oppi ... Kjetil S Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
MH OP Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Har kun kjørt Ibiza som er god i sjøen, men for øyet sin del ville jeg valgt Nordkapp! Meget elegant båt. Veldig gøy med sprek e-tec på hekken også ! Ville sagt at en Ibiza er mer fornuftig valg, men vil du ha utseende og morro, så velger du Nordkapp . Quote Magnus - Rammet av 3 fots syken som 10'åring! Link to post Share on other sites More sharing options...
altmuligbåt Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Jeg valgte selv Nordkapp 760. En båt jeg er meget fornøyd med, både med service og ikke minst hvordan den går i sjøen.. Jeg har Mercury (250hk) på min men ville aller helst hatt den nye 350 Yamaha (eller 2 ) Ellers er jeg også meget imponert over hvor stødig og fint den ligger i vannet når vi ligger stille også.. ALT I ALT. MEGET FORNØYD!!!! Quote Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post Share on other sites More sharing options...
Alfa Romeo Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Forstår det slik at disse nye 2-takterene går både jevnt og relativt støysvakt på tomgang? (i motsetning til tidligere - hadde en Vmax 200 hk fra 02 og den lagde et jækla spetakkel). Litt lyd på høye turtall er bare gøy. Er det noen særlig forskjell i plass inne/ ute på disse to? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
RSy Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Tidligere to-taktere og E-tec kan ikke sammenliknes. Når det gjedler båtene vil kansje ikke si at det er noe forskjell i plass, men de er alikevel forskjellig bygget da. Du må nesten kikke litt på bilder av båtene tror jeg. Lykke til med båtkjøp! RSy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Som sagt i tidligere tråder, så var jeg MEGET skeptisk til å kjøpe båt med to-takter på. Men V6er E-tec, har bare en rådigg lyd. Den murrer kanskje litt høyere på tomgang enn feks en 150 Yamaha, men den vræler ikke så høyt på full trøe. Og etter folka på Nordkapp B. var oppi den, starter den raskere og sviver jevnere enn noen gang. Så en Noblesse med E-tec på er ikke å forakte . Kjetil S Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Som sagt i tidligere tråder, så var jeg MEGET skeptisk til å kjøpe båt med to-takter på. Men V6er E-tec, har bare en rådigg lyd. Den murrer kanskje litt høyere på tomgang enn feks en 150 Yamaha, men den vræler ikke så høyt på full trøe. Og etter folka på Nordkapp B. var oppi den, starter den raskere og sviver jevnere enn noen gang. Så en Noblesse med E-tec på er ikke å forakte . Kjetil S E-TEC`en har ikke bare en rådigg lyd,den er nærmest sexy spør du meg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 Fant forresten en gammel påhenger-test i går. Jada, jeg vet jeg er farlig nær å virke som en ny-kristen som har sett lyset ... Vi Menn Båt 7/07 hadde en test med noe mindre motorer enn hva som er aktuelt for deg nå, men tenkte jeg skulle ta med resultatet . Motorene som ble tester var Suzuki 115 DF 4takt 4syl i rekke 16 valve, Selva Narwhal EFI 115 4takt 4syl i rekke 16 valve, Mercury Optimax 115 ELPT 2takt 3syl, Evinrude E-tec 115 2takt V4, Yamaha F115 4takt 4syl i rekke 16 valve. Konklusjonen der var; "Totakteren Evinrude E-tec er alt i alt det beste alternativet i denne testen. Denne motoren scorer godt både med hensyn til fart og støy". Kjetil S Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 hvor mye skal båten koste de ligger en nordkapp på finn til 450.000,- Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
Harmony Posted April 23, 2010 Share Posted April 23, 2010 Jeg har gjennom årenes løp lært meg at i valgprosessen av båt, må også forhandler/importørens seriøsitet betydelig vektlegges. Nå har jeg hatt min 760 Noblesse hos Nordkapp for diverse ettermonteringer, og jeg kan ikke få fullrost servicenivået til importøren godt nok. De er proffe og utrolig imøtekommende hva fleksibilitet og oppfølging angår. Basert på dette kan jeg absolutt anbefale Nordkapp som båtmerke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts