Jump to content

Raymarine c80 og bruk av RayTechRNS på PC

tomcat

Recommended Posts

Hei!

Slik jeg forstår er det ikke mulig å koble sammen en c80 med RayTechRNS i et "live" nettverk (seatalk) for redigering av ruter og seilasplanlegging, stemmer ikke det?

Men bruker man RayTechRNS sammen med en Navionics kortleser kan man da ta ut kartbrikken fra plotteren, putte denne i kortleseren på pc'en og få opp kartene der, og planlegge ruter i forhold til vær etc. Kan man da lagre rutene tilbake på kartbrikken og så lese disse inn igjen på plotteren etterpå?

Er vel ingen grunn til å kjøpe en fullversjon av RayTechRNS for å koble til en C-serie Classc. Trenger SeaTalk HS (Ethernet) for å få nytte av fullversjon.

Kjøp deg kartleser og bruk gratisversjonen av programmet til planlegging og overfør waypoints og ruter via et CF kort.

Tenkte å bruke gratisversjonen ja. Det jeg lurte på da er om jeg kan bruke CF kortet som kartet ligger på til å overføre ruter og waypoints eller om dette må være et annet.

Et annet spørsmål er jo om navionics kortleseren evt kan brukes til å lese/skrive andre CF kort enn kartkortet?

Det anbefales å bruke en annen CF brikke enn kartbrikken til dette formålet, så slipper du å tukle med kartdataene.

En tom standard CF brikke er grei å ha både til ruter og til å oppgradere sw på plotteren.

Navionics kartleseren kan brukes ja.

Slik jeg forstår er det ikke mulig å koble sammen en c80 med RayTechRNS i et "live" nettverk (seatalk) for redigering av ruter og seilasplanlegging, stemmer ikke det?

Om du hadde E80 kunne du bruke RayTech i nettverk med plotteren. Du kunne bl.a. fått radarbilde mm på PC-skjermen. WP kunne du endre og få endringen inn på plotteren umiddelbart. Dessverre har ikke C80 Ethernet tilkopling.