Jump to content

Nidelv 23 weekender, er dette en god båt?

Merlis

Recommended Posts

Hei!

Jeg datt tilfeldigvis over en Nidelv 23 weekender på nettet og synes det så ut som en båt med vanvittig godt utnyttet plass til kun å være kun 23 fot.

Båten er en 1990 modell med en kad 42 motor fra Volvo Penta.

Båten ser meget velholdt ut og ser pen ut, men hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å bytte båt nå da jeg er litt i etableringsperioden og akkurat har kjøpt ny bil slik at kontoen egentlig sier nei til ny båt i tillegg.

Men synes den så utrolig fin ut og har blitt anbefalt akkurat denne båten av en kollega av meg.

Hva har dere å si om Nidelv 23? Er det en god båt og er motoren bra?

Båten koster 350.000,- noe jeg egentlig synes er mye for en så "liten" og "gammel" båt?

Jeg har jo selv en Draco 18DC og merker at den blir litt liten til overnattinger og noe lengre turer på sjøen, så slik sett hadde det ikke skadet med en større båt, bortsett fra at lommeboken sier at dette er et dårlig tidspunkt av meg å kjøpe båt på.

Jeg har hørt at Nidelv 23 er sjeldne båter og at det ikke er mange til salgs av disse i løpet av året, så jeg er veldig usikker...

Dersom noen har noen råd eller tips til meg angående denne båten hadde det vært flott! :smiley:

Mvh

Jonas

Ingen som veit noe om disse båtene?

Båten ser veldig fin ut, men er i tvil på å legge så "mye" penger i en 90'mod båt som er 23 fot, når man nesten kan få en ny 23 foter for samme pris, bare et par hundre tusen mer. Derfor lurer jeg veldig på om dere har noen råd og tips til meg angående denne båten?

Er den verdt 350.000,-?

Er det en god båt med gode sjøegenskaper?

Er det en god motor? Volvo Penta kad 42

Egentlig er jeg jo som sagt tidligere veldig i tvil på om jeg vil bytte ut min båt mot en såpass mye dyrere båt nå som jeg er i etableringsfasen, akkurat har kjøpt ny bil og i tillegg har mye annet å sette fingrene i osv når det gjelder jobb, men båten er absolutt aktuell dersom dere erfarne båtfolk og dere som kan en del om båter mener at dette er mye båt for pengene?

Har også vært innom diverse Windy båter fra slutten av 80-tallet, men de har stort sett bensinmotorer, og av erfaring er dette svært dyrt å kjøre med når motorene blir såpass store og båtene såpass tunge.

På forhånd, takk for hjelpen! =)

Mvh Jonas

Hehe =P Har ikke fått bilen min enda =P Bestilte den gjennom jobben i mars, så jeg venter i spenning på den nå. Men det er klart at man får mere for pengene når det kommer til båt.

Jeg synes også den ser utrolig fin ut, men synes 350.000,- er veldig mye for en 90 modell. Men den er jo sjelden og det er helt klart en flott båt.

Men da jeg jobber som bilselger må jeg helst komme i ny bil også, selvom drømmen hadde vært en slik båt i tillegg. Tror jeg får satse på å gå av med neste viking lotto 1.premien =) Det hadde passet meg utmerket!

Men jeg får vurdere den litt til. Jeg er veldig fornøyd med båten jeg har, men merker at den er noe liten til mitt bruk. Skal man ha større båt må man som regel betale litt mer også... Men får ta en runde med meg selv og tenke godt gjennom det.

Det jeg synes er helt konge med Nidelv 23 DC Weekender er at man får følelsen av en mye større båt enn kun 23 fot. Plassutnyttelsen, designet og sittegruppen bak må jeg si frister ekstremt!

Det er ingen som har noen gode råd om hva jeg bør se etter eller være obs på ved en slik båt? Vurderer å ta en titt på den, men er ikke sikker da jeg synes det blir dumt å bruke andres tid dersom jeg ikke er sikker på om jeg vil kjøpe den. Men kanskje jeg kjøper den om jeg ser den i virkeligheten? Hvem vet? =)

jeg har lenge siklet på denne spesielle Nidelven:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=11008284

putte litt kroner i en god motor, så har man i mine øyne en vakker og praktisk daycruiser:-)

Jeg er helt enig i at den ser praktfull ut! Ingen tvil om det, men jeg er bare så redd for alt treverket da jeg så vidt har tid til å polere og gjøre klar en glassfiber båt før sesongen =/ Men det treverket på den båten der er bare nydelig!

Det er som du sier, putte litt kroner i en god motor så har man en vakker og praktisk daycruiser =)

Jeg synes også den ser utrolig fin ut, men synes 350.000,- er veldig mye for en 90 modell.

Hvorfor det? Husk det er båt vi snakker om her, ikke bil! En velholdt 1990 modell holder seg i pris den. Og her har du en med praktisk innredning, moderne design og en stor, moderne dieselmotor. Da kan du ikke begynne å sammenlikne priser med båter med gamle, sjøvannskjølte bensinmotorer. Det blir helt feil. Om den aktuelle båten er verdt 350.000,- kan jeg ikke uttale meg om, men at den naturlig hører hjemme et sted over 300.000,- er det vel neppe noen tvil om...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg ser den at båter holder seg mye bedre i verdi enn biler, men med tanke på at man kan få 2007-2010 modeller til 200.000,- mer synes jeg er noe å tenke på. Da er motorer, skrog, innredning og alt annet mye nyere.

Båten min er fra 1986 den, så jeg har ikke noe imot gamle båter, men lurte bare på om 350.000,- var mye for en 90-modell.

Men jeg er enig, den skal sikkert ha en prislapp fra 300.000,- og oppover.

Det som er pluss med den er at det er diesel, det er god plassutnyttelse, den er pen i linjene og den er praktisk til å være 23 fot.

Men jeg har hørt at Volvo Penta kad 42 motoren har vært litt opp og ned. Kollegaen min som anbefalte meg å dra å se på denne båten har hatt den motoren selv og var kjempe fornøyd, men har hørt fra andre at det er en av de dårligste motorene Volvo Penta har laget.

Men jeg har ingen formening om denne motoren i heletatt fordi jeg aldri har vært borte i den før.

Hei!

Nidelv 23 er en kjempebåt.Tror ikke det finnes noen båter på 23 fot som er større enn denne. Husk dette er reelle fot uten badeplattform og baugspyd.Båten er ellers bra utnyttet med masse uteplass.

Jeg har hatt den første 23 foteren som ble laget høsten 86.Er ikke redd for at dere vil bli skuffet over denne, med diesel er det jo rimelig å kjøre også. Motoren er stor nok for denne båten, som sagt : kjempebåt med kvalitet som det seg bør fra Nidelv.

Hilsen tidligere Nidelv eier.

Båten ser veldig fin ut, men er i tvil på å legge så "mye" penger i en 90'mod båt som er 23 fot, når man nesten kan få en ny 23 foter for samme pris, bare et par hundre tusen mer. Derfor lurer jeg veldig på om dere har noen råd og tips til meg angående denne båten?

Hvilken 2010 modell finner du til 550.000,- med tilsvarende størrelse, innredning, motor og utstyr som denne? Nå er jeg ikke noe videre bevandret i nybåtpriser, men det hørtes da usedvanlig billig ut?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
KAD 42 har jeg hørt bare gode erfaringer med av mine venner

kjøp den båten du du får igjen pengene når du skal selge uansett :yesnod::flag:

Ja, jeg også har hørt mest positive ting om den motoren, men det er noen som også har sagt det er en problematisk motor fra Volvo Penta. Men så lenge det er flere som sier den er god, så går jeg for at den er det! :flag:

Ja, det er sant at man får igjen pengene dersom man ønsker å selge den igjen. Båter holder seg godt i pris.

Hvilken 2010 modell finner du til 550.000,- med tilsvarende størrelse, innredning, motor og utstyr som denne? Nå er jeg ikke noe videre bevandret i nybåtpriser, men det hørtes da usedvanlig billig ut?

Ryds 23 DC tatt inn fra Sverige kommer på ca 540.000. Synes det også er en meget pen båt, men 540.000 blir litt i meste laget for meg nå, så det måtte blitt noe billigere.

Derfor var denne Nidelven aktuell. Men var kun det jeg tenkte på, at man kan få en ny båt i samme størrelse med lik plassutnyttelse for 200.000,- mer. Men 200.000 er 200.000 også. 90-modell er jo ikke "gammel" i mine øyne, men den har jo noen år på nakken, og motorer blir jo slitt. Men etter alt jeg vet kan båten ha vært brukt lite, eller motor kan være overhalt for ikke lenge siden. Det står jo i annonsen at en del slitedeler på motor er byttet i 2008 og 2009, så tviler ikke på at båten og motoren er bra, men synes bare 350.000,- hørtes noe dyrt ut for en 23 fot fra 1990. Men det er nok som du sier at det er der de ligger.

Det positive med båt er jo at man får igjen pengene når man selger de igjen. I allefall stort sett nesten det samme beløpet.

Hei!

Nidelv 23 er en kjempebåt.Tror ikke det finnes noen båter på 23 fot som er større enn denne. Husk dette er reelle fot uten badeplattform og baugspyd.Båten er ellers bra utnyttet med masse uteplass.

Jeg har hatt den første 23 foteren som ble laget høsten 86.Er ikke redd for at dere vil bli skuffet over denne, med diesel er det jo rimelig å kjøre også. Motoren er stor nok for denne båten, som sagt : kjempebåt med kvalitet som det seg bør fra Nidelv.

Hilsen tidligere Nidelv eier.

Hei! =)

Morsomt å høre at du liker den og at du synes den er praktisk og godt utnyttet til å være 23 fot! Det virker som en usedvanlig praktisk og god båt til å ikke være større enn det den er! =) Uteplassen er veldig viktig for meg, så det er positivt å høre du si det som har hatt en slik en før!

Om du mener jeg ikke kan bli skuffet over den, så lurer jeg på om jeg i allefall skal ta med meg fruen og se på den. Dieselen er selvølgelig et kjempe pluss. Nidelv har jo alltid vært gode båter, så kvaliteten er jeg overbevist om at er meget bra =)

Problemet om jeg drar å ser på den er at lysten tar helt overhånd over lommeboken, så dersom jeg ser på den og den er strøken eller meget pen så er det stoooor fare for at jeg tar den! :tongue:

Jeg får ta en runde med meg selv i kveld og tenke nøye gjennom det. Jeg er egentlig veldig fornøyd med båten jeg har nå også, men merker den er 3-4 fot for liten til å kunne ta noen fine helger på vannet.

Mvh Jonas

Et annet alternativ du kan vurdere i denne størrelsen, er Marex Gambler.

Det ligger en på Finn nå, som ser ut som et velholdt eksemplar. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21633952

Den har riktignok ikke diesel, men en ny bensinmotor som er relativt rimelig i drift og som vil være pålitelig i mange år. (Det er min bitre erfaring at gamle dieselmotorer fort kan bli voldsomt dyre i drift :sad: :sad:)

Dessuten er båten litt billigere i innkjøp, noe som kanskje kan være avgjørende i den fasen trådstarter er nå.

Nå er jeg inhabil så det holder når det gjelder Marex Gambler, men jeg syns plassutnyttelsen i den er suveren.

For meg så var det bl.a viktig med vannklosett og separat toalettrom, noe jeg ser Nidelv ikke har. jeg syns det er viktige faktorer for komfort og trivsel ombord.

Takhøyden under kalesjen i Marex er ca 2meter og det er utrolig praktisk for meg som er 1.90. Suverent å kunne stå oppreist under kalesjen en regnværsdag eller når man er ombord og pusler med ting og tang.

Dessuten ser det ut til at det er større forkabin i Marex, men det er kanskje bare bildet som lyver??

Syns Marexen er litt gammeldags med "bordganger" i skroget, så på det designmessige går Nidelv av med seieren.

I min båt er det dessuten montert kjøleskap under førerstolen og komfyr under den andre, så da har man stort sett det man trenger i en liten weekender.

Selv om både Gambler og Nidelv 23 er relativt gamle båter, tror jeg ikke man trenger å være redd for byggekvaliteten på noen av dem. Norske båter var nesten skuddsikre på den tiden, og ting ser ut til å fungere år etter år.

Vedlikehold betyr som regel mer enn alder.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Hei.

Jeg er helt enig med deg i at Nidelven du vurderer ser bra ut, men jeg synes 350.000 for denne båten som er 20 år gammel er mye. Jeg har selv hatt tre forskjellige Nidelver - Nidelv 24 (fra 1984), Nidelv 26 (fra 1991) og Nidelv 300 Sport (fra 2005), så jeg er klar over at Nidelv lager gode kvalitetsbåter som generelt holder seg meget godt i pris. Plassutnyttelsen i 23 Weekender ser ut til å være ok, men det er tydelig at det er en båt som er noen år gammel. Det ser ut til at flere av putene er relativt slitt (misfarget - mulig bildene lyver), det er en del rust på motoren (ikke uvanlig for 20 år gamle grønne motorer), og så er det ikke til å komme fra at innredningen er mer "kasseformet" enn på nyere båter.

Du skriver at 350K egentlig er i meste laget nå, men hvis du har lyst til å gå opp enda litt tror jeg at denne Nidelv 690 er et minst like bra kjøp. Nidelv 690 er en nyere og mye mer moderne båt enn Nidelv 23, den har eget toalettrom, AD41-motoren er mer enn sterk nok og har et meget godt rykte, og så er det jo en trygghet at den selges gjennom Kragerø-forhandleren til Nidelv som også har fulgt opp båten.

Uansett, lykke til med valg av båt!

Hilsen tidligere Nidelv-eier.

Hilsen hos

Jeg synes 350.000 høres mye ut. Dette er vel den båten som med litt designendringer ble til Nidelv 730 Sport, i rekken 610, 690, 730 og 750, men altså kun 730 (23 Weekender) med stikkabin.

Jeg kjøpte selv i 1996 en ny 750 for rundt 425.000 - rimelig bra utstyrt den gang, men med bensinmotor (ikke forgasser). Riktignok en ganske gunstig messepris den gang. Jeg husker ikke helt, men tror kanskje en KAD 32-motor den gang kostet ytterligere 25 (kanske 50) mer. AD 41 og kad 42 enda mer. 6 år tidligere var nok prisene en god del lavere selv om markedet var ganske dødt fra slutten av 80-tallet. Det finnes eldre båter som faktisk har steget i pris om en ser det i et 20-årsperspektiv, men normalt ser man en verdifall, i beste fall at man etter hvert får igjen nypris.

Ut fra disse betraktningene synes jeg båten virker høyt priset.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei igjen!

Hvor gammel er motoren?

Nidelv 690 har jo mye mindre uteplass, men med seperat toalett. Her er det jo man må prioritere ute eller inneplass.

Jeg solgte min Nidelv p.g.a at jeg ønsket en stikkcabin og eget btoalett, men savner uteplassen jeg hadde fra før.

23 foteren er vel bredere enn 690 er. Jeg målte min til 262 cm fra fenderlist til fenderlist. Bredden er oppgitt til 250, men det er vel for å kunne kjøre den på henger.

Maeex Gamler har jo ikke mye uteplass,men er bra utnyttet innvendig. Båtkjøp er ikke enkelt, men man må sette opp en liste over hva man ønsker seg og prioritere derfra.

Det kan jo kansje være litt prutningsmonn på den også, men synes ikke prisen er helt på jordet hvis motoren er bra.

Lykke til med båtkjøpet! :flag:

Hei igjen!

Beklager seine svar, men har ikke mulighet til å svare fortere på grunn av jobb.

Ja, er litt skeptisk til 42 motoren til Volvo Penta da jeg har hørt at det kan bli noe dyre reprasjoner på disse motorene. Så i utgangspunktet er jeg litt skeptisk til de. Sikkert veldig gode motorer, men med et litt dårlig rykte. Samtidig hører jeg mange si at det er gode motorer og med et godt rykte, men jeg tør ikke å ta sjansen på dette.

Marex Gambler så ut som en meget pen båt med gode løsninger den også! Har faktisk aldri sett den før, men det var en utrolig pen båt med en trygg motor i allefall! Prisen var jo også noe lavere på den kontra Nidelven.

Det eneste som er negativt som du sier JonnyBoy er jo at det er bensin og dermed dyrt å tanke og dyrt og kjøre med på sjøen. Men tatt i betraktning at motoren er av nyere dato og er kjent for å være en god motor er ikke dette så dumt allikevel.

hos: Nidelv 690 er en meget pen båt med lekre linjer! Problemet med denne er at den blir noe dyrere igjen, og jeg veit ikke om jeg tør å gi meg ut på dette akkurat nå grunnet mange andre store kostnader. Men det er absolutt en båt jeg kan tenke meg fremover! Det er jo foreløpig bare meg og fruen som kommer til å benytte båten da vi (heldigvis) ikke har barn enda!

Så båter fra 22-25 fot er jo nok for oss i første omgang.

Båt er i allefall noe som blir høyt prioritert hos meg fremover slik at det kommer til å bli noe større båter fremover da økonomien har stabilisert seg litt mer.

KOB: Jeg også er enig med deg. Jeg synes egentlig 350.000,- for denne virker noe dyrt. Det er godt mulig det er en grei pris, men jeg føler det litt sånn at en 20 år gammel båt som er 23 fot og koster 350.000,- er noe dyrt. I tillegg har den en motor jeg er litt skeptisk til pga ryktet.

Sikkert en utrolig fin båt og sikkert en fin motor også, men jeg tror jeg har lagt akkurat denne på hylla så lenge da jeg kom frem til at jeg synes det var noe dyrt for en så "gammel" og såpass "liten" båt.

Men Nidelv står absolutt på listen over aktuelle båter fremover da de har lekre linjer, godt rykte og du får mye båt selvom de ikke nødvendigvis behøver å være så store.

Ilasekspressen: Det er ikke lett å velge båt, særlig ikke om man ikke har så altfor mye penger å rutte med slik jeg ikke har i mitt tilfelle nå. Det er mange faktorer og prioriteringer som spiller inn. Utvendig plass kontra innvendig plass osv som du nevner. Jeg vil på en måte ha begge deler, men da er 23 fot for lite. Der er det som oftest slik at man må velge.

Jeg tror jeg rett og slett får gå litt i meg selv og tenke på hva jeg faktisk trenger, hva prisklasse jeg bør lete i, hva størrelse det bør være, hva slags motor det bør være(bensin eller diesel) og om jeg faktisk trenger å bytte båt nå eller om jeg bare skal beholde min ett eller to år til for å få råd til en båt jeg kan bli 100% fornøyd med da jeg har spart opp litt mer penger å legge i båt.

Men uansett, tusen hjertelig takk for all hjelp dere har gitt meg! Har blitt mye klokere av svarene deres! :smiley:

Så får jeg sette meg ned å tenke litt på hva jeg er ute etter og hva jeg trenger!

Nok en gang, takk for all hjelp og alle råd! :flag:

Mvh Jonas

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...