Jump to content

vet noen om VM dieselmotorene?


lillefot

Recommended Posts

boka mi som sikkert er fra 82, sier at 488 HT/9 er 684 lang, 665 høy i fra bunnen av bunnpanna og til toppen, bredde på mitten 587. Min står "feil" vei, sånn at proppel akselen går tilbake under motoren. Dette pga fast aksel i en saga 25 LS. Dimensjonene på 488 HT/9 og min 492 HT/9 er like.

Mvh Pål

Link to post
Share on other sites

boka mi som sikkert er fra 82, sier at 488 HT/9 er 684 lang, 665 høy i fra bunnen av bunnpanna og til toppen, bredde på mitten 587. Min står "feil" vei, sånn at proppel akselen går tilbake under motoren. Dette pga fast aksel i en saga 25 LS. Dimensjonene på 488 HT/9 og min 492 HT/9 er like.

Mvh Pål

Redigert av mettekl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har aldri hørt om vm diesel motorer,finner ikke noe om dem på nett.noen som vet?

 

Har selv en VM-Motori 4,2L i min båt og det er riktig som du skriver at det ikke står så mye om dem på nettet. Dette er som påpekt av andre pga at de i det internasjonale markedet markedsføres under andre navn. Mest kjent er nok at Mercruiser 4,2 og 2,8 liter diesel er et rent VM-Motori produkt. Det ble i en periode drevet med parallel import der motorene også ble solgt som Detroit VM - jeg har en av disse.

 

Du finner disse enda solgt som VM med Bertel O. Steen som forhandler, men jeg forstod på salgsjefen der at dette var ikke noe de satset mye på og solgte mye av. Volumet er gjennom Mercruiser sitt forhandlernett, da lakkert svarte og ikke blå :wink:

 

VM-MotoriVM-Motori leverer diselmotorer til lystbåter, arbeidsbåter, nyttekjøretøyer, industri applikasjoner og bilfabrikker

 

p_cont_de_proddies700_05_1_.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Mere info her http://www.swedmotor.se/?id=27

Her en link til BMW Marine D150 som også er en VM 6-syl motor http://www.bmwmarine.net/manuals/fixed/BMW...%20Brochure.pdf

 

Jeg har forøvrig 5-syl 3,1l VM diesel også i min Jeep, helt grei motor det også.

 

DSC00395.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

VM motorene (2.5TD) som sto i noen litt eldre Land Cruisere (HD 70-serie) levert nede I Italia og noen land der omkring var ikke mye å skryte av. Var så mye problemer med disse søppelmotorene at LC`r med slike motorer ble svært vanskelig å kvitte seg med på bruktmarkedet og da til langt lavere priser enn de med Toyota sine egne motorer (3.4D)

For tiden båtløs.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er ikke alt som i gamle dager :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Cummins Mercruiser QSD serien er VM motori produkter.

Har en hvitmalt 4,2-320Hk i båten min- Går veldig bra, fin lyd også.

 

Italienerene er vel de som har utviklet dieselmotorene mest de siste 10-15 åra.

Commonrail innsprøytning var det Fiat som utviklet.

dsc00314.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

 

Det høres ut som typisk Benny fra Broom-sjargong. Han er ikke alltid så nøye med at detaljene skal være korrekt, men legger heller vekt på det "humoristiske".

Tror ikke engang at jeg trenger å google dette for å finne at det er Benny som skriver.

2,5 literen er nok egentlig ikke en marinemotor i utgangspunktet, den ble tross alt levert flere bilmerker og bilmodeller fra 80-tallet og utover. VM Motori har forøvrig vært store på motorleveranser til landbruksmaskiner.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Range Rover med 2.4 liter VM diesel som var varmkjørt før jeg kjøpte den. Motoren var både startvillig og sprek som bare det. Etter 4-5 år fikk den problemer med vannforbruk og ble erstattet av en MB OM617a med 15 hk mer. Fryktelig mye dauere motor med høyre forbruk.

 

Dieselmotorer generelt tåler ikke å varmkjøres selv om noen er litt mer tolerante enn andre. Som en velrenommert dieselmekaniker en gang sa det: "There is no such thing as a minor overheat"..,

 

Italienerne har gjort mer for bil- og motorindustrien enn folk flest aner men når en bare ønsker å fokusere på rykter så gjør en ikke annet enn sladrekjerringer flest...

 

I mitt hode er italienske diesler langt bedre enn f.eks. tyskere og nesten like bra som de franske :-)

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...