ut mot havet Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Har mistanke om at ein eller fleire av glødepluggene er defekt, korleis sjekker eg om dei er ok? Motoren er ein British Leyland 4 sylinder. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teza Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Skru de ut, sett på spenning og de skal da bli rødglødende. Blir de bare varme er de defekte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Koble av ledningen og mål motstanden i hver av pluggene. Mål mellom der ledningen satt og blokka/ eller minus. Sørg for å få god kontakt. De skal ha en motstand på 1-2 Ohm sånn ca. Du trenger et ohm/multimeter. Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Å måle motstand i glødeplugger med et vanlig multimeter har ikke annen verdi enn å se om der er brudd eller ikke i pluggen og det er jo bare en halvveis kontroll. Nest beste kontroll er å måle strømmen til hver enkelt plugg men også her er et vanlig multimeter nokså begrenset da de fleste multimeter har en begrensing på 10A og en kald glødeplugg kan trekke opp mot 30A. Beste kontrollen, men som også kan ødelegge glødepluggen, er å ta alle ut og sette spenning på og se om de gløder tydelig i tuppen, gjør de det er de Ok. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Enig i det, men det er så utrolig mye kjappere å måle motstanden, og ofte er det brudd i de og da får man jo svar... Har du brudd i en ville jeg ha byttet alle. Gjorde ihvertfall dette selv på bilen her om dagen, og 3 av de var det brudd i. Da gadd jeg ikke å måle fler, byttet alle 8. Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Skru de ut, sett på spenning og de skal da bli rødglødende. De skal bli nesten mot hvitgødende :-) mvh bavaria32sport Tidligere Merc 7,3 eier med hvittglødende glødeplugger. Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
ut mot havet Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 Må eg skru ut pluggen når eg skal måle motstanden? eller berre måler eg mellom der ledingen sitter og minus når pluggen sitter på plass? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Du trenger ikke skru ut pluggen, ta bare av kabel Quote Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 (edited) De skal ha en motstand på 1-2 Ohm sånn ca. Du trenger et ohm/multimeter. Klippet litt fra et gammelt innlegg jeg har hatt tidligere: 1 ohm glødeplugg; 12 Volt=12 A ved 1ohm. Effekten blir da (12V * 12 A) = 144 watt. Også blir det litt tap herogder.. Så alt fra 120-150W. Så mer enn 1 ohm blir dårlig.. 2 ohm glødeplugg; 12 Volt=6 A ved 2ohm. Effekten blir da (12V * 6 A) = 72 watt med perfekt batteri på hundrevis av Ah. Mer praktisk runder de knapt 50W med 2 ohm.. Det er ikke nok til å få noe temp på innsiden av en dieselmotor som består av maseevis med jern.. I tillegg har mange ohmmeter en toleranse på 0,5-1% av fullverdimåling. dvs i et 0-200 ohm omeråde, bommer de med 0,5-1% av 200ohm. Husk at hvis du ohmer kan 0,2 ohm forkjell være mye mhp effekten som den gir. I tillegg til at prosentfeilen på multimeteret ditt spiller en del inn når du er så langt ned på skalaen :-) 0,7ohm/12V=205W 0,9ohm/12V=160W 2 ohm/11V = 60W Eneste riktige med glødeplugger er visuell inspeksjon. de skal lyse skiggelig lysegult opp mot hvitt. Gløder de orange og tuppen er mørkere enn midten, er de gåene. Nest best er å måles strømtrekket i glødepluggen mvh Bavaria32sport Edited April 6, 2010 by Bavaria32Sport (see edit history) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Min erfaring er at glødepluggen må kobles fra kabelnettet og måles hver for seg. Alt over 0,1 ohms motstand tyder på defekt plugg eller en plugg som er i ferd med å ryke. EN defekt plugg kan gi en tungstartet motor. Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Det er ikke nok til å få noe temp på innsiden av en dieselmotor som består av maseevis med jern.. Det kan vel ikke være meningen at så mye av motoren skal varmes opp av glødepluggen? Er det ikke slik at dieselspruten fra dysa treffer den glødende pluggen og at dieselen da tenner? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Du har nok rett i det, det er ikke massevis av jern som skal varmes opp av glødepluggen. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Jeg har båtmotor uten glødeplugger, så jeg har ikke dette problemet der, men på bilen har jeg opplevd vanskeligheter med start av kald motor og mistenkt glødeplugger. Jeg vet at pluggene skal trekke ca. 12A hver. Siste gang jeg sjekket, brukte jeg tangamperemeter og fant at det gikk ca. 24A. Dermed konstaterte jeg at 2 plugger var defekte. Da bestemte jeg meg for å bytte alle 4. Eivind Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Jeg hadde tidligere en Ford Sabb 54hk, som var 100% avhengig av at alle glødepluggene fungerte for at den skulle starte. Glødepluggene her trakk ca 15A hver, så da var det rimelig enkelt å måle hvor mye den trakk ved gløding for å sjekke tilstanden. Jeg målte først med et Biltema amperemeter for bil som jeg koplet mellom, koster kun noen tiere. Senere kjøpte jeg tangamperemeter, som forenklet målingen ytterligere. Da var det lett å sjekke pluggene: Ved 60A strømtrekk var alt OK, 45A indikerte 1 defekt plugg etc. Siden glødepluggene på denne var montert inni innsugsmanifoilen, var det greit å slippe å demontere manifoilen for å sjekke status på glødepluggene. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Rikosjett Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Ta av kabelbro, slik at hver glødeplugg er uten kontakt med hverandre. Strekk deretter en 12v kabel direkte fra batteriet. Når du berører hver enkelt glødeplugg hver for seg med kabelen skal det komme en liten gnist. Gjør det ikke det er pluggen gåen og du kan skru den ut og bytte Brukte metoden i mange år på min Audi 1,6td da den var skikkelig trangt å komme til å skru ut pluggene Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Noen som vet hvor jeg får kjøpt glødeplugger til TMD40A billigst? Går de over ens med f.eks en bil så man kan få tak i de fra biltema? Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
ut mot havet Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Fekk mange gode innspel her, motoren starter men går veldig ujevnt og ryker mykje det første minuttet, så vert gangen rolegare og røyken avtar. Reknar med det er ein eller to glødeplugger som er dårlege? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Går de over ens med f.eks en bil så man kan få tak i de fra biltema? Dersom du finner disse på Biltema er mitt råd, glem det. Disse har elendig holdbarhet og det hjelper da lite at de er billige. Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 motoren starter men går veldig ujevnt og ryker mykje det første minuttet Eit heilt minutt med fusk...kan det være dieseltilførsel, luft i systemet? Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
ut mot havet Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Nei eg overdriv vel litt når eg seier eit minutt, men motoren går ikkje reint med det samme etter start og det er ein del røyk som gir seg raskt. Trur ikkje det er dieseltilførsel som er problemet, for meg kan det synest som det er manglande gløding på ein eller to sylindrer. Men eg får sjekke pluggene i helga så veit eg meir. Det er mulig at ein eller fleire glødeplugger har dårleg effekt, dette trur eg fordi eg har prøvd å ettergløde og då vert det mindre røyk og motor kjem raskare i jevn gange. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rikosjett Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 sjekk forstøvning på dysene Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
skippy Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Spurte og om det samme på et verksted. Der sa di at du gjør det samme som med tennpluggen. Skru ut pluggen, sett på ledningen. Legg pluggen til jord og prøv. Nå skal den gløde. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.