Jump to content

Korleis sjekke om glødeplugg er ok?


ut mot havet

Recommended Posts

Å måle motstand i glødeplugger med et vanlig multimeter har ikke annen verdi enn å se om der er brudd eller ikke i pluggen og det er jo bare en halvveis kontroll.

 

Nest beste kontroll er å måle strømmen til hver enkelt plugg men også her er et vanlig multimeter nokså begrenset da de fleste multimeter har en begrensing på 10A og en kald glødeplugg kan trekke opp mot 30A.

 

Beste kontrollen, men som også kan ødelegge glødepluggen, er å ta alle ut og sette spenning på og se om de gløder tydelig i tuppen, gjør de det er de Ok.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
De skal ha en motstand på 1-2 Ohm sånn ca. Du trenger et ohm/multimeter.

Klippet litt fra et gammelt innlegg jeg har hatt tidligere:

 

1 ohm glødeplugg; 12 Volt=12 A ved 1ohm. Effekten blir da (12V * 12 A) = 144 watt. Også blir det litt tap herogder.. Så alt fra 120-150W. Så mer enn 1 ohm blir dårlig.. 2 ohm glødeplugg; 12 Volt=6 A ved 2ohm. Effekten blir da (12V * 6 A) = 72 watt med perfekt batteri på hundrevis av Ah. Mer praktisk runder de knapt 50W med 2 ohm..

 

Det er ikke nok til å få noe temp på innsiden av en dieselmotor som består av maseevis med jern.. I tillegg har mange ohmmeter en toleranse på 0,5-1% av fullverdimåling. dvs i et 0-200 ohm omeråde, bommer de med 0,5-1% av 200ohm. Husk at hvis du ohmer kan 0,2 ohm forkjell være mye mhp effekten som den gir. I tillegg til at prosentfeilen på multimeteret ditt spiller en del inn når du er så langt ned på skalaen :-)

 

0,7ohm/12V=205W

0,9ohm/12V=160W

2 ohm/11V = 60W

 

Eneste riktige med glødeplugger er visuell inspeksjon. de skal lyse skiggelig lysegult opp mot hvitt. Gløder de orange og tuppen er mørkere enn midten, er de gåene. Nest best er å måles strømtrekket i glødepluggen

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Min erfaring er at glødepluggen må kobles fra kabelnettet og måles hver for seg.

Alt over 0,1 ohms motstand tyder på defekt plugg eller en plugg som er i ferd med å ryke. EN defekt plugg kan gi en tungstartet motor.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Du har nok rett i det, det er ikke massevis av jern som skal varmes opp av glødepluggen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Jeg har båtmotor uten glødeplugger, så jeg har ikke dette problemet der, men på bilen har jeg opplevd vanskeligheter med start av kald motor og mistenkt glødeplugger. Jeg vet at pluggene skal trekke ca. 12A hver. Siste gang jeg sjekket, brukte jeg tangamperemeter og fant at det gikk ca. 24A. Dermed konstaterte jeg at 2 plugger var defekte. Da bestemte jeg meg for å bytte alle 4.

 

Eivind

Link to post

Jeg hadde tidligere en Ford Sabb 54hk, som var 100% avhengig av at alle glødepluggene fungerte for at den skulle starte. Glødepluggene her trakk ca 15A hver, så da var det rimelig enkelt å måle hvor mye den trakk ved gløding for å sjekke tilstanden. Jeg målte først med et Biltema amperemeter for bil som jeg koplet mellom, koster kun noen tiere. Senere kjøpte jeg tangamperemeter, som forenklet målingen ytterligere. Da var det lett å sjekke pluggene: Ved 60A strømtrekk var alt OK, 45A indikerte 1 defekt plugg etc. Siden glødepluggene på denne var montert inni innsugsmanifoilen, var det greit å slippe å demontere manifoilen for å sjekke status på glødepluggene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ta av kabelbro, slik at hver glødeplugg er uten kontakt med hverandre.

Strekk deretter en 12v kabel direkte fra batteriet.

Når du berører hver enkelt glødeplugg hver for seg med kabelen skal det komme en liten gnist.

 

Gjør det ikke det er pluggen gåen og du kan skru den ut og bytte

 

Brukte metoden i mange år på min Audi 1,6td da den var skikkelig trangt å komme til å skru ut pluggene

Link to post
Går de over ens med f.eks en bil så man kan få tak i de fra biltema?

 

Dersom du finner disse på Biltema er mitt råd, glem det. Disse har elendig holdbarhet og det hjelper da lite at de er billige.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Nei eg overdriv vel litt når eg seier eit minutt, men motoren går ikkje reint med det samme etter start og det er ein del røyk som gir seg raskt. Trur ikkje det er dieseltilførsel som er problemet, for meg kan det synest som det er manglande gløding på ein eller to sylindrer. Men eg får sjekke pluggene i helga så veit eg meir. Det er mulig at ein eller fleire glødeplugger har dårleg effekt, dette trur eg fordi eg har prøvd å ettergløde og då vert det mindre røyk og motor kjem raskare i jevn gange.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...