TellusTellus Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Hei godtfolk, Har fått nye seil til båten og har noe jeg lurer på hva jeg kan bruke det til. I revet til seilet sitter det selvfølgelig en malje som er nært masta. I denne malja er det festet to ringer på hver side av seilet. Jeg gjetter på at det er en kjapp måte å feste seilet på og noen jeg kjenner plystret om at det kalles "dogbone". Isåfall.. hvordan kan jeg bruke disse to ringene på best mulig måte? Er det noe jeg mangler og kan kjøpe, isåfall hvor? Quote De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Hva med denne linkenDynema dogbone En stropp som er sydd med løkke ihverende og sammen på midten. Kan være rask til å feste seilet ved bom/mast. Quote Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 Takk for linken! Er det noen som har bilde av hvordan dette brukes. Og er det noe jeg trenger å montere på masten for å bruke dette? Quote De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Disse øyene er for å lettere få montert hurtigrevet på revekroken ved masten. Du bruker den ene eller andre siden avhengig om hvilken side du monterer revet på. Er normalt revekrok på hver side. På gamle seil var det ofte kun en malje og det var på noen båter vanskelig å få denne på revekroken. Vet ikke om det var forklaring nok. God seilas. Lykke til og god seilas med nye seil, det er alltid stas. Quote www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Sånn ser en revekrok ut: Quote Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Det er riktig som ravddo skriver. Sansynligvis ble viggen levert med rullebom uten kroker framme og blokker bak. Disse må da ettermonteres for at du skal kunne reve seilet på denne måten. Da må du ha en krok på hver side foran og tre blokker bak. Disse er til uthal, rev 1 og 2. Lykke til. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 Da har jeg blitt meget klokere. Viggen ble originalt levert med en ubrukelig rullebom. Da ser det ut som jeg må ha revekrok. Har noen et lett tilgjengelig bilde på blokkene "sunflyer" beskriver ovenfor? Takk for gode svar! Quote De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Hei, for moderne seil er det nok for å lage et slab-reef, dvs der du kan reve ved å dra seilet ned til bomen med et tau (i noen tilfelle rto) fortrinnsvis fra cocpit. Se her for et eksempel på hvordan Selden sin løsning er (som krver en sleide montert inne i bom'en: Det finns flere varianter. Poenget er å ha et tau som er festet i ringen i maljen inne ved masteliket, og et tredd gjennom maljen ved akterliket i samme høyde og ned til bomen hvor det legges rudnt bom'en med et pålestikk, så det kan gli akterover. Når du drar i revetauet vil tauet i akterliket både fungere som nedhal og uthal. Tauet ved bomen vil fungere som nedhal.(Må selvsagt først slippe ned på fallet før du rever) Søk på bilder på google med nøkkelord Slab reef så finnner du flere eksempler. Har du ikke selden bom så kan man la et langt tau gå fra pålestikket rundt bomen akter, opp en trinse i katerliket, ned til bomnokken, gjennom bomen, opp til en trinse i masteliket og ned til dekket og tilbake til cocpit. Som du skjønner gir det mye friksjon på taute og man bør da ha trinser ikke bare maljer/ ringer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.