Dieselboy Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Hei Har en Eber D1L ca 90 modell. Puttrer å ryker ved oppstart, går bare kort tid så stopper den. Etter det jeg kan finne ut av har ikke denne modellen utskiftbart glødegitter, slik som andre modeller har. Noen som har forsøkt å ta ut hele holderen som holder glødeplugg? Denne ser ut for at den er presset fast i brennkammer. Ser at gitteret er meget nedsotet og igjenkokset. Går det an å ta ut innmat i brennkammer på disse? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Leitz Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Har du forsøkt å skifte glødeplugg? Hva med brenselfilteret? Sot og bek i brennkammer? Det er nok riktig at denne ikke har "glødegitter". Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 Joda, den har glødegitter, men sitter langt inne i glødepluggholder. Pluggen er målt, ok. Brennstoff får den. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 9, 2010 Author Share Posted April 9, 2010 Var ikke mange gode råd å få denne gangen :-( Men på en annen side, snakket jeg med en fyr i dag som kunne fortelle at i 80% av tilfellene varmere generelt begynte å krangle, var det som oftest strømtilførselen som var problemet. Spesiellt om det var påmontert disse sorte, runde hengesikring holderne. Så ut fra det jeg forklarte om at brenneren ikke tennte skikkelig, putret litt og en masse røyk, mente han at det garantert var for lite strøm til at den vil starte. Det er ingen problem med for lite volt på batteri, her har jeg målt 12,7 volt i hvilespenning, og 12,3 volt ved oppstart av eber. Han jeg snakket med tittet i brennkammeret og kunne fortelle at den var meget ren etter så mange år, så dette strømproblemet er ikke så gammelt, bare jeg som ikke har brukt varmeren siden jeg kjøpte båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 9, 2010 Author Share Posted April 9, 2010 (edited) Har nå montert sammen eber'en, kjørt i gang og fått synnset litt. Den starter opp og går helt fint, men den har en litt sur gråsort eksos. Gjorde et lite eksperiment med å blåse lett i slangen til forbrenningsluftinntaket, da forsvant den sure eksosen. Så da virker det sånn at den får litt for lite luft til forbrenning. Ser på deletegning at det skal være en strupeventil på forbrenningsluftinntaket, må sjekke ut dette. Det kan og være viften som ikke går for fullt. Her skal jeg sjekke alle koblinger på kablene. Kan jo være spenningssvikt over en kabelsko, slik at viften ikke klare max omdr. Koblet forresten direkte til batteri for å teste, denne virket 100 %. Så da blir det en liten økt i morgen og. Edited April 9, 2010 by Dieselboy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 12, 2010 Author Share Posted April 12, 2010 I går: Var i båten å skulle remontere eberen, fant da noen kontakter på originalt kabelsett som var nesten helt borteiret. Så da ble det ikke oppstart i går. I dag: Hadde vært å kjøpt nye kabelsko som passer i disse hvite kontaktene. Da jeg skulle til å skifte ut disse, fikk jeg meg en liten overaskelse. Ved avmantling av ny kabelende så jeg at kablene, de fleste, var helt ødelagte innvendig på leder. Et par kabler var det nesten bare støv igjen av, andre var svartbrennt. Klemte på nye kabelsko på det som var av endene, men blir vel nødt til å bygge nytt kabelsett til eberen. Fikk ikke kjørt i gang i kveld, da jeg måtte hjem å måke gata fordi at hele innkjørselen var vasket bort av regnet/snøsmeltingen. Dette om eber'en, eller kabelsettet til den, er da til info til dere andre som plages med å få den til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 15, 2010 Author Share Posted April 15, 2010 Skal i båten i kveld for å snekkre sammen nytt kabelsett til varmeren, så da håper jeg at den vil fungere skikkelg etterpå. Slik som det er nå, vil ikke viften gå med jevnt turtall, hører den jager litt. Det er mest sannsynlig for mye egenmotstand i de dårlige kablene, såpass mye at viften ikke når sitt arbeidsturtall og brenneren da får litt for lite luft. Etter eksosen å dømme, så brenner den med underskudd på luften. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Midtveis i montering av nye kabler. Vel.....da har jeg endelig fått laget ny kabling til eber'en. Men sliter enda med sur eksos. Mener å ha fått gått gjennom det meste nå......hva har jeg oversett? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Som du selv er inne på er forholdet luft/diesel en sansynlig årsak. Hva måler du av spenning på viften under drift etter at du har byttet kablene? Har du demontert og rengjort varmeren? Kan årsaken være sot i brennkammer eller nedsatt kapasitet på lufttilføresel eller eksos? Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Varmeren har vært demontert ned til den siste del. Var ikke mye sot å se, MEN kan være at det ligger en sotkake innerst i brennkammeret som jeg har oversett. Har ikke målt spenning på vifte etter kabelbytte, men hører at den går bedre og mer stabilt enn tidligere. Nedsatt kapasitet på luft/eksos - har prøvd å kjørt med bare 20 cm slanger/rør på luft/eksos uten noe bedre resultat. Kan det rett å slett være viften som er gammel og slitt (irr og rust innvendig), som kan være årsaken. At den ikke spinner fort nåkk ?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 En ting du kan forsøke: Sett en PC-vifte eller en annen 12V vifte til å blåse luft mot varmerens luftinntak. Kanskje kan dette gi nødvendig luft til forbrenningen. En annen mulighet kan også være at varmeren får for mye diesel, eller at dieselen ikke forbrenner skikkelig. Jeg kjenner ikke virkemåten på disse dieselpumpene, men er det mulig at pumpa gir mer diesel som følge av at den begynner å bli slitt? Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Vil tro at disse puls-pumpene vil levere for lite brennstoff når dem blir slitt .... Er vel bare å ta "møkka" med hjem i garagen igjenn, så starte forfra på nytt....demontere brennkammer. Tenker da å steame brennkammeret med en slik hjemme rengjørings steamer, så se hva som kommer ut. Kan jo hende at det sitter en diger "ruke" med koks som blokerer for eksosen. Er visst endel krinkelkroker innvendig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Et annet alternativ er å ta et knippe ledninger, bygge om det elektriske, så kjøre alt manuelt for å se hva som skjer. Kan jo være noe i elektronikken som feiler. Trenger bare 3 sladder for å tvangskjøre: en til vifte, en til gløding og en til pumpe. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Prøv å kjøre den på lampeolje, den brenner mye renere og du blir kvitt ev. igjenværende sotrester. Jeg gjør det på min Ardic 091 av og til, vet at flere har god erfaring med dette. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 (edited) En annen ting: Kan det være reguleringen som spiller deg et puss? Har du mulighet til å la vifta få strøm direkte fra batteriet, dvs ikke over varmerens styring? Dersom dette løser problemet kan årsaken ligge i styringen. Lagt til: Du har tenkt på det samme selv ser jeg. Brigg Edited April 18, 2010 by Brigg (see edit history) Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Prøv å kjøre den på lampeolje, den brenner mye renere og du blir kvitt ev. igjenværende sotrester.................. En ting som jeg just kom på her nå ........kan det være dieselen som jeg forer den med.....den får servert denne "MSD", tror jeg det heter??? dieselen. Det er mere voks i denne en vanlig diesel. Men lampeolje ?? går det bra ?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Lampeolje går helt fint! ingen problem, brenner mye renere og varmer også bedre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 En annen ting jeg lurer på angående glødingen........skal denne pulse? Varmeren tenner og brenner ..... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 (edited) Spenningen på glødepluggen opphører når flammevakten registrer forbrenning. Da skal også viftehastigheten øke noe. Edited April 18, 2010 by Bøljan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 (edited) Hvor er i så tilfelle flammevakten ?? Se delebilder lenger opp i tråden.... Det jeg kan finne er en thermosikring og ett overopphetingsvern. Viften øker hastighet når forbrenningen starter og glødepluggen slukker. Edited April 18, 2010 by Dieselboy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Om en ser i innlegg #3......i inntakskanalen på luften sitter det en hylse, pos 12 på deletegning. Skal denne være her? Har ikke en slik...er den for å justere luftmengde riktig til forbrenning (fabrikkinnstilling) ???, eller er den til å øke hastigheten på luften?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Ser ut til å være nr 5 eller nr 7 på tegningen, litt vanskelig å se pga av gule pila de. Rens begge to. Forbrenningen styres av flammevakta (nr5) ? Termostaten(nr7) ? sørger for at vifta går til varmeren er nedkjølt etter at du skrudd den av. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Nummer 5 er "Safety thermal cutout switch" Nummer 7 er "Temprature switch" Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Ok. Nr 5 er overoppheting føler og nr 7 var tempføler, men det skal være en flammevakt der også, det er den som styrer forbrenningen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 (edited) Ikke noe i delelista som blir nevnt som flammevakt..... deleliste Edited April 18, 2010 by Dieselboy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.