Bøljan Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) Står det flamesensor noe sted i dokumentasjonen din ? Eller photocelle ? Redigert 18.April.2010 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Har lagt ut lenke i innlegg # 25 på deleliste. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Har kikket på den, varmeren din ser ut til å kun være styrt av tempfølere. Prøv som sagt å kjøre den på lampeolje, virkelig verdt et forsøk nå som du har prøvd det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) Så var det ....skal jeg ta eber'en ut og hjem i trygge omgivelser, eller skal jeg fyre den opp med lampeolje montert ombord .....har veldig stor respekt for ting som brenner.... Redigert 18.April.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Angående glødingen så ser jeg nå at den er tids styrt, ligger inne x antall sekunder. Om du kobler den direkte som du nevnte tidligere er sannsynligheten stor for at en brenner av etter en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Tenkte jo å stenge den av når flammen har kommet. Hører når den brenner .... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Selvfølgelig skal en ha respekt for slike ting, Men å kjøre den på lampeolje er helt trygt. Jeg og mange andre har prøvd det med bra resultat. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Skal i allefall gi eber'en et annet drivstoff enn MSD ..... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Da har jeg vært en tur i båten, gitt eber'en annet fôr. Ser ut som at røyken forsvant, men sliter enda med av viften jager under drift. Ser ut for at dette problemet kommer etter 6 - 10 minutter, når varmeren har blitt varm. Når brenneren startes får vifta 11,3 volt (lav hastighet) og dette anser jeg som normalt. En tid etter at brenneren har tennt, girer vifta opp noe da den får 12,3 volt, eller hva som er på batteriet. Slo på laderen (14.3 - 14,7v) og viften og fuelpump økte hastighet. Hadde voltmeter på hele tiden mens jeg holdt på, registerte at viften jaget mens volten var stabil. Volt er målt både forran og etter vifteutgang på releboks, ingen differanse her. Ser på koblings skjemaet at det ligger en liten motstand på + ledning rett før viften. Her målte jeg stabil volt etter motstand (14,3 volt med lader), selv da var det antydning til av vifta jaget. Kan det rett å slett være lagrene i viftemotor som har gjort sitt?? Denne AEG viftemotoren, er den med eller uten børster? En liten ting til...hva er så spesiellt med disse "eber sikkringene" med blå/gul ring ??????? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) Kan virke som at viften er moden for utskifting ja siden spenningen er stabil, om den er børsteløs vet jeg ikke. Men som du selv nevner kan det være at lagrene er dårlige, særlig hvis den hyler litt innimellom. Og dette blir nok verre når den blir varm. De sikringene du nevner kjenner jeg ikke noe til. Redigert 18.April.2010 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Sikringen er den som står i selve kontrollboksen (den av aluminium). Står ved siden av kontaktene, og er visst kun til viften. Det er ingen hyling fra viften når den går. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Er viften så pass åpen at det er mulig å komme til med olje/fett? I tilfelle kan det være verdt et forsøk å smøre opp. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Dieselboy Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Snakket med en hyggelig kar på Diesel og Elektro service på Alvøen Kai, Bergen i dag. Det skulle ikke være problemer med å sette inn en "vanlig" treg sikring til eberen. Måtte bare passe på riktig Amp på sikringen. Jeg forklarte kjapt symptomer og hva som var gjort. Han var ganske sikker på at det var viften som hadde gjort sitt. Før i tiden så tok dem å reparerte disse viftemotorene, men ikke nå lenger - ikke løse deler å få. Men burde ikke være noe stor sak å få i orden bare en har litt verktøy tilgjengelig. Så da blir det å plukke den ut, demontere i sin helhet, bytte børster, rengjøre og oppsmøring av lager. Regner med at det er glidelager, en type messing som er innsatt med olje (veldig porøs messing som holder på olje).... Så da blir dette kvelden oppgave. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Sitrap fra kveldens aktiviteter - pella sund eber'en igjen, tok ut viftemotor. Demonterte denne så i atomer, fant ikke noe annet enn at den var full av kullstøv fra børstene. Lagrene (kulelager!!!!) virket å være i orden, gjorde grundig rent, og pusset sleperingen. Børsten var som nye. Satte motoren sammen igjen, monterte sammen varmer.... Startet opp uten problemer, men har nå fått en fordømt vibrasjon, ikke så mye, men den merkes. Kunne ikke lenger registrer jagingen på vifta, så en må jo ha "inne" på noe. En annen sak er tempraturen brenneren får ved bruk av lampeolje. Vil tro den er betydelig høyere enn ved bruk av diesel. Eksosrøret vart såpass varmt at det begynnte å ryke av isolasjonen. Da var det på tide å stenge av varmen, vente litt, så var det kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Bra du har fått liv i Eber`n igjen, vibrasjonen skyldes kanskje et løst deksel eller en dårlig tildratt skrue siden du har demontert den endel ganger. Lampeolje gir noe høyere forbrenningstempratur og da blir en kvitt sot og koksavleiringer. De fleste dieselvarmere har en tendens til å (surne) etter lengre tids bruk av bare diesel, derfor en fordel å (brenne) de rene med lampeolje av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Njaaaa.....liv og liv fru blom. hehe .... Viften sluttet i allefall å jage, men jeg tror enda at den ikke går så fort den skal. Så nå har jeg vært å handlet nye lager (hele 92 kroner !!!). Disse hadde jeg tenkt å få byttet i løpet av kvelden. Må jo demontere hele greia IGJEN!! Men hva gjør en ikke for å spare 2500 kroner. Må vel få bukt med vibrasjonen og tenker jeg...... Om ikke, blir det vel en "dele" eber til salgs !!!! Ja...så må jeg skaffe ren diesel !! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 (redigert) Kveldens oppdatering ....MED BILDER! Får vel starte med å vise de nye skinnende kabelskoene som er montert. Her i fra klipping av gammel kabelfloke. Må holde tungen rett i munnen her....å ha husken i orden. Så litt fra i dag, demontering for lagerbytte på vifte. Brennkammer og vifte delt fra hverandre. Vifte og viftemotor i atomer. Her er alt montert sammen, varmeren rusler å går. Her ser en virrvaret med nye ledninger. Må vel fikse en samlestrømpe etterhver :-) Kan legge til at når varmeren nå er i drift, virker det som om at det er en litt bedre lyd i den, vibrasjonen er borte. Men vifta jager enda litt. Finmålte på utgangen fra kontrollboksen, så da at viften går opp og ned med volten. Volten gikk mellom 12.53 til 12.56. Kan tro dette høres på vifta. Får leve med dette. Videre så er det ennå litt røyk fra brenneren, da jeg har gått over til ren (bil) diesel. Får veø bare leve med dette og. Redigert 20.April.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Har da igjen "bare" å få i orden eksosrøret. Dette er skjøtet, og delene er bare tredd inn i hverandre med noe pakningsgrakse på !!!!! Denne pakningen ryker å lukter fælt når det blir varmt. Må også gå over varmluftsslangene. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Dagens gla'nyhet ......eberen går som ei klokke, varmer godt. Skal nå se på mulighet på å flytte denn til et bedre egnet sted. Surrer jo litt når den går, så må få til noen form for støyreduksjon, å kanskje korte inn lengden på varmluftsslanger. (minke varmetapet) En skulle nesten ha fått nyttet varmen fra eksosrøret også, men blir vel litt vanskelig .....eller mer omfattende. Er jo synd å ødsle bort så mye god varme !! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) Dagens erfaring med varmeren ..... Trodde alt var i skjønneste orden inntil i går aftes...skulle starte eberen som jeg har gjort mange ganger nå etter service/rep ....den ville rett å slett ikke tenne skikkelig, med det tilfølge masse sur eksos og store sotklumper. Virkelig frustrerende .. Nyss før hele møkka havnet over rekka i går....men tenkte å gi den en sjanse til. Tok i kveld å byttet over til lampeolje, klarte å få lurt den i gang....og yess..den startet . Var glad ikke FORURENSNINGSTILSYNET kom forbi ...hehe... det var ikke småtteri som kom ut av eksosrøret, sot i digre hauger....Lot brenneren gå i halvannen time, etter hvært var all soten borte og null røyk av eksosen. Mens brenneren puslet og gikk, tok jeg frem manualen til den...leste i kapitelet om drivstoff - der står det en del om hva en skal bruke avhengig av tempraturer - diesel , vinterdiesel, diesel innblandet bensin!!, ......omg !! Videre står det i boka - under spesielle forhold selv over 0 grader kan en i gitte tilfeller benytte fyringsolje E01, eller "fotogen" som da er lampeolje. Ta kontakt med produsent. Trekker da den konklusjon at dette er et spesiellt tilfelle. Med diesel - sur røyk fra eksos, samt igjensotning, vil ikke brenne. Med lampeolje - starter lett og brenner uten synbar eksos. Skal etterhvert forsøke å blande 50/50 diesel og lampeolje, for å se hva som skjer. Vil komme med rapport etter forsøket er over. Redigert 6.Mai.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Hei Dieselboy! Da er vi igang med ny sesong! Startet opp min Ardic vannvarmer på diesel....en god del røyk i starten og det samme når jeg skrur den av. Jeg kommer nok til å bare kjøre den på Lampeolje heretter. Dagens diesel er nok ikke helt hva det var lenger... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) I går kom jeg ikke så langt at jeg kunne stenge den av, den døde hen av seg selv og hele havna røyklagt. Har prøvd både grønndiesel (avgiftsfri) og "vanlig" bildiesel. Bare det at her i byen er det kun miljødiesel å få tak i ( diesel innblandet 5-7 % biodiesel). Dette ser ikke ut til å fungere. Men skal som nevnt tidligere, forsøke å blande diesel og lampeolje, så se hva som skjer....blir vel litt rimligere vil jeg tro. Redigert 6.Mai.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Hadde en liten prat med teknisk avdeling hos EBER Norge i dag.....fikk vel dommen ganske kjapt. Siden den ikke vil brenne helt rent på diesel var det garantert at brenneren synger på sine siste timer. (Har fortalt om alt jeg har gjort med brenneren, rengjort,lager vifte, ny kabling osv osv.) Det vil si at "veken" som ligger utenpå flammegitteret begynner å bli sliten. Dette er en ikke utskiftbar del på D1L. Dem kunne fortelle at jeg kunne med god samvittighet bruke ren lampeolje til drivstoff. Men kunne ikke svare på hvor lenge den hadde igjen. Er bruken som er avgjørende. Kan jo holde i mange år til mitt bruk. Veken er laget av et asbestlignende materiale som ikke er å skaffe lenger. Å heller er ikke flammegitteret på D1L ment for å ta ut.....men men...den dagen den ikke vil mer, kommer jeg til å forsøke å tersje ut denne delen så se om ikke en kan trylle sammen noe ....(har alt laget tersjeverktøy) Har messing duk/nett på jobb, samt at jeg sikkert finner noe som kan brukes til ny veke. Alt for å spare 10 - 12 tusen lapper. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 ...bruke ren lampeolje til drivstoff. Blir ikke dette en falitterklæring med det "nicket" du har? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Dieselboy Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 He he ......du kan så si. Men er jo ikke min feil at eberen mest sannsynlig har gjort sitt. Så da for å kunne forlenge levetiden litt, så må en gi den litt medisin (eller endre kostholdet til den) slik at den holder seg frisk så lenge så mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.