Jump to content

Eberspächer D1L, putrer og ryker

Dieselboy

Recommended Posts

Da har jeg vært en tur i båten, gitt eber'en annet fôr. Ser ut som at røyken forsvant, men sliter enda med av viften jager under drift. Ser ut for at dette problemet kommer etter 6 - 10 minutter, når varmeren har blitt varm.

Når brenneren startes får vifta 11,3 volt (lav hastighet) og dette anser jeg som normalt. En tid etter at brenneren har tennt, girer vifta opp noe da den får 12,3 volt, eller hva som er på batteriet. Slo på laderen (14.3 - 14,7v) og viften og fuelpump økte hastighet.

Hadde voltmeter på hele tiden mens jeg holdt på, registerte at viften jaget mens volten var stabil. Volt er målt både forran og etter vifteutgang på releboks, ingen differanse her.

Ser på koblings skjemaet at det ligger en liten motstand på + ledning rett før viften. Her målte jeg stabil volt etter motstand (14,3 volt med lader), selv da var det antydning til av vifta jaget.

Kan det rett å slett være lagrene i viftemotor som har gjort sitt??

Denne AEG viftemotoren, er den med eller uten børster?

En liten ting til...hva er så spesiellt med disse "eber sikkringene" med blå/gul ring ???????

Snakket med en hyggelig kar på Diesel og Elektro service på Alvøen Kai, Bergen i dag. Det skulle ikke være problemer med å sette inn en "vanlig" treg sikring til eberen. Måtte bare passe på riktig Amp på sikringen.

Jeg forklarte kjapt symptomer og hva som var gjort. Han var ganske sikker på at det var viften som hadde gjort sitt. Før i tiden så tok dem å reparerte disse viftemotorene, men ikke nå lenger - ikke løse deler å få.

Men burde ikke være noe stor sak å få i orden bare en har litt verktøy tilgjengelig. Så da blir det å plukke den ut, demontere i sin helhet, bytte børster, rengjøre og oppsmøring av lager. Regner med at det er glidelager, en type messing som er innsatt med olje (veldig porøs messing som holder på olje)....

Så da blir dette kvelden oppgave. :-)

Sitrap fra kveldens aktiviteter - pella sund eber'en igjen, tok ut viftemotor. Demonterte denne så i atomer, fant ikke noe annet enn at den var full av kullstøv fra børstene. Lagrene (kulelager!!!!) virket å være i orden, gjorde grundig rent, og pusset sleperingen. Børsten var som nye.

Satte motoren sammen igjen, monterte sammen varmer....

Startet opp uten problemer, men har nå fått en fordømt vibrasjon, ikke så mye, men den merkes. Kunne ikke lenger registrer jagingen på vifta, så en må jo ha "inne" på noe.

En annen sak er tempraturen brenneren får ved bruk av lampeolje. Vil tro den er betydelig høyere enn ved bruk av diesel. Eksosrøret vart såpass varmt at det begynnte å ryke av isolasjonen. Da var det på tide å stenge av varmen, vente litt, så var det kvelden.

Bra du har fått liv i Eber`n igjen, vibrasjonen skyldes kanskje et løst deksel eller en dårlig tildratt skrue siden du har demontert den endel ganger. Lampeolje gir noe høyere forbrenningstempratur og da blir en kvitt sot og koksavleiringer.

De fleste dieselvarmere har en tendens til å (surne) etter lengre tids bruk av bare diesel, derfor en fordel å (brenne) de rene med lampeolje av og til.

Njaaaa.....liv og liv fru blom. hehe ....

Viften sluttet i allefall å jage, men jeg tror enda at den ikke går så fort den skal. Så nå har jeg vært å handlet nye lager (hele 92 kroner !!!). Disse hadde jeg tenkt å få byttet i løpet av kvelden. Må jo demontere hele greia IGJEN!! Men hva gjør en ikke for å spare 2500 kroner.

Må vel få bukt med vibrasjonen og tenker jeg......

Om ikke, blir det vel en "dele" eber til salgs !!!!

Ja...så må jeg skaffe ren diesel !!

Kveldens oppdatering ....MED BILDER!

Får vel starte med å vise de nye skinnende kabelskoene som er montert.

dsc00295.jpg

Her i fra klipping av gammel kabelfloke. Må holde tungen rett i munnen her....å ha husken i orden.

dsc00297.jpg

Så litt fra i dag, demontering for lagerbytte på vifte.

dsc00299.jpg

Brennkammer og vifte delt fra hverandre.

dsc00300.jpg

Vifte og viftemotor i atomer.

dsc00301.jpg

Her er alt montert sammen, varmeren rusler å går. Her ser en virrvaret med nye ledninger. Må vel fikse en samlestrømpe etterhver :-)

dsc00302.jpg

Kan legge til at når varmeren nå er i drift, virker det som om at det er en litt bedre lyd i den, vibrasjonen er borte. Men vifta jager enda litt. Finmålte på utgangen fra kontrollboksen, så da at viften går opp og ned med volten. Volten gikk mellom 12.53 til 12.56. Kan tro dette høres på vifta. Får leve med dette. Videre så er det ennå litt røyk fra brenneren, da jeg har gått over til ren (bil) diesel. Får veø bare leve med dette og.

Redigert av Dieselboy (see edit history)

Dagens gla'nyhet ......eberen går som ei klokke, varmer godt. Skal nå se på mulighet på å flytte denn til et bedre egnet sted. Surrer jo litt når den går, så må få til noen form for støyreduksjon, å kanskje korte inn lengden på varmluftsslanger. (minke varmetapet)

En skulle nesten ha fått nyttet varmen fra eksosrøret også, men blir vel litt vanskelig .....eller mer omfattende. Er jo synd å ødsle bort så mye god varme !!

• 2 uker senere...

Dagens erfaring med varmeren .....

Trodde alt var i skjønneste orden inntil i går aftes...skulle starte eberen som jeg har gjort mange ganger nå etter service/rep ....den ville rett å slett ikke tenne skikkelig, med det tilfølge masse sur eksos og store sotklumper. Virkelig frustrerende ..

Nyss før hele møkka havnet over rekka i går....men tenkte å gi den en sjanse til.

Tok i kveld å byttet over til lampeolje, klarte å få lurt den i gang....og yess..den startet :eek: . Var glad ikke FORURENSNINGSTILSYNET kom forbi ...hehe...

det var ikke småtteri som kom ut av eksosrøret, sot i digre hauger....Lot brenneren gå i halvannen time, etter hvært var all soten borte og null røyk av eksosen.

Mens brenneren puslet og gikk, tok jeg frem manualen til den...leste i kapitelet om drivstoff - der står det en del om hva en skal bruke avhengig av tempraturer - diesel , vinterdiesel, diesel innblandet bensin!!, ......omg !!

Videre står det i boka - under spesielle forhold selv over 0 grader kan en i gitte tilfeller benytte fyringsolje E01, eller "fotogen" som da er lampeolje. Ta kontakt med produsent.

Trekker da den konklusjon at dette er et spesiellt tilfelle. Med diesel - sur røyk fra eksos, samt igjensotning, vil ikke brenne. Med lampeolje - starter lett og brenner uten synbar eksos.

Skal etterhvert forsøke å blande 50/50 diesel og lampeolje, for å se hva som skjer. Vil komme med rapport etter forsøket er over.

I går kom jeg ikke så langt at jeg kunne stenge den av, den døde hen av seg selv og hele havna røyklagt. Har prøvd både grønndiesel (avgiftsfri) og "vanlig" bildiesel. Bare det at her i byen er det kun miljødiesel å få tak i ( diesel innblandet 5-7 % biodiesel). Dette ser ikke ut til å fungere.

Men skal som nevnt tidligere, forsøke å blande diesel og lampeolje, så se hva som skjer....blir vel litt rimligere vil jeg tro.

Hadde en liten prat med teknisk avdeling hos EBER Norge i dag.....fikk vel dommen ganske kjapt.

Siden den ikke vil brenne helt rent på diesel var det garantert at brenneren synger på sine siste timer. (Har fortalt om alt jeg har gjort med brenneren, rengjort,lager vifte, ny kabling osv osv.)

Det vil si at "veken" som ligger utenpå flammegitteret begynner å bli sliten. Dette er en ikke utskiftbar del på D1L.

Dem kunne fortelle at jeg kunne med god samvittighet bruke ren lampeolje til drivstoff. Men kunne ikke svare på hvor lenge den hadde igjen. Er bruken som er avgjørende. Kan jo holde i mange år til mitt bruk.

Veken er laget av et asbestlignende materiale som ikke er å skaffe lenger. Å heller er ikke flammegitteret på D1L ment for å ta ut.....men men...den dagen den ikke vil mer, kommer jeg til å forsøke å tersje ut denne delen så se om ikke en kan trylle sammen noe ....(har alt laget tersjeverktøy) :yesnod:

Har messing duk/nett på jobb, samt at jeg sikkert finner noe som kan brukes til ny veke. Alt for å spare 10 - 12 tusen lapper.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...