Volvomekanikeren Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Hellu'n Hvor viktigt er det egentlig med kjølevannsfilter? Hva kan streike med om jeg skulle være uheldig å få noe i kjølevannspumpen? vil ikke dette moses i impelleren, og komme ut i eksosen/kjølevannet? Har foresten snakket med verkstedet idag, motoren ser helt flotters ut sier de, og jeg kommer til og få meg en god maskin, som vil vare en del år med riktig vedlikehold, derfor jeg begynnte og tenke på dette siden jeg ikke har det den dag i dag Noen som vet hvor jeg får kjøpt ett greit filter, til en billig penge? Seeyah! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøman Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Det bør du absolutt montere.Impelleren er av gummi og den "moser" ikke noe som helst.Den blir heller "most" og da varer ikke motoren din llenge. Kjølevannsfilter kan du feks.Kjøpe på maritim ell.Bestille på nettet.Nettbåt feks..... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
theppan07 Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Nja, er enig med trådstarter. Alle utenbordsmotorer og drev med impeller i drevet klarer seg meget godt uten filter. Eller er motorer med innvendig sjøvannspumpe mer utsatt? Lettere for å bli tørrkjørt kanskje? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Det er sikkert ikke noen ulempe å ha sjøvannsfilter, men hvor nødvendig er det egentlig? Jeg har reist rundt nå i 10 år uten filter, og har aldri opplevd noen problemer pga manglende filter. Det har stadig vært meningen å montere et filter, men har aldri blitt noe av. Tar inn kjølevannet via seildrev. Mulig behovet for filter er mindre pga seildrevet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Jeg mener at, som en hovedregel, så bør man ha installert et sjøvannsfilter så sant det er mulig ! En utenbordsmotor har vel ikke mulighet for evt. ettermontering da hele stasen er designet av motorfabrikanten. Men så har man jo andre muligheter å rense inntak ved å tilte motor for å fjerne evt. plast eller ulumskheter som måtte blokkere inntaket. En innenbordsmotor derimot bør ha et filter for å hindre at impeller ødelegges (som også nevnt ovenfor) samt for å forhindre uønskede blokkeringer i diverse kjølere! Men, det er jo opp til hver enkelt hvordan man ønsker å sikre tilgang på kjølingen. Jeg kan derimot ikke se noen bakdeler ved å ha installert et egnet sjøvannsfilter! Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 (edited) Nå er vel som regel inntaket laget som en sil som holder tilbake det som ikke går gjennom impelleren? Spørsmålet er kansje like aktuelt mhp. hva som kan passere gjennom andre steder, særlig kjøleren. På motorer med platekjøler er nok vannfilter å anbefale. Edited April 6, 2010 by NilsPils (see edit history) Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Har siler i skroggjennomføringene jeg, og i tillegg sjøvannsfiltere. Rengjorde disse i høst da jeg konserverte motorene. Fant småkvist og andre fremmedlegemer i filterne Da gjør de tydeligvis en bedre jobb enn silene i skroggjennomføringene Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Må bare legge til et bitte lite innlegg nå! (Passerer 1000 grensa!) Jeg mener at behovet for filter avhenger også av båtens operative lokaliteter! Vanligvis så flyter elementene på overflaten eller de synker til bunns (potensielle blokkeringer). Dessuten avhenger behovet av dybden inntaket stikker! Opererer man skuta i et strømutsatt/grunne område så virvles ting/tang opp fra bunnen og er dermed potensielle blokkeringsobjekter! Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Tusen takk for svar! Då har vi no kommet frem til at det ikke er HØYS nødvendig, men smart og ha vist uhellet skulle skje! Men då blir det filter på meg Noen som kan finne noen greie filtre rundt om? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Spørs om du vil ha plastikkræl, eller ordentlig vare. Har ett slikt ett sjøl, kosta litt men jeg vil ha kvalitet. Koster rundt en høvding Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Har lurt på slik filter eg og, fann litt grums i oljekjøleren når eg rensa i fjor. Men vi får se. Båten har gått uten siden 1987.....og nå er jo alle så beviste at man finner neppe plastposer i sjøen lenger... Men det er jo kjempefordel å ha ved feks konservering dersom filteret ligger over vannflaten.. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 (Passerer 1000 grensa!) Gratulerer, mateco Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 (edited) Etter å ha sett hvor mye dritt det samler seg i sjøvannsfilterne i løpet av noen turer, er jeg overbevist om at et godt filter gjør livet bedre å leve for sjøvannsdsiden i motoren. Krepsdyr, tang og tare, sand, småplastbiter, småskjell, sjøgress, sild, grapsete rester av maneter, ... .... i det hele tatt alt som befinner seg under kjølen har en merkverdig evne til å havne i kjølevannet. Det er lettere å tømme filteret enn å fjerne det når det har satt seg i motoren. Tips: Kjøp et filter hvor filterenheten enkelt kan åpnes og rengjøres uten bruk av verktøykassa. Edited April 7, 2010 by Tilde (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Etter å ha sett hvor mye dritt det samler seg i sjøvannsfilterne i løpet av noen turer,er jeg overbevist om at et godt filter gjør livet bedre å leve for sjøvannsdsiden i motoren. Der er du borti et godt poeng. Slik ditt inntak er plassert og slik du bruker båten er det nødvendig med filter. Jeg har hatt filter i de fleste båtene jeg har hatt og kan vel bare huske en gang jeg har plukket ut litt ålegras fra filteret. Om en er usikker på behovet kan det være en god ide å montere filter, det koster ikke så mye og er vanligvis enkelt å plassere. De sakene som havner i filteret ville stoppet i kjølerene om filter ikke var montert så det er uansett en rimelig forsikring mot varmgang Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.