Talum Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Lurer på om noen har erfaringer å dele med en ivrig fisker men fersk i ekkoloddverden. Jeg kjøpte meg et Furuno 620 ekkolodd med en svinger type skroggjennomføring i syrefast materiale (Jeg har en aluminiumsbåt). Har jo sett at det loddet har fått endel skryt. Jeg ønsker gjerne å ha enkelte ting inn med den berømte skjeen. !! Problemet det er snakk om er vel støy på bildet spesielt med tanke på skrogtypen. Skal skjermen jordes til alu skroget ? Ser det er et jordingssymbol bak skjermen. (Regner med at det ikke er snakk om en ekstra (-) fra batteriet). Er det bare + og - ledningene som skal kobles til på den ledningsstumpen inn på loddet. Eller skal også en av de andre små ledningene der jordes, evt settes på skjermjordingen ? Takker for alle svar Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 (edited) Kjenner til flere med aluminiumskrog som måtte jorde FCV-620 for å bli kvitt støyen. Det er bare + og - på strømledningen som behøver kobles til. De andre ledningene er NMEA 183 og hvis de ikke skal brukes må du isolere dem for å unngå kortslutning. FCV-620 har et veldig bra navigasjonsskjermbilde slik at jeg vil anbefale deg å koble loddet til plotteren. Edited April 6, 2010 by abbor (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Talum Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Takk for responsen !! OK ! Da er det bare å lage seg en jordingskabel og koble mellom "jordingsskrue" bak skjermen og alu skroget. Kartplotter ligger foreløpig på vent. Hvordan fungerer plotter sammen med FCV 620 ?, trodde ikke de kunne kobles sammen. Finnes det noen rimelige alternativer på kartplotter som fungerer bra ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Hvis du tar en kikk i manualen vil du se at det er to (mener jeg å huske) navigasjonskjermer på FCV-620. Du får tilgang til disse bare ved å vri på en vender, ingen menytrykking. Jeg bruker den til å få opp posisjonen numerisk, fyller halve skjermen, mye raskere og enklere enn å finne samme info på plotteren. Vil ikke anbefale en plotter med mindre enn 5" skjerm og 480x480 oppløsning. Garmin har redusert prosen på plotterene nå i år. GPSMap 526 er et bra valg. Sjekk priser hos SeaSea, Maritim og Seatronic. Lowrance HDS-5M er et annet bra valg. Her er en butikk som har bra pris på HDS: HDS-5M Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Talum Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Det er 2 nav menyer ja. Skal sjekke litt priser ol. Takker for svar Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts