amanda1950 Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Hei Bytter dere olje på motoren i båten hvert år? Jeg har byttet hvert år, men vet egentlig ikke hvorfor. Dersom jeg sammenligner med bilen har jo båten langt færre timer gange mellom hvert oljeskifte, så jeg lurer på om det egentlig er nødvendig å bytte hvert år? (Motoren i båten er en marinisert Volvo D60 (1989 mod)) Håper noen har kunnskap og erfaring til å gi meg ett råd :-) Mvh Bjørn Erik Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Jeg synes årlig oljebytte er en grei forsikring mot motorproblemer og unødig slitasje på motoren. I perioder med lite bruk kan man sikkert ta sjansen på å bruke oljen to år, men jeg velger likevel å bytte hvert år. Min motor skal vel ha ca 6 liter på et oljeskift, og det er til å leve med... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 (edited) De fleste motorer som er konstruert for fritidsbruk, har anbefalt oljeskifteintervall ca. hver 100 - 125 timer eller 1. gang pr år hvis drifttiden er kortere. Årsaken til kortere driftstid pr oljeskift på marinemotorer kontra bil, er blant annet at i båt går motoren med belastning 100% av tiden (tilsvarende en bil som kjører i kontinuerlig motbakke). En annen sak er at det utvikles skadelige syrer i brukt olje, og i en båtmotor som kan ha lange stilleligge-perioder, kan syren angripe metall inne i motoren. Dette er blant annet årsaken til at mange anbefaler oljeskifte om høsten, slik at motoren ligger med ny "syrefri" olje i vinteropplag. Jeg bytter konsekvent olje og oljefiltere hver høst og forsøker heller å spare penger ved å finne en god olje til en vettug pris. Edited April 7, 2010 by Tilde (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Alltid spørsmål om penger og tid. Alle motorer kan nok overleve fleire år på samme olje om du vil spare nokre kroner eller ikkje gidder skifte. Andre folk igjenn, sover dårlig om natta i sin egen usikkerhet om hvorvidt oljen burde vert skifta før eller etter vinteropplag. Min anbefaling er : rein olje på, før motoren utsettes for kuldegrader og lagring i meir en 2-3 mnd. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
amanda1950 Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Takk for svar, blir til at jeg bytter. :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Deiligerfjorden Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Ja, det gjør du lurt i Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 De fleste motorer som er konstruert for fritidsbruk, har anbefalt oljeskifteintervall ca. hver 100 - 125 timer eller 1. gang pr år hvis drifttiden er kortere. I boka til min Volvo D2-55 står det at motoroljen og filtret skal skiftes etter 500t. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nidelv 28 Søgne Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Fiskesjarker går 1000 timer, før de bytter. Jeg bytter annenhvert år på min Volvo penta Tamd. Dette er ner enn godt nok. Finnes det en genial oljepumpe forresten? føler alt jeg handler er no dritt!! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Jeg bytter annenhvert år på min Volvo penta Tamd. Dette er ner enn godt nok. Jeg tilhører gruppen som skifter olje hvert år. Det gjør jeg vel mest fordi det er enkelt og koster ikke så mye. Derfor gidder jeg rett og slett ikke å funere så mye over det. Men når spørsmålet først stilles, så må jeg vel ærlig talt si at jeg tviler på nødvendigheten av denne prosessen. Noen som har hørt om havarerte motorer hvor skadene kan tilskrives at oljeskift er foretatt for sjeldent? Eller at motorer har rustet opp innvendig pga oljeintervallene? Hvis ja, vil jeg si jeg virkelig tviler på om det kan skyldes at oljen har blitt skiftet hvert 2. eller 3. år. Det må dreie seg om langt lengre tidsintervaller om det skal få noen betydning - tror jeg Mange er ekstremt nøye med sine marine-motorer, men gir blaffen i sin bilmotor. Dette til tross for at bilmotoren går langt mer enn båtmotoren i løpet av et år. Belastningen er anderledes, ja, men det er marinemotoren bygget for. Det er derfor de er så ekstremt dyre. Da har jeg likevel fundert litt over dette - og ja - så fortsetter jeg å skifte hvert år Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Fiskesjarker går 1000 timer, før de bytter..... Sikkert, men så er det også stor forskjell på tunge langsomtgående yrkesmaskiner og lettbygde turboladede og turtallsvillige fritidsbåtmaskiner. Når det gjelder gode oljepumper, så fant jeg dette tipset her på BP og kjøpte denne: Marco Oljepumpe Den er ikke billigst, men gjør oljeskiftet på få minutter og uten å søle en dråpe. Verdt hver eneste krone. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Jeg bytter dieselfilter 2 ganger i året. og olje filter 1 gang. Nor jeg skifter oljefilteret, skifter jeg også olje Smart Det! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 (edited) Jeg bytter dieselfilter 2 ganger i året. Smart Det! Ja, sikkert smart å sikfte det 2 ganger i året. Har filterne vært veldig skitne når du har skiftet dem? I så fall ikke, er det noen grunn til å anta at du vil få mye grums på tanken iløpet av sesongen siden du har behov for så hyppig skifte? Hvis i så fall du allerede har grums på tanken.... tøm og rengjør den!!! Men sikkert smart. En kompis av meg fikk litt ujevn gange på motoren, og ja det skyldtes at dieselfilteret var modent for utskifting. Skulle bare mangle. Hadde stått på motoren siden den var ny for 22 år siden Edited April 7, 2010 by "Mathilde" (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Hehe... Nei, ikke mye groms i filteret nor jeg skifter det.. Nettopp vasket tanken.. Men bedre med 1 skift ekstra, en 1 skift for lite Så har jeg alltid filtre og olje med meg extra Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Nei, da er sannsynligvis filteret rent da - når du skifter det. Hvorfor i all verden skifter du da??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 jeg skifter olje og filtre hvert år, uten tvil. Fikk et tips om at den gamle drev oljen er fin å bruke til motorsag (kjedeolje) så da kan den brukes til noe fornuftig etterpå også :) Quote Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 (edited) Fikk et tips om at den gamle drev oljen er fin å bruke til motorsag (kjedeolje) så da kan den brukes til noe fornuftig etterpå også :) Dette stod vel også i Båtmagasinet for et nummer eller tre siden. Jeg nevnte påstanden for en god venn som driver et maskinfirma som forhandler blant annet motorsager, og fikk hysterisk krampelatter og dyster hoderisting til svar Dette var ikke noe han hadde på sin anbefalingsliste hvis du liker motorsagen din Edited April 7, 2010 by Tilde (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Nei den oljen passer nok best på drevet, så la den være der en sesong til isteden. Så ødelegger du ingenting Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 (edited) Tidl. emner her på BP om oljeskift Edited April 7, 2010 by Zach (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Morgan81 Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 ..En annen sak er at det utvikles skadelige syrer i brukt olje, og i en båtmotor som kan ha lange stilleligge-perioder, kan syren angripe metall inne i motoren.. Dette med syre i oljen har blitt nevnt i mange tråder her på baatplassen. Noen som kan forklare nærmere om hvordan og når dette er et problem i en fritidsbåtmotor, eller er dette noe som er blitt en "sannhet" fordi det er gjentatt så mange ganger..? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 (edited) Dette med syre i oljen har blitt nevnt i mange tråder her på baatplassen. ... eller er dette noe som er blitt en "sannhet" fordi det er gjentatt så mange ganger..? I manualen til mine to D4/300hk står det at oljeskiftintervallene er mellom 100 og 200 timer pr år, eller minst en gang pr år. Dersom svovelinnholdet i brennstoffet er mellom 0,5 og 1% = 200 timer drifttid/ 12 mnd. Dersom svovelinnholdet i brennstoffet er over 1% = 100 timer driftstid/ 12 mnd. Med kr. 800.000 i maskinrommet gidder jeg ikke å overprøve ingeniørene til VP om dette. Edited April 7, 2010 by Tilde (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Hmmm.. Mange meninger om at båtmotorer har en ekstrem belasting, og det derfor må byttes olje oftere enn en bilmotor. Fakta er vel at en båtmotor alltid går i "oppoverbakke". Dermed mindre belasting i forhold til en bilmotor som veksler turtall hele tiden pga giring osv (og mange kaldstarter i løpet av vinteren) En forskjell er at båtene her i Norge stort sett er vinterlagret og oljen ligger stille i motoren i dvaletiden (her sier alle "båtmotor"-produsenter at man må skifte olje pga at mange ting skjer med oljen hvis den ikke er i bevegelse under opplag). Pratet med en kar som bor i området; Han har alltid hatt en forkjærlighet til biler, og ikke båter. Han er sivilingeniør (jobbet i 30 år med bilmotorer) og har noen biler. Blandt annet en elbil han bruker daglig. Men også to stk Lamborghini av beste klasse, bilene står hele tiden i hans verksted, men blir tatt ut på kjøretur noen ganger i løpet av sommeren. Han har bygget om disse motorene mange ganger, og de er stadig under utvikling. (Tror ikke det er andre Lamborghinier som har samme motorer som han har). Men til poenget; Han kan ikke skjønne at båtfolk "må" bytte olje hvert år på sine båt (les; bilmotorer). Han har hatt mange avhandlinger på viskositet osv på olje i hans karriere, men som han sier; Mine Lamborghinier får ny olje når den er blitt "passe" svart, ellers smører oljen som den skal. Men han nevner i samme setning at det er som produsenter av bunnstoff sier at "man må" legge på nytt bunnstoff hvert år iflg produsentene (på min båt bare etterfyller jeg hver vår, aldri hatt groe, Seajet 033). Vel; Jeg skifter olje på moteren i blandt, ikke hvert år! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Hyppig oljeskift er godt for samvittigheten og nattesøvnen. Jeg vil ikke tro at motoren merker særlig forskjell Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Vil bare nevne at for lastebiler/trailere som har oljeskift på 80 000 km ( ) kreves et spesielt avdamperfilter nettopp for å bli av med fukt/kondens i oljen, slik at man hindrer syreoppbygging. Hyppige oljeskift er godt for nattesøvnen, og "jeg steller godt med motoren min"-følelsen. For hyppige, er ikke nødvendigvis like godt for miljøet......... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Ja - jeg skifter hvert år - både filter og olje, og både på motor og gearkasse. I tillegg til å bytte anbefaler faktisk produsenten å fylle girkassa til randen med DX3 olje, og med filterskifte drar det seg mot tusenlappen bare for gearkassa. OG gearolja er klin rein enten det er på høsten eller på våren jeg tar den ut. Har litt vanskelig for å tro at dette kan være nødvendig - og føler av og til at dette må være litt overkill - men så lenge det fortsatter garantier i gang blir det vel til at jeg følger boka. -koh Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.