sol Startet 7.April.2010 Del på Facebook Startet 7.April.2010 Er i gang med trekking av forkabin.Kjøpt inn skrogtrekk fra Maritim.Har løsnet noen alulister på vinduene for å legge trekket under listene.Er dette nødvendig for å få det pent,eller kan jeg skjære rundt? Er litt redd for at vinduene ikke blir helt tette hvis jeg legger trekket under. Noen sysnpunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Heia, Du bør absolutt legge trekket innunder listene. Når du strammer til skruene så tettes det fra utsiden og ikke innenfra, men trekk godt til og gjerne ettertrekk, så du ikke får slapp tetning ettersom trekket gir litt etter. Egentlig bare synsing og ikke erfaring fra min side, skal forøvrig gjøre jobben selv før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Takk for info.var vel det jeg trodde.Har du kommet langt med prosjektet? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Kan dere ikke legge ut bilder fra arbeidet, jeg skal også gjøre samme arbeidsstykket i vår, så det hadde være artig å se hvordan andre griper fatt i den typen arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Kan prøve å få tatt bilder i morra.har revet ut det gamle trekket foreløpig.har også fjernet ryggstøene til sideputetene etc.. Er spent på hvor vanskelig det er å få det pent.Har kjøpt inn kontaktlim,men vurderer heller å bruke våtromslim. Brukes kontaktlim.må jo alt legges riktig med en gan,hvis ikke sitter det som bare f..... Sitér dette innlegget Link to post
lillefot Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 dere må bare fortsette å skrive inn om montering av trekket,spesielt om hvilken type lim som blir brukt.skal igang med samme jobben sjø. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Alle detaljer mottas med takk, limtype er jo meget viktig, hvilke plater du fester trekket på og hvordan du fester platene, eller limer du trekket direkte på skroget. Jeg trenger jo ikke å oppfinne kruttet på nytt hvis du allerede har ordnet den saken. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Brukes kontaktlim.må jo alt legges riktig med en gan,hvis ikke sitter det som bare f..... Tips, sjekk opp samme emne på flere steder på disse sider. Om man bare bruker kontaktlim på den ene siden gir det deg litt tid til å arbeide med det - ref ett innlegg i en annen tråd om samme emne, og det sitter vistnok like godt. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
jada Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Jeg har ikke byttet trekket, men limt opp en god del som var løsnet. Jeg rev litt mer av slik at jeg kom til på innsiden og smørte på med kontaktlim med en kost på skrogsiden og la trekket inntil igjen. Dette var for etpar-tre år siden, og det sitter fortsatt som bare det. Gjorde heller ikke ren skrogsiden før jeg klinte på med limet. På skrogsiden satt det fortsatt igjen rester av den tynne skumgummien som var bak på trekket. Men limet sitter altså fortsatt. Brukte kontaktlim på boks. Forsøkte for endel år siden å gjøre det samme med kontaktlim på sprayboks, men det satt ikke. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Hei jeg vil anbefale deg å bruke våtroms lim , da har du muligheten til å justere og det sitter som fy, lengre tørketid men dog . jeg har en tråd om omtrekking av min fjorg 24 w på . fjordboatclub.no Sitér dette innlegget Link to post
Helge M Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Hei, Jeg skiftet ut en del skottbekledning i fjor etter lekkasje i vinduene i min Hardangersnekke 84 mod. Fikk et godt råd mht alu-listene rundt vinduene: Forsiktig med å trekke skruene for hardt til! "Ting" kan lett ryke! Jeg valgte det "sikre" fremfor det "vakre"; La skottbekledningen inntil listene. Ellers gjorde jeg: Fjernet gammel/våt skottbekledning (skumplast på baksiden). Skrapte så mye av skummet som jeg klarte av skroget Limte på tynn matte av type "liggeunderlag" (ca 2-3 mm tykk-hvit) m/kontaktlim Fordelen med dette er: 1) Isolasjon 2) En finere flate å lime skottbekledningen på. Den nye skottbekledning limte jeg med kontaktlim fra boks etter bruksanvisningen; Smurte lim på både underlag og skottbekledningen med pensel. Men: Når du klistrer har du null justeringsmulighet. Hadde nok litt dårlig lufting i kabinen....Ble litt ør i toppen. Noen kan nok se på det som en bonus - men lufting og/eller egnet verneutstyr er sikkert ikke dumt! Jeg kjøpte alt jeg trengte (isolasjonsmatte, skottbekledning og lim) hos Zorba as i Bergen. Godt utvalg, gode råd og kjempeservice! Lykke til, alle dere som skal i gang med sånn jobb! Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Jeg har trekt om noen båter og fått bra tilbakemeldinger på det ,å jeg tar av lister rundt all over.Det er ikke mye pent å bare legge skaien inntill vindu/lister ,går en stund på mange båter også blir det glippe der.Jeg syntes det ikke er pent heller , å ikke legge det bak listene .Dem få jeg har sett som kun har langt innntil,det var ikke mye pent . Men veldig lett på litt eldre båter ,å knekke av noen av skuene .Så et lite tips er å spraye dem et par dager å slå på dem,da kan du redde mange flere .For jeg har ikke vært borti en båt som dem ikke har knekt,men det har vært eldre båter .Men dem sitter som regel godt fast ,pluss at det er alu lister og syrefaste skruer som pleier å irre seg fast.Derfor lurt med spary og litt banking,er mitt tips . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Fusebox Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 HELT enig med Tine IV angående knekte skruer, ja :-) Det er derfor jeg skal gjøre jobben en gang til med listene. De må ut, og knekte skruer borres ut så jeg slipper å lage nye hull i listen. Jeg brukte kontaktlim kjøpt hos Maritim, og det var i greit nok det. Noe problemer var det jo selvsagt når skai flak på ca. 3 kvadratmeter skulle legges opp etter akterveggen i akterkabinen. Alene, attpåtil. Lim dampen er grusom, og anbefales sterkt å bruke egnet vern! Selv om det bare er "denne" gangen. Brukte selv puste-vern, og avtrekksvifte i vinduet. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Bruker våtromslim ,mener det var Casco .men ikke sikker da det er en stund siden,Men mange bruker det da du kan justere lenge før du er klar. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
sofa Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Hei det var teddy i båten fra før så jeg byttet skruene med noen som var noen få mm lengre +at jeg brukte crc sprai før jeg dro dem til,det ble suksess. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.