Jump to content

Valg av motor til Rana 425


largo

Recommended Posts

Vi kjøpte i fjor en ny Yamaha 15 hk til en eldre Rana 425 og det ble raskt klart at dette ikke var noe lykkelig valg. Motoren er flott, men den er veldig tung og det er umulig å komme opp i plan med flere enn én person i båten. Det er åpenbart at båten trenger 10 hk til - minst - men forskjellige familiemedlemmer har forskjellige ideer til bruk av båten og ideelt sett bør motoren være så lett at man greit klarer å montere den alene, den bør være sterk nok til å dytte båten opp i plan med tre personer og den bør helst være av relativt ny dato.

 

Jeg ser at det fins noen 2-taktere på markedet i denne størrelsen, men disse har jo også lagt veldig på seg de senere årene?

 

Hva slags motor vil dere der ute velge til denne båten? Det er ikke konsoll og lang stamme er et must.

Link to post
Share on other sites

ville sett etter en Tohatsu 25hk 2T.... den er vel motoren i klassen med best forhold mellom effekt og vekt...?

 

men en normalt frisk 15hk burde greie å få båten i plan med 3 personer (med mindre det er ekstremt velvoksne personer..) - høres ut til at propellen er altfor stor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

20-25 hk er bra motor til denne båten 25 knop med en pers 22.5 med 2 pers, ps ikke 4-takt 25 hk blir for tung.

yamaha 20 4 takt kan brukes, men de er vel best med 20 hk eller 25 hk yamaha 2 takter til denne båten.

ps jeg har en selv med 20 hk yamaha.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Interessant, takker for svar fra dere begge. Kanskje vi skal prøve en mindre propell i første omgang, jeg har sjekket og det er "tross alt" ikke mer enn 20 kg forskjell på Yamahaen og en Tohatsu jeg har på 9,9/15 hk.

 

Går det an å få tak i nye totakts fra andre enn rene "Oklahoma"-merker?

Link to post
Share on other sites

nye 2T overliggere begynner vel å minke sterkt...

 

Kan kanskje også være ide å sette på "smart tabs" , fjærbelastede trimplan. Vil helt sikkert hjelpe på en måt med såpass markert planingsterksel.

 

Er vel også forskjell på 425 modellene , SL utgaven er nok endel tyngre og vil kreve mer motor. Men går ut fra at du har den vanlige?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har hatt 425 i 10 år nå, første året med 25 Mariner fra tildig 80, og resten med 30hk 3-sylindret Yamaha og powertrim. Har også testet båten med Johnson 25 hk.

Jeg har satt stor pris på 30-hesteren, spesielt pga motorgange og at det er powertrim og elstart på den. Har styrekonsoll bak, som anbefales på litt større motor på båten. Meget svingvillig pga kjølfinna.

 

Men angående motorvalg til allskens bruk, er nok en 25hk 2T det beste valget grunnet vekta. er ca 50 kg kontra 67 kg, og det merkes. Og 28 knop maks er heller ikke nødvendig. Men fint å kunne marsje på 22-25 knop på behagelige turtall :cool:

 

Testet også med 5 store voksne, dro den i plan og fikk 22 knop.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

En annen ting: Har du sjekket om det er mye vann i dobbeltbunnen? Om du ikke har avtapning bak under motorplata, bør du borre opp og lage plugg. En 15 hk skal fungere sånn passe på en tørr 425.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Vinni, du er helt klart inne på noe. I fjor høst, etter at båten hadde stått en god stund, var båten helt umulig å få i plan med kun meg om bord. Jeg brøt sågar med alle regler og gikk frem i baugen for å se om det hjalp, men nei. Da var løsning å slite seg i hjel for å få dette tunge udyret på land og åpne pluggen til dobbeltbunnen. Men selv etter at denne var drenert var det et fryktelig liv å få båten i plan.

 

Jeg var hos den lokale motormannen i går og han slo på det nærmeste fast at propellen var for stor. Så pri 1 blir å bytte denne, men han nevnte også at han hadde en overligger Tohatsu 25 hk 4-takt som jeg skulle få billig. Så dersom jeg får solgt Yamahaen lurer jeg på om vi ikke skal rett og slett skal velge Martin Schanches løsning på problemet.

 

Er det mulig å finne 2T overliggere i det hele tatt i Norge i dag?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...