Bavsport Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Mulig temaet har vært opp i en tidligere tråd,men kunne ikke finne noe så prøver her. Har installert et 200 amper AGM batteri til sidepropell forut på en Bavaria 37 Sport 2008 mod.Kan jeg da bruke Quick ladderen som står der originalt til å ladde det batteriet også? Eller må jeg ha ny lader tilpasset AGM? Noen som vet dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Kunne vært greit å vite litt mer om hvilken Quick-modell. Men de fleste nyere modeller har omskifter for batteritype - BLY/GEL. På standard bly innstilling så går spenningen opp til 14,1 V, før den går over i "vedlikeholdsmodus" på ca. 13,5 V, I Gel instilling går spenningen opp til 14.4 V før den går over i vedlikeholdsmodus. Slik jeg forstår noen av de laaaaaange trådene om batterier og lading så skal det ikke være noe problem å la denne stå på standard bly-innstilling for også å lade AGM-batterier. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 (edited) Kunne vært greit å vite litt mer om hvilken Quick-modell. Men de fleste nyere modeller har omskifter for batteritype - BLY/GEL. [...] Slik jeg forstår noen av de laaaaaange trådene om batterier og lading så skal det ikke være noe problem å la denne stå på standard bly-innstilling for også å lade AGM-batterier. Hei, jeg mener at du skal ha den instillt på GEL for AGM? Edited April 8, 2010 by Krimart (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 200 ah til å betjene baugpropellen? Da har du i hvert fall strøm nok til å gå mange runder... :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Har du dette paralellkoblet med forbruksbanken, eller er det helt separat? Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavsport Posted April 8, 2010 Author Share Posted April 8, 2010 200 ah til å betjene baugpropellen? Da har du i hvert fall strøm nok til å gå mange runder... :-) Ja,muligens noe stort batteri.Men leverandøren av sidepropellen (Sleipner SE 100) mente det måtte være såpass. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavsport Posted April 8, 2010 Author Share Posted April 8, 2010 Har du dette paralellkoblet med forbruksbanken, eller er det helt separat? Batteriet blir satt inn helt fremme i båten,rett ved siden av sidepropellen. Montøren mener jeg kan bruke kablene som går frem til sidepropellen til å koble rett på batteriet.Og så kabel videre til propellen,og at jeg da skulle få lading. Noen kommentarer til dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Bare det at de batteriene som er koblet i paralell bør være av samme type, størrelse og alder. Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts