Jump to content

Vi som planlegger jordomseiling (Avreise 2012 +/-)


mingebretsen

Recommended Posts

Hei,

 

Har nå sett at det er flere en meg som planlegger å kaste loss for en jordomseiling rundt 2012. Vet hværtfall at jeg, Steinsvik og Enzo alle skal dra fra Norge i forskjellige båter i 2012, kanskje er det enda flere fra BP?

 

Tenkte en slik tråd kunne være greit. Kan dele våre planlagte reiseruter. Hvor er det lurt å være når (iforhold til årstider/uvær), når skal du være på de forskjellige stedene (cirka) så man kan si hei underveis. La oss dele fra planleggingsfasen og dra av hverandres kunskap :yesnod:

 

---------------------------

 

Jeg planlegger altså å seile fra Norge sommeren 2012. Båten er en Comfort 30, så blir ikke aaltfor god plass, men alt går jo :wink: Foreløpig mangler jeg fast mannskap, men har ikke begynt ordentlig å spørre folk enda, men man bør kanskje spørre i god tid på en slik reise? ;) Jeg planlegger en stor reiserute, variheten er dermed satt til 3-4 år. Helt ned til Antarktis og helt opp til Alaska/Canada (se bilde under). Her vil det selvsagt være endringer ettervært som ønskene kanskje endres, og har ikke tatt ivurdering strømmer, vær og årstider enda (når det gjelder rekkefølgen for besøkene). Noen som kort kan forklare hvor man bør være til hvilken tid av året? Noen som har link til et kart med oversikt over havstrømmene/vindene som det er greit å treffe?

 

kart2.jpg

 

 

Studer kartet nøye i google maps her

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post

Eg fekk idéen om ei jordomsegling sommaren 2008. Resten av sommaren, hausten og vinteren gjekk med til litteratur om jordomseglingar og tråling av bruktmarknaden på finn. No har eg budd i båten, ein Carter 33, i eitt år.

Planlagt avreise er 1. mai 2012. Dette er dog med atterhald at det økonomiske ordnar seg på best muleg vis.

Ruta eg vil følgje er berre lagt opp i grove trekk til no, men det vert nok "mjølkeruta" frå Noreg over Nordsjøen til Skottland, gjennom den Caledonske kanal, sørover til Portugal, vidare sørover til Gran Canaria og så vestover til eg får inn reggaemusikk på radioen. Gjennom Panamakanalen etter nyttår, og deretter er reiseruta blank. Eg reknar med å bruke kring hundre tusen kroner per år på turen, pluss hundre tusen++ på oppgraderingar av båt.

Link to post

Elles kan ein vel bruke denne tråden til å kome med anbefalte bloggar og bøker om jordomseglingar.

 

Her er nokre eg følgjer med på:

http://www.sy-kaja.com/ (Hero 101)

http://www.havfrilla.com/ (Albin Vega)

http://sailingcantare.blogspot.com/ (Boström 31)

 

Sist lest og mest anbefalte bøker:

Jorden rundt med Blaatur

Eventyrlig seilas

Fri som ørnen

Link to post

Jeg skal ikke på jordomseiling, tenker bare å reise avgårde og snu hjem når vi har vært der vi vil være, om det skjer i Danmark, Tyrkia, karibien eller etter å ha rundet globusen det vet jeg ikke, hvor lenge vi blir ute er heller ikke klarlagt.

Hvilken båt vi reiser med vet jeg heller ikke enda men jeg regner med det blir litt klarere iløpet av de neste par ukene.

Link to post

Hei

 

"Bibelen" for å planlegga overfartar er "World chrusing routes" Den er solgt i over 100 000 eks og forfattaren har segla tre gangar rundt jorda for pengane...

Ikkje kjøp den. Alle langturseglarar har den òg du får heilt sikkert låna den av andre i kvar einaste hamn.

 

Ikkje dra frå Noreg for seint. Biskaya skal helst ikkje kryssast etter september. (Eg har kryssa i mars.) Dersom du dreg frå Noreg i mai juni så har du god tid og opplever meir. Det blir òg mykje mekking undervegs i byrjinga.

 

God tur.

 

Ask

Link to post

Neida, på slike turer er jo ingen ting sikkert. Jeg skal (slik ruta er nå) heller ikke rundt jorda, men mye enklere å bare si jordomseiling;) Vil bare besøke masse steder med flott natur og kultur. Vurderer blant annet et lengre stopp i Cannada for å ta beina og telt i bruk for å vandre i en nasjonal park der (har lagt min elsk på Banff national park).

 

Takk for linkene steinsvik! Jeg kan også anbefale Eventyrlig Seilas, og tipse om at Audun Hetland kommer med ny bok fra Antarktis tur nå i vår. Kan også anbefale en annen bok, "Våghalsen", utgitt på flyt forlag. Om en kristiansander som seilte rundt hele det antarktiske kontinent alene, men forliste en dags seilas før han hadde klart det!

Link to post
  • 4 måneder senere...

Vi er en gjeng som planlegger utreise fra Krsand våren 2012. skal ned å se på "ny" båt i Kroatia på tirsdag. gleder oss veldig. etter mye diskusjoner og lesing og surfing falt valget på en Dufour Atoll 6. Mest fordi vi er ganske mange (5 voksne), den er praktisk mht til lay-out og har masse lagringsplass, samt store tanker til vann og drivstoff. den går dog ikke fort og er heller ikke spesielt vakker å se på, men det er litt av det vi liker med den ;)

 

ruta vår er "den vanlige" med biscaya, GC, karibien, panama osv. Vi er dykkere alle sammen og har fått mange tips om bra steder vi planlegger å besøke.

 

pr i dag er vi ganske klare på foreløpig rute men usikre på avreise tidspunkt. første dato vi satt var 5. januar, men vurderer å drøye pga kryssingen av biscaya...

 

ASK: du sier du krysset Biscaya i mars. hvordan var det? vi har jo stor båt og tror det skal gå fint i februar, men er litt keene på å høre erfaringer/tips.

Link to post

Vi er en gjeng som planlegger utreise fra Krsand våren 2012. skal ned å se på "ny" båt i Kroatia på tirsdag. gleder oss veldig. etter mye diskusjoner og lesing og surfing falt valget på en Dufour Atoll 6. Mest fordi vi er ganske mange (5 voksne), den er praktisk mht til lay-out og har masse lagringsplass, samt store tanker til vann og drivstoff. den går dog ikke fort og er heller ikke spesielt vakker å se på, men det er litt av det vi liker med den ;)

 

ruta vår er "den vanlige" med biscaya, GC, karibien, panama osv. Vi er dykkere alle sammen og har fått mange tips om bra steder vi planlegger å besøke.

 

pr i dag er vi ganske klare på foreløpig rute men usikre på avreise tidspunkt. første dato vi satt var 5. januar, men vurderer å drøye pga kryssingen av biscaya...

 

ASK: du sier du krysset Biscaya i mars. hvordan var det? vi har jo stor båt og tror det skal gå fint i februar, men er litt keene på å høre erfaringer/tips.

 

Hei

 

Først til spørsmålet.

 

Me kryssa frå La Courona til Falmouth. Det gjekk heilt fint. Me var heldige med været. Det einaste problemet var ein spinnaker som revna. Det var fordi eg hadde den oppe for lenge sjølv om vinden auka.

 

Skal du kryssa Biskaya på denne årstida så må du vera budd på å venta på ei bra værmelding og det er lurt å dra frå Frankrike eller England. Frå Irland er det lengre, og difor er værmeldingane usikrare for siste delen av overfarten.

 

Me hadde stor nytte av værfaksen.

 

Dersom båten ligg i Kroatia og de skal på langtur sør og vestover så er det vel ikkje naudsynt å kryssa Biskaya, eller skal de ta båten heim først?

 

Mykje av frykta for Biskaya kjem frå den tida då seglskutene ikkje kunne kryssa. Då var det ofte døden å bli dreve inn i bukta, av dominerande vestlege vindar, og ikkje vera i stand til å kryssa seg ut. Når det er sagt så skal de absolutt ha respekt for Biskaya.

 

God tur og lykke til med båtkjøp.

 

Ask

Link to post

Jeg skal på ôppet Varv i morgen og se på HR 48. Må bare overbevise kona om at hun

1. vil ha seilbåt

2. vil seile

3. ikke skal be meg ryke og reise til helvete om jeg kjøper seilbåt

4. vil bli sjenket full så hun kan signere lånepapirene på seilbåt

5. tør å være med på en liten seiltur om sommeren

6. tør å være med på en litt lenger seiltur om høsten

7. trives å bo i "kjelleren" på en seilbåt

8. trives med å sitte ute i all slags vær

 

klart vi skal på jordomseiling :lol: Men kanskje enklere i en Nordhavn 47?

Også trenger jeg nok et kvarter av fjorten dager på å overbevise henne.......

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei

 

 

Mykje av frykta for Biskaya kjem frå den tida då seglskutene ikkje kunne kryssa. Då var det ofte døden å bli dreve inn i bukta, av dominerande vestlege vindar, og ikkje vera i stand til å kryssa seg ut. Når det er sagt så skal de absolutt ha respekt for Biskaya.

 

God tur og lykke til med båtkjøp.

 

Ask

Har krysset Biscaya en 20 30 ganger, dog kun med handelsfartøy. Da i alle årstider. De fleste gangene har overfarten vært under helt greie vær og føre forhold. Har vel vært en 2-3 ganger at det har vært skikkelig møkka vær der. Ellers er tåke og vindstille det jeg husker mest fra de pasasjene jeg har vært med på.

Men som Ask skriver. Sjekk værmeldingene. Biscaya i dårlig vær er alt annet ennn behaglig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Hei

 

Først til spørsmålet.

 

Me kryssa frå La Courona til Falmouth. Det gjekk heilt fint. Me var heldige med været. Det einaste problemet var ein spinnaker som revna. Det var fordi eg hadde den oppe for lenge sjølv om vinden auka.

 

Skal du kryssa Biskaya på denne årstida så må du vera budd på å venta på ei bra værmelding og det er lurt å dra frå Frankrike eller England. Frå Irland er det lengre, og difor er værmeldingane usikrare for siste delen av overfarten.

 

Me hadde stor nytte av værfaksen.

 

Dersom båten ligg i Kroatia og de skal på langtur sør og vestover så er det vel ikkje naudsynt å kryssa Biskaya, eller skal de ta båten heim først?

 

Mykje av frykta for Biskaya kjem frå den tida då seglskutene ikkje kunne kryssa. Då var det ofte døden å bli dreve inn i bukta, av dominerande vestlege vindar, og ikkje vera i stand til å kryssa seg ut. Når det er sagt så skal de absolutt ha respekt for Biskaya.

 

God tur og lykke til med båtkjøp.

 

Ask

 

Vi hadde tenkt å seile den hjem, men nå kan det hende vi bare lar den ligge hos venner i Kroatia. og starter seilasen derfra :) det koster jo så lite å fly til treviso... vi kan "besøke" den titt og ofte, pusse den opp litt og legge sjela vår i den! er litt usikker på modellen, men ingen har klart å argumentere bra MOT den. så da blir det en titt!

 

cimg7179.jpg

 

noen sier den ikke er best på åpne strekk, men kan ikke argumentere for det. den skal visst være bra i røft vær nær kyst, og da ser jeg ikke hva som skulle være problemet med lengre bølger ute på åpent hav?

Link to post

"World chrusing routes" er gull verdt. Ser at noen bemerker Biscaya som hardt seilområde. Det finnes mange områder som er verre å krysse og skal du følge melkeruta slipper du jo unna det meste, men årstidene og været er det ingen som har kontroll over når en først er under veis. En kan ligge å vente i ukevis (inntil tidspresset, for når en skal være hjemme i Norge, melder seg) på best tidspunkt og likevel treffer en drittværet en ville unngå. Værgudene kan være lunefull mot en på langtur. Trådstarter har jo valgt seg en rute hvor en kan få mye bank underveis og er en forberedt på dette så går jo det bra som oftest.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Kan ikke annet enn å beundre de som realiserer drømmen om langtur!

 

Når det gjelder rutevalg så har du noen tøffe strekninger på turen.

Å krysse drake-passasjen alene vestover i en 30 fots plastbåt, på vei til antarktis, høres vågalt ut.

Området er kjent for å være seilerenes mount everest med iskaldt vann, svært ofte storm, skiftende vindretninger, strøm og isfjell.

 

Mange steder i verden kan man redusere risikoen/sannsynligheten for kraftige stormer og orkaner betydlig ved å dra på rett årstid så jeg vil anbefale å skaffe noe litteratur.

Seiler med langturdrømmer

Link to post

cimg7179.jpg

 

Dette er ikke en båt jeg ville valgt til jordomseiling. "Salongen" er jo bare et stort åpent kjøkken. Iskallt ute på havet. Ingen varm "kjeller" å gå ned i for å varme seg.

Ikke er det noen plass for navigasjonsbord heller. Skal du sitte under presseningen å spise når det er iskallt ute, eller så må du spise på lugarene?? Kanskje sitte i trappa utenfor dassen!

Denne båten egner seg bare for varmere strøk!

Fin til seiling i Caribbean. 30 varmegrader om dagen og 29 gr om natta!

Du bør tenke deg godt om før du kjøper denne!!

Fa

Link to post

Undertegnede forsøker å planlegge en tur vinteren 2019, dvs avreise høsten 2018, ARC'en og så litt avslapping før reise hjemover igjen på vinteren/vårparten. Men det er langtidsplanlegging som ikke er helt startet enda. Bakgrunnen for tidspunktet er sølvbryllup, og at ungene er store nok til å forlate redet.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 2 uker senere...

vi har gått ganske mange runder med folk som både har eid denne typen og seilt rundt med den. det er godt med varme inne i salong/bysse og det eneste vi har blitt advart på, er at den kan være kald å ha på vann i Norge hele året. så det tenkte vi droppe :)

 

når det er sagt er Gibraltar det aller nordligste vi skal seile og Påskeøya blir de sydligste. Vi har også planlagt å følge sommeren rundt og regner ikke med å få så veldig lange strekk med kulde. Man vet selvfølgelig aldri, men vi får ta på med ekstra med tøy hvis det blir grisekaldt! hvor det skulle bli iskaldt er jeg litt usikker på... atlanteren i november? stillehavet i januar? all litteratur og alle vi snakker med sier problemet vår evt blir mangel på aircondtion ;)

Link to post

Eg har utsett planane om jordomsegling til 2013. Dette fordi det kostar meir enn eg hadde rekna med. Eg vil ha oppgradert det meste av utstyr og vere godt budd økonomisk før eg reiser, så eg ikkje får ubehagelege overraskingar undervegs.

Følg elles førebuingane på http://steinsvik.blogspot.com/

Link to post
  • 4 uker senere...

alt på stell og surveyor var veldig imponert over båten. den viser seg å være forstærket med to lag kevlar. han sier den er noe av det tryggeste han har sett. det gjør oss glade!

 

nå har vi også bestilt nye seil, puter og kalesje fra lokal seilmaker i Pula. motoren får 100% service og vi har begynt å tenke på dykkerutstyr og proviant. vi venter på alle papirene på båten slik at vi kan begynne å jakte på forsikringer. tryg vesta sin reisforsikring dekker visst hele verden og all dykking (så lenge man er sertifisert) i opp til 13mnd. man kan da søke utvidelse til 26mnd osv. koster ca 10.000,- pr år pr pers.

 

internasjonal forsikring av båten ligger visst på rundt 35.000,- og dekker alle områder (inkl. Aden sier de... jeg er skeptisk!).

 

mao flere skritt videre!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...